Publicerat Mars 1, 201511 yr Jag har då fått erbjudande att få köpa en CRV för ca. 20 000 kronor. Orsaken till att jag blivit erbjuden bilen är för att jag jagar och behöver en stor fyrhjulsdriven bil. Då bilen gått närmare 200 000km undrar jag huruvida den är värd pengarna eller inte? Bilen i fråga är bra servad och är från 99. Jag undrar om det finns något mer prisvärt alternativ inom 50 000 kr och om en CRV lämpar sig som jaktbil? Vilket jag förmodar att den gör.
Publicerat Mars 1, 201511 yr Författare Bra bilar men nog är en pickup att föredra? En pickup är att föredra, absolut. Jag är dock en fattig studerande och har i mitt huvud att en CRV är ekonomiskare att köra än en pickup. Dessutom är double cabs dyra och därav är en SUV ett bättre alternativ. Bilen kommer inte användas endast till jakt. Det borde kanske ha nämnts från början.
Publicerat Mars 1, 201511 yr Crv är en hygglig bil, alternativet kan ju vara en forester men där hamnar du nog inte under 20.000 mil för 50k. Däremot några årsmodeller nyare och en svinaktigt bra 4-hjulsdrift
Publicerat Mars 2, 201511 yr Jag gillar ju Subaru. Kör själv Legacy, tycker den är super, bra 4WD och helt ok i drift. Den enda nackdelen är väl lite skral markfrigång men isf har väl Outback högre. Var själv i denna sits å jag övervägde pickup m.m Sen rannsakade jag mig själv hur mycket jag egentligen kör "terräng" och hur mycket jag kör på översnöad skogsväg??? Valet blev enkelt och med lite tanke å körteknik tar man sig fram nästan överallt. Fick ge 20000:- (inkl kamremsbyte) för min med 14000 mil på mätaren. /M
Publicerat Mars 3, 201511 yr Har nu börjat vela mellan detta. CR-V eller Subaru. Jag hade tveklöst valt Subaru, men jag är å andra sidan kär i min bil. 4WD:n är garanterat beroendeframkallande. Jag körde hem från Lycksele första helgen i januari när stormen var, det var väldigt skönt att ha den då. I de här prisklasserna tycker inte jag att det finns nåt alternativ. Nyare "intelligenta" 4WD kanske är bättre men då vill man ju knappast lägga in en död, lerig gris i bagaget. Det är skönt att ha en skruttig bil som man inte behöver vara tokrädd om + att man servar den lätt själv /M
Publicerat Mars 3, 201511 yr Mellan en CRV och en Subba har jag tagit subban alla dagar i veckan - om jag skall köra på jaktmarken. Honda brukar vara skottsäkra men å andra sidan körs de nog mest mellan ICA, skolan och villan i förorten. Subaru är lite av en traktor och står pall för mer än att köra över lite blöta löv och kvistar, dessutom har de lite roligare motoralternativ - om än törstiga. Sedan skall man ha klart för sig att inga av dessa är terrängfordon!
Publicerat Mars 3, 201511 yr Författare Mellan en CRV och en Subba har jag tagit subban alla dagar i veckan - om jag skall köra på jaktmarken. Honda brukar vara skottsäkra men å andra sidan körs de nog mest mellan ICA, skolan och villan i förorten. Subaru är lite av en traktor och står pall för mer än att köra över lite blöta löv och kvistar, dessutom har de lite roligare motoralternativ - om än törstiga. Sedan skall man ha klart för sig att inga av dessa är terrängfordon! Absolut inga terrängfordon, men de är fortfarande lite högre samt att de är fyrhjulsdrivna. Vilket gör att man kan köra på skogsvägar och igensnöade vägar. Men jag förmodar att Subaru är det bästa alternativet för en "jakt"bil i denna prisklass?
Publicerat Mars 3, 201511 yr Båda fixar snöiga/leriga skogsvägar utan problem enligt min erfarenhet - men Subaru tål rätt mycket "stryk" om man säger så! Markfrigången på CRV är lite bättre än Outbacken´s men motorn är seg som sirap (speciellt om du måste dra något).
Publicerat Mars 3, 201511 yr Hade CRV på en firma och den imponerade inte ett dugg med sin 4x4, en framhjulsdriven bil som väldigt sent kopplar in bakhjulet, i normala fall kanske det duger, men när det var halt så fick man lite väl underliga beteenden på bilen i en kurva. Det positiva var att motorn gick väldigt fint och den skramlade inte isär.
Publicerat April 7, 201511 yr Har haft en CRV -00. Bäst är markfrigången då den är högre än Subaru och Rav mm. 4x, nja klarar det vanliga behovet och är ett hydrauliskt system (inte Haldex) som funkar hyfsat bra. Kan vara lite segt i halka som Pertan skriver, lätt att få ut rumpan ibland. Motorn är kanon men ingen dragjätte då utväxlingen är skit. Hade inga problem med min under 10 000 mil hade gått 10 när jag köpte den och 20 när jag sålde den. Köpte en Rav4 istället (diesel) och den är mycket mer bil i det normala användandet. Som tidigare skrivit så är Subarus 4x mycket bra då den alltid är konstant (inga elektriska eller hydrauliska kopplingar) och det skiljer sig från övriga men det blir lite högre soppa förbrukning. Äldre rav4:or har också konstant 4x och har likvärdig drift som Subaru. Du behövwer inte vara rädd för Hondan, bra motorer och medelmåttig 4x och vill man ha ännu bättre 4x så är det Subaru eller en äldre Rav4 som gäller. Men vilken som är inte någon riktig terränmaskin, då får man titta på Defender eller dylikt med diffar och 50/50 mm och högre markfrigång. Bästa jaktbilen är nog en pickis om man bara skall ha den till jakten och ofta är det då en bra 4x (King Cab mm). Tyvärr är ju alla äldre lite rostbenägna och det gäller även Hondan.
Publicerat April 8, 201511 yr Jag har haft en legacy -95 och den var fantastisk på att ta sig fram trots att den var lite för låg att ta sig fram med enda problemet med den var att den blev uppäten av rosten så skulle jag hitta en "rostfri" så skulle jag inte tveka
Publicerat April 13, 201511 yr Jag kollade på CRV:n när jag letade bil för länge sedan, och den gick bort just för att den inte hade så tillförlitlig fyrhjulsdrift. Hade jag varit i din sits hade jag valt en Subaru över Hondan. // P
Publicerat April 15, 201511 yr Fick en Hilux! Fick inte dumt. Då har du ju perfekt jaktbil med flak och bra 4x. Dubbelhytt?
Publicerat April 23, 201511 yr Jag är ruskigt nöjd med min subaru superstation -88 Kan dock tänka mig att byta upp mig till en forester/outback. Riktigt fina bilar