Publicerat Mars 4, 201511 yr Har funderingar på att hitta en kula till min .308 Win som jag kan använda för övningsskytte på pappmål och även för kikarklassen i fältskytte dvs skytte mellan 0m till 650m. Kulan ska även fungera vid jakt och de viltslag som skulle bli aktuella är älg, rådjur, räv, grävling och bäver. Det jag inte vet är om det finns någon regel att man inte får använda expanderande kulor när man skjuter fältskjutningar. En kula som jag intresserat mig för är Sierra GameKing SBT 165gr. Vad tror ni som har erfarenhet av den kulan eller likvärdig i pris.
Publicerat Mars 4, 201511 yr Jag och jaktkompisen har kört med den kulan under säsongen då syftet varit detsamma. Det är en rätt mjuk blyspets men sitter träffen där den ska funkar det såklart utmärkt, lätt att få till precisionen, första laddstegen gav en fin treklöver på 100m vilket dög för mig. Har väl egentligen inte tillräckligt statistiskt på benen, jag har bara skjutit ett rådjur och en grävling med kulan men båda blev på plats. Kompisen två rådjur och en 80kg gris, genomslag trots att kulan knäckte ben i bogen på grisen.
Publicerat Mars 4, 201511 yr Jaktligt sett är 150 grains kulan bättre, eller var i varje fall när jag använde den, lika tjock mantel som till 165:an vilket medförde att den var lite hårdare i viltet, precisionen var utmärkt med båda. Som tanke kring långhåll osv, så är det nog ingen dum ide Johan men jag kan lova dig att du kan gå på 168 SMK istället och för jakt inom tom långa håll använda en motsvarande laddning med 165:or istället och du är pang på. http://iof3.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_114528/cf_104/Regelbok_nationellt_skytte_2011.PDF "Ammunition skall överensstämma med modell Kaliber 6,5x55 SKAN." http://iof3.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_63370/cf_104/Riktlinjer_Jaktskyttar_slutlig_januari_2013.PDF Såsom jag läser reglerna har man nog svårt att få in en vanlig blyspets under regeln överensstämma med kaliber 6,5x55 SKAN, men det enklaste är att du frågar din tävlingsledning, jag har skjutit fälttävlingar med A-max. /CHristian
Publicerat Mars 4, 201511 yr Författare Jaktligt sett är 150 grains kulan bättre, eller var i varje fall när jag använde den, lika tjock mantel som till 165:an vilket medförde att den var lite hårdare i viltet, precisionen var utmärkt med båda. Som tanke kring långhåll osv, så är det nog ingen dum ide Johan men jag kan lova dig att du kan gå på 168 SMK istället och för jakt inom tom långa håll använda en motsvarande laddning med 165:or istället och du är pang på. http://iof3.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_114528/cf_104/Regelbok_nationellt_skytte_2011.PDF "Ammunition skall överensstämma med modell Kaliber 6,5x55 SKAN." http://iof3.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_63370/cf_104/Riktlinjer_Jaktskyttar_slutlig_januari_2013.PDF Såsom jag läser reglerna har man nog svårt att få in en vanlig blyspets under regeln överensstämma med kaliber 6,5x55 SKAN, men det enklaste är att du frågar din tävlingsledning, jag har skjutit fälttävlingar med A-max. /CHristian Menar du SMK 168gr och t. ex.GameKing 165gr med samma laddning?
Publicerat Mars 4, 201511 yr Tja, exakt så, för min del var laddningen 42,5 grain 202, Fed 210, i Norma hylsor satt till 71.5 mm, den sköt väl under 20 mm konsekvent och det räcker otroligt långt i vår verksamhet. /CHristian
Publicerat Mars 4, 201511 yr Författare Tja, exakt så, för min del var laddningen 42,5 grain 202, Fed 210, i Norma hylsor satt till 71.5 mm, den sköt väl under 20 mm konsekvent och det räcker otroligt långt i vår verksamhet. /CHristian Har du hittat någon matchkula som lirar med 150gr GameKing på samma sätt?
Publicerat Mars 4, 201511 yr Johan, nej, diffen i BC är för stor mellan 155 Palma kulan och 150 GK att det skall fungera helt bra, inom 300 meter, typ möjliga avstånd för jakt är det dock adekvat samstämmighet mellan kulbanorna. Noteras kan att jag inte körde parallellt med 155 palma/150 GK så om det fungerar i praktiken vet jag inte. /CHristian
Publicerat Mars 4, 201511 yr Författare Johan, nej, diffen i BC är för stor mellan 155 Palma kulan och 150 GK att det skall fungera helt bra, inom 300 meter, typ möjliga avstånd för jakt är det dock adekvat samstämmighet mellan kulbanorna. Noteras kan att jag inte körde parallellt med 155 palma/150 GK så om det fungerar i praktiken vet jag inte. /CHristian Tror jag börjar med 168gr SMK och 165gr GK och ser om jag får det att lira först om du nu inte med din erfarenhet skulle avråda från 165gr varianten?
Publicerat Mars 4, 201511 yr Johan-absolut inte, det är en helt normalt fungerande blyspets, självfallet är det som så att drar du den rakt i bogbenet på en älg på 5 meter så blir det rätt grisigt men till normal bruk, med normal kulplacering är det en bra kula som ger god död och ofta extremt bra precision. /CHristian
Publicerat Mars 4, 201511 yr Författare Johan-absolut inte, det är en helt normalt fungerande blyspets, självfallet är det som så att drar du den rakt i bogbenet på en älg på 5 meter så blir det rätt grisigt men till normal bruk, med normal kulplacering är det en bra kula som ger god död och ofta extremt bra precision. /CHristian Min önskvärda kulplacering på älg är ett högt lungskott som tar ryggraden i underkant, hur tror du det skulle fungera vid en sån placering? Jag tror att det fungerar bra men jag har ingen praktisk erfarenhet av vanlig blyspets förutom Lapua Mega vid sådana skott.
Publicerat Mars 4, 201511 yr Det beror på om älgen har precis andats in eller om lungorna är tomma, nej allvarligt talat så kommer det att fungera skitbra, det kommer att orsaka en omedelbar expiration av villebrådet. /Christian
Publicerat Mars 4, 201511 yr Författare Det beror på om älgen har precis andats in eller om lungorna är tomma, nej allvarligt talat så kommer det att fungera skitbra, det kommer att orsaka en omedelbar expiration av villebrådet. /Christian Tack, då har jag fått lite erfarenhet gratis och då är det bara för min del att se om mina kommande erfarenheter blir liknande. Jag tänkte ladda med Vv N150 någonstans runt 44gr.
Publicerat Mars 5, 201511 yr Författare Jag har mailat Svenska skyttesportförbundet och frågat vad som gäller angående expanderande ammunition på fältskjutning. Jag brukar alltid få svar även om det kan ta lite tid innan rätt person fått frågan. Jag återkommer i denna tråd när svar erhållits.
Publicerat Mars 19, 201511 yr Författare Nu har jag fått svar från Svenska skyttesportförbundet och det är tillåtet att använda expanderande ammunition. Då blir ju detta enklare för mig eftersom då kan jag ju använda mig av bara en sorts kula. Då drar vi frågan igen då när det är lite andra krav. Kulan ska kunna användas till jakt mellan 0-300m på djur upp till älg, inte vildsvin. Sedan ska det även vara skyttekula och då fungera ut till 650m. Priset måste vara som så att man kan lägga 200-500 skott per år utan att bli ruinerad.
Publicerat Mars 19, 201511 yr Författare Kanske ska tillägga att min .308:a inte kommer vara det primära vapnet för t ex. fältskytte men den ska kunna brukas till det.