Publicerat Mars 2, 201511 yr Vilka har provat denna modell? Jag söker en kolv som kan fungera på bana samt vid praktisk jakt. Är den tillräckligt stor för att inte kännas bräcklig med en varmintpipa i? Alla synpunkter ni har tages tacksamt emot!
Publicerat Mars 3, 201511 yr Hur grov och lång är din varmint pipa, jag har en Gamescout hemmavid, iofs en edge variant men ändå, jag skulle påstå att man får hålla sig till en rätt kort pipa, alt modest profil om man inte vill ha ett väldigt obalanserat vapen, runt 20 tum max och jag skulle inte utan vidare lägga ner en grövre pipa än 20-21 mm, stocken som sådan är väldigt smidig och nätt, inte att förväxla med de iofs underbara taktiska stockarna och deras mått, som de facto för oss lite mindre i rocken, 178/87 är rätt stora. /Christian
Publicerat Mars 3, 201511 yr Författare Stocken var tänkt att användas till en t3 varmint 60cm. Får man som novis fråga vad edge betyder? Kanske finns det en taktisk stock som även fungerar att skjuta med sittande o stående? Prioriterat är liggande skytte men vill ju kunna ta de jaktliga skotten med
Publicerat Mars 3, 201511 yr Edge är McM:s system för att göra väldigt lätta kolvar, jag har svårt att tro att du kommer att få ett balanserat vapen med en game scout och den där långa pipan, alla taktiska stockar är bra i sittande men inga i stående, mest för att hela systemet blir tungt som tusan, även jag har svårt att skjuta väl fristående med en A-klass kolv och i övrigt belastad rigg, ie benstöd, dämp, stor optik mm, för tungt helt enkelt. /Christian
Publicerat Mars 3, 201511 yr Författare Tack! Mycket informativt Jag får inse att man inte kan använda samma bössa till allt om den ska vara väl fungerande på banan och ge mig möjlighet att sjustera det mesta.
Publicerat Mars 3, 201511 yr Bulldog- du bor ju lite fel i världen för att jag skall kunna bistå dig men jag skulle verkligen föreslå att du provligger ett antal kolvar innan du bestämmer dig för att göra ett inköp, det är ju trots allt både gratis och tillåtet att provligga en stock, inte mycket annat här i världen som tillåter den formen av nyttjanden. /Christian
Publicerat Mars 3, 201511 yr det är ju trots allt både gratis och tillåtet att provligga en stock, inte mycket annat här i världen som tillåter den formen av nyttjanden ....mer än vissa kvinnor då, om man får vara lite fördomsfull så här på tisdagseftermiddagen...
Publicerat Mars 3, 201511 yr Nåjo men andra kvinnor, främst den man är tillsammans eller gift med kan ha en helt annan uppfattning om tillåtligheten, upp till var och en att göra den avvägningen, men visst har du ganska rätt. /Christian
Publicerat Mars 3, 201511 yr Författare Ja att prova vore absolut det bästa. Av bilder att dömma kanske en a3 sporter är det närmsta en kompromiss jag kan komma.
Publicerat Mars 3, 201511 yr Välj inte sniper fill om du avser skjuta stående med den,standard fill eller edge gör bössan mer mångsidig. /Mike
Publicerat Mars 3, 201511 yr Författare Välj inte sniper fill om du avser skjuta stående med den,standard fill eller edge gör bössan mer mångsidig. /Mike Tack Någon som vet om man kan få en fast picatinny för atlas benstöd ? Jag är verkligen kass på engelska...
Publicerat Mars 3, 201511 yr Bulldog- du bor ju lite fel i världen för att jag skall kunna bistå dig men jag skulle verkligen föreslå att du provligger ett antal kolvar innan du bestämmer dig för att göra ett inköp, det är ju trots allt både gratis och tillåtet att provligga en stock, inte mycket annat här i världen som tillåter den formen av nyttjanden. /Christian med tanke på att det var du som skrev detta så betraktar jag det som en fredagsfräckis a la christian...
Publicerat Mars 9, 201511 yr Vad tycker ni att jag skall välja till min då? På min gamla Sako L579 sitter en 54 cm lång pipa som är 23 mm i mynningen. På toppen sitter numer en March 2,5-25x52. Jag hade också funderat på en Game Scout med ett reglerbart kindstöd så som Bulldog. Jag jagar mest toppfågel med bössan men även lite räv och kanske något rådjur. Jag bär den långa sträckor. Skjuter mest liggande, knästående eller med någon forma av det stöd som omgivningen erbjuder men vill även kunna stå och skjuta (dock är jag ju j.....ulskt stark!). Blir Game Scouten för klen?? Och hur gör man med underbeslag? använda befintligt eller försöka passa in ett nytt?
Publicerat Mars 9, 201511 yr Johan mfl visste inte att GS levererades med justerbart kindstöd, det ökar användbarheten av stocken rejält, en 54 cm pipa är inte så där himla lång, det kan man nog balansera ut i systemet, underbeslaget går vidare till nästa pang, det är inga bekymmer det kan jag lova. Nåväl, jag har kört min Quad nu ett tag med en vanlig HTG i edge utförande och det är helt enkelt en sjukt trevlig om än lite kostsam lösning. /CHristian
Publicerat Mars 9, 201511 yr Det där med kindstöd tog jag för givet. När jag går in på hemsidan och kollar Sako-Game Scout-Options så får man upp lite av varje och även kindstöden för 128-156 dollar. Ska jag ändå kosta på så skulle jag valt ett sådant i stället för att göra någon special här hemma. Vad menar du med att underbeslaget går vidare? Att jag använder det gamla jag har? Det här omaket börjar jag verkligen se fram emot!!! Sedan skrev ni att en pipa grövre än 20-21 mm skulle ni inte använda i den här stocken. Min är 23 i mynningen...
Publicerat Mars 9, 201511 yr Alla är vi så olika, när jag kikade senast var det för Edge stock, då är inte kindstöd en möjlighet, vilket fick mig att glömma det helt. Underbeslaget använder man till den nya stocken på exakt samma sätt som till den nuvarande. /Christian
Publicerat Mars 14, 201511 yr Författare Nu har jag tryckt ner en t3 varmint i en ljusterbar htg kolv jag köpte begagnad för 3000kr. Tycker den verkar funkis i alla ställningar jag kommer tänkas använda. Vid liggande behöver jag nog få den 2cm längre men det kommer lösas med mellanlägg. Kan jag nu hitta en lösning att montera mina atlas bipods i rembygelfästet fram så är det en fullträff!
Publicerat Maj 8, 201511 yr Ahhh! Nu har jag snöat in på en Tactical Hunter (Remington) i stället. Hoppas de kan passa in min Sako i den. De skriver att den även går att få med inbyggt kindstöd! Vad tror ni om den? Backar nog på Game Scouten....