Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Viltvård för änder – tips och tricks

Featured Replies

Publicerat
7 hours ago Jr_Moberg sa:

Söker andungar för utsättning i Enköpingsområdet.  

Tacksam för tips. 

Pm!

• 1 year later...
  • Svar 59
  • Visningar 24,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jr_Moberg
    Jr_Moberg

Vi satte upp halmbon (sk Duck tubes) på stolpar i vattnet. Då kommer äggen undan predatorerna och de blir mer kycklingar. Betydligt fler kycklingar överlever jmf om änderna lägger ägg i bon på marken.

• Hittade detta förslag på rede/näste till änder i en bok om uppfödning: Vi ska göra en hoper såna i år. Återkommer om resultat.

• Gjort klart och lyckats få tag på gräs till korgen. Blev inte ens blöt fast nu är det snart inte läge att gå ut på isen där det är strömt.    

Posted Images

Publicerat

Det ser ut som att mina försök att få gräsänder att häcka misslyckades totalt. Fick färdigt de där hönsnätsrullarna i mars men isen gick nästan en månad senare än normalt och jag såg inte en enda gräsand på hela våren. Ger det en säsong till för utvärdering. Två reden är inte kontrollerade men de ser tomma ut från håll.

• 7 months later...
Publicerat

Någon som har planer för i år? Tänkte lägga ut flottar i sjön nedanför min farfar och eventuellt sätta upp andtuber. 

Publicerat

Jag tänkte göra ett omtag med änderna i mars-april.

Renovera flottarna, botuberna och sedan ett par fodertunnor över sommaren. 

• 2 weeks later...
Publicerat

Dags att spika knipholkar och bygga andbon..

Publicerat

Nästan klar med flotten, problemet är att min tredje flyt”kudde” sitter fastfrusen rejält. Inte tagit bilder än, men det kommer väl någon när den är klar. Funderar på det här med att klä in den i granslanor, det är ju det absolut mest tidskrävande. Tänker täcka in den med vass och torv och slå någonting över det istället.

Andtuberna är nästa projekt, men dem är mer tidskrävande än flotten, så man får se vad man hinner med. Åtminstone två är målet. 

Publicerat

Gjorde för några år sedan andtuber som vi satte utefter en å. Tyvärr så har vi inte haft någon häckning i dessa.

Hur har ni andra lyckats?

Hur länga har det dröjt innan ni fick första häckning i era knipholkar?

Publicerat
7 hours ago wankelfåne sa:

Gjorde för några år sedan andtuber som vi satte utefter en å. Tyvärr så har vi inte haft någon häckning i dessa.

Hur har ni andra lyckats?

Hur länga har det dröjt innan ni fick första häckning i era knipholkar?

Har haft häckning samma år som de blev uppsatta, gäller nog att vara ute med dem i god tid så de hinner reka.

• 1 month later...
Publicerat

Har inte läst igenom tråden så detta kanske ha nämnts: Gör iordning "duck tubsen" nu när det fortfarande är isar kvar... Borra slå i stören på med tuben å invänta islossningen :)