Publicerat Mars 3, 201511 yr Tyskland (JJ) Nu till helgen på årets IWA-mässa i Tyskland presenterar den svenska ammunitionstillverkaren Norma CC två nya jaktkulor med syfte på knall-och-fall effekt. De två nya kulorna går under namnen Eco Strike och Tip Strike. En av dem är blyfri medan den andra innehåller bly. Kenneth Skoglund, säljare på Norma berättar att det hittills under utprovningen fällts cirka 100 vilt med Tip Strike-kulan. – Djuren har haft en kort flyktsträcka och vi har jobbat för att få till en bra knall och fall effekt, säger han. Tip Strike är en vidareutveckling av Ballistic tip och kan i det närmaste ses som ett mellanting mellan den kulan och en traditionell blyspets. Enligt Kenneth Skoglund får man räkna med något större köttbortfall på viltet till förmån för den kortare flyktsträckan. Eco Strike är i sin tur en vidareutveckling av den blyfria Kalharikulan som nu försetts med en plastspets för bättre precision. Tip Strike ligger på 170 grains i kaliber .308, 30-06 och 300 Win Mag. Utgångshastigheterna för de tre kalibrarna är 815, 875 och 970 meter per sekund. Norma kommer presentera kulorna mer ingående nu till helgen under den stora jaktmässan IWA i tyska Nürnberg. [http://jaktjournalen] Saxat från jaktjournalen Låter väldigt bra tycker jag, frågan är vad priset hamnar på [emoji3] Vad tror resten av forumet?
Publicerat Mars 3, 201511 yr Norma hankar sig fram.... "Tip Strike är en vidareutveckling av Ballistic tip och kan i det närmaste ses som ett mellanting mellan den kulan och en traditionell blyspets" Vad är Ballistic Tip.om inte en traditionell blyspets ? "Eco Strike är i sin tur en vidareutveckling av den blyfria Kalharikulan som nu försetts med en plastspets för bättre precision." Jag hoppas att man vässat BC - Den gamla Kalahari hade BC som en tegelsten...... Jag hoppas att presentationen på IWA avslöjar något revolutionerande kring kulorna, det här tycker jag verkar andefattigt.......Vad är det för fel på Ballistic Tip respektive Barnes LRX (om man nu vill ha blyfritt med skaplig BC)? Raggarö
Publicerat Mars 4, 201511 yr Jag som verkligen är intresserad av blyfri ammunition blev då inte direkt upphetsad av denna informationen i dag för det enda det kommer att innebära är en lättare kula som trasar sönder avsevärt mer än det jag använder i dag, nämligen 325 gr Oryx. Den kulan är så bra bondad att jag alltid i princip har 100% restvikt även om jag klippt ett tjockare ben t ex, och det är knall & fall samt minimal köttförstöring! Att jag även kan skjuta genom värsta risbusken eller ett knippe grenar under eftersök utan att det har någon direkt påverkan på kulan och dess bana - det är riktigt imponerande och det fixar ingen lättviktare. Egentligen gillar jag inte när man försöker marknadsföra en kula som skall ge mer "knall & fall" -effekt för det finns inget substitut som väger upp en dålig skytt - så enkelt är det bara! Handlar det om ren avlivning då finns det andra kulor som fullständigt spränger innanmätet på djuret men då tar man heller inte tillvara på köttet. Det är inte det primära i alla fall. Nej, kom med en blyfri jaktkula som har hög BC och som kanske öppnar spetsen i tre bitar men som inte behöver släppa, dvs inga kopparfragment som åker iväg i kroppen. Dock kommer vikten att bli så låg om man inte fyller den med någonting annat tungt, men å andra sidan så är inte tungsten eller liknande så bra heller så frågan är vad man vinner? Den vettigaste kopparkulan jag har testat hittills är Barnes TSX 9.3 / 286 gr men lite högre anslagsenergi hade varit trevligt... 416 Rigby med TSX börjar närma sig 9.3x62 med vanlig ammunition och det är nog det klivet jag kommer att göra till slut tror jag. Samma kulbana som 9.3x62 dessutom