Publicerat Februari 26, 201511 yr Är på jakt efter ett nytt kikarsikte till 222an. Bockjakt och rävvak är det som står på menyn Var inne på ett meopta r1 3-12×56. Satt och tittade på delta titanium, finns men både 50 och 56 glugg. Ungefär samma prisklass. Men hur fungerar delta när man vakar? Meoptan tycker jag fungerar bra. Kommer vaka när det är snö på backen så bäcksvart är det inte. Någon som testat?
Publicerat Februari 26, 201511 yr Har haft flera. Vilken modell vill du veta mer om så kan jag hjälpa? Var medveten om att riktmedlen inte är något vidare stora men de fungerar för jakt. Tar du riktmedlen med två belysta punkter som ligger i höjdled med två mil mellan varandra så tycker jag de e bäst.
Publicerat Februari 26, 201511 yr Författare Har haft flera. Vilken modell vill du veta mer om så kan jag hjälpa? Var medveten om att riktmedlen inte är något vidare stora men de fungerar för jakt. Tar du riktmedlen med två belysta punkter som ligger i höjdled med två mil mellan varandra så tycker jag de e bäst. Har tittar på detta : Delta Optical Titanium 2.5-15.5x56 IR SF http://natur.astrosweden.se/delta-optical-titanium-25-155x56-ir-sf/19840-0
Publicerat Februari 26, 201511 yr Inte provat just den men med tanke på att delta briljerar just sett till vad du får för pengarna så är det ruskigt mycket optik för under 8 papp. Det riktmedlet fungerar! Japanerna är inte långt från tyskarna idag!
Publicerat Februari 26, 201511 yr Författare Inte provat just den men med tanke på att delta briljerar just sett till vad du får för pengarna så är det ruskigt mycket optik för under 8 papp. Det riktmedlet fungerar! Japanerna är inte långt från tyskarna idag! Okej. Där är just hur det fungerar till vak jakt? Eller om man skulle köpa Meoptan ist för det tycker jag är bra i mörker
Publicerat Februari 26, 201511 yr Jag har 2,5-10x56 och jämförde i vintras med svågerns swarovski Z6i 1,7-10x42. Skillnaden var ju märkbar i fråga om skärpa osv. Ljusmässigt var det inte lika stor skillnad. Prisskillnaden gör ju att jag tycker deltan vinner. Sen skjuter jag förvisso extremt lite kula så jag prioriterar inte optik jättehögt... M
Publicerat Maj 12, 201510 yr Författare Ska snart köpa nytt sikte till 222an och är lite inne på ett delta. Men jag såg att det stod användningstemperatur +80 till -20 grader. Hur blir det om det är kallare än 20 grader?
Publicerat Maj 12, 201510 yr Det gäller all optik skulle jag säga. Siktet funkar i -20 och -30 rent optiskt men det är justeringarna som kan trilskas eller bli tröga/sega. Jag antar att det är smörjmedlen som fryser?
Publicerat Maj 12, 201510 yr Författare Det gäller all optik skulle jag säga. Siktet funkar i -20 och -30 rent optiskt men det är justeringarna som kan trilskas eller bli tröga/sega. Jag antar att det är smörjmedlen som fryser? Okej så det påverkar inte skärpan ?
Publicerat Maj 12, 201510 yr Jag har jagat toppfågel vid ett par tillfällen i -18 till -25 (värdelöst btw för ingen fågel satt i topp i den kylan) och det jag märkte med både min Zeiss och meopta var att förstoringsvredet och höjdjusteringen gick otroligt trögt. Variabla sikten består av rörliga delar och i extrem kyla kan funktionen bli sämre. Vad det exakt beror på får nån tekniknörd med insikt i det förklara . Så jag skulle inte tro att skärpan blir sämre av kylan direkt men indirekt kanske för att det inte går att justera skärpan korrekt om man skulle vilja. Sen vet jag inte hur bra kikarna mår av att gå från varm stuga direkt till -25 och in igen. Del lär ju bli en del påfrestningar på glas och packningar kan jag tänka mig.
Publicerat Maj 12, 201510 yr Författare Okej. Inte så ofta jag jagar när det är kallare än 20 grader men när jag vakar räv så har ja bössan liggande i gluggen som är öppen så det kan bli ganska kallt
Publicerat Maj 12, 201510 yr Ingen fara, är nog mer ett sätt för tillverkarna att gardera sig ifall något tjorvar i stark kyla. Oftast är det nog belysningen som kan spöka om det blir riktigt kallt, då mest pga batteriet. i en manual jag läste stod det +60/-20 med cr2032 och +60/-40 med 3032, kommer inte ihåg vilket sikte det var. /Baner
Publicerat Maj 19, 201510 yr Jag har haft både Nikon Monarch, Delta Titanium, Buschnell, March och pillat på Zeiss och Swarovski i -30 och de är alla tröga. Dock var de billiga nästan fastfrusna och omöjliga att rubba. Nikon var helt stum...
Publicerat Maj 20, 201510 yr I Oftast är det nog belysningen som kan spöka om det blir riktigt kallt, då mest pga batteriet. i en manual jag läste stod det +60/-20 med cr2032 och +60/-40 med 3032, kommer inte ihåg vilket sikte det var./Baner Du har en sådan skrivelse för Hensoldts kikarsikten. CR2032 ner till -20 och BR2032 till -40. //P
Publicerat Maj 23, 201510 yr I Du har en sådan skrivelse för Hensoldts kikarsikten. CR2032 ner till -20 och BR2032 till -40. //P Var nog säkert där jag läste det då jag har en Hensoldt, skulle tro att det gäller även andra märken då enda skillnaden är kvalliten på batteriet./Baner
Publicerat Maj 24, 201510 yr Jag har haft både Nikon Monarch, Delta Titanium, Buschnell, March och pillat på Zeiss och Swarovski i -30 och de är alla tröga. Dock var de billiga nästan fastfrusna och omöjliga att rubba. Nikon var helt stum... Du har en sådan skrivelse för Hensoldts kikarsikten. CR2032 ner till -20 och BR2032 till -40. Här är garanterat svaren. Olika sikten har givetvis olika smörjning internt på mekaniken så står det specat till -20 så bör man nog inte skruva allt för mycket när man är kallare till. Som "fast" kikarsikte bör det fungera utmärkt till -30..-35. Risken finns för tätningarna när det blir kallare så det är ännu en anledning att inte skruva allt för mycket om du hamnar en bit under -30. Elektronik fungerar normalt sett bara bättre ju kallare det är med två undantag, batterier och displayer. (Fukt vid själva temperaturomställningarna kan också vara ett problem) Testade köra framryckning med stridskjutning skarpt med stridsfordon i kallare än -50 under militärtjänsten och det gav några intressanta fel... (tror strf 90 är specad till -30-35 om jag minns rätt). Optiken fungerade utmärkt vad vi kunde se, tornet orkade dock inte hålla uppe kanonen i vila utan sjönk sakta. Ägnade dagar åt att byta ut gummitätningar i vagnen efteråt.
Publicerat Maj 29, 201510 yr http://www.badtotheboneoutdoors.com/2014-top-scope-challenge-and-product-reviews.html
Publicerat Maj 29, 201510 yr Malx, Var det 1966? Köldrekordet är från det året om jag inte kommer ihåg fel, i vouggatjålme. Ganska sällan det varit -50 eller kallare i sverige, var det utomlands?