Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur gammal är ammon och vilken kula är det?

Featured Replies

Publicerat

hej,

jag har bytt vapen och kaliber och bytte idag ett gäng Norma Vulkan med en bekant.

Hur gammal är den och det borde väl inte vara några betänkligheter att använda den?  bara att lägga ett gäng på papp och se hur det tar och sedan använda resten till jakten?

post-16050-0-15374800-1425319774_thumb.jpost-16050-0-07769800-1425319775_thumb.j

jag fick dessutom med en handfull winchester ammunition och jag undrar vad det är. Hylshalsen är crimpad runt kulan och spetsen har 6 flikar med en blaffa bly på toppen. Den ser väldigt blöt ut, vad är det och är den värd att ha i loppet vid jakt (kanske grisvak) eller är det bara att slänga den i vallen?

post-16050-0-31868000-1425319900_thumb.jpost-16050-0-88385000-1425319900_thumb.jpost-16050-0-41077100-1425319901_thumb.j

tacksam för svar.

-Alex

Publicerat

Jag får lite kalla kårar när jag ser den där norma ammon. Särskilt patronen där det ärgat runt tändhatten. En kompis sköt 20 år gammal lapua ammo och fick hylsbrott och krutdusch i ansiktet. Om du ändå ska skjuta dom ha ordentligt med skydd för ansiktet (ögonen). Skaka patronerna så du hör krutet, krutet kan ha klumpat ihop sig. Har de förvarats rätt hela tiden är det ingen fara men hur vet du det? Det är väl i alla fall 15 år sedan norma slutade med de där askarna? I min värld är krut och patroner färskvaror och används där efter. 

Publicerat

Tycker inte det ser ut att vara ngn fara med de där, tror de fungerar utmärkt.

Den där Winchesterkulan har jag skjutit med i kal. 243. Sköt som en dröm, den fick mej att inse att Norma sköt totalt kass i den bössan. När jag hittade den där och många dessutom så öppnades en ny trevlig liten värld för mej :-) Minns inte några detaljer men en blöt blyspets är väl en hygglig beskrivning.

Publicerat

Norma skotten bör inte vara några problem har sånna hemma o har skjutit med dom. Det är nog inte så sjukt länge sedan jaktmatchen va i sådana förpackningar eller?

//Simon. Fint skare va serru

Publicerat

Norma asken är nog från 80-talet eller kanske 90-talet, dvs inte helt ny men ammon ser ut att vara ok, så den går bra att skjuta. Win pluggen är väl en Power point.

Stalker, jag skulle normalt hålla med dig om ärg, det är inte bra på ammo men i detta fall är det enligt mig rätt tydlig att det har kommit typ en, 1 regndroppe på hylsan vid något tillfälle som fått torka in,

en lätt avtorkning med en tumme, pappersbit, näsduk och det skulle inte synas och jag skulle inte tveka att skjuta den pilen.

Men till var och en efter egen bedömning, det är ju trots allt det viktiga. /Christian

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Tack för era svar. Bössan är hemkommen så jag ska till vallen inom kort så då får vi se hur de går. Ska nog ha winchesterammon till grisvak. Det blir bra det.