Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Knivslip?

Featured Replies

Publicerat

Jag funderar på att skaffa nån slags knivslip, helst med jiggar för att få rätt vinklar. Jag har kikat på Lanskys system och Worksharp Ken Onion. Det är ju lite olika prisklass och funktion på dom, och just nu lutar det åt en worksharp. Spydercos variant med pinnar hit och dit ser ranglig ut och verkar inte tillräckligt flexibel vad gäller vinklar.

Jag vill kunna fixa till alla mina olika knivar (jakt, buschcraft, styckning, köksknivar, osv) men även några gamla yxor som ligger och skräpar.

Tips och erfarenheter mottages tacksamt! :)

Publicerat

Jag skaffade en work sharp tidigare i veckan. Jag velade en bra stund men valde sedan den billigare varianten (hälften så dyr som ken onion modellen). Skulle jag behöva andra vinklar än de som ingår så kör jag på frihand eller så gör jag en ny jigg tänkte jag.... 

För de allra flesta så skulle jag säga att denna räcker fullt ut (poor mans tormek). Och med det mellangrova bandet är det lätt att få till skärpa nog att raka håret från underarmen. Med fina bandet är det lätt att fixa spegelblank yta. Bandbyte går på 15 sekunder.

Fördelar med den dyrare varianten är som jag ser det:

1/ bredare band

2/ variabel hastiget

Då får man fråga sig om man kommer att använda den så mycket att det är värt mellanskillnaden...

Jag köpte min på Hylte lantmän för 1195kr, den finns på Lamnia för 1010kr ink frakt (egentligen 108.89 euro). Skulle jag köpa på postorder hade jag valt via Lamnia. https://www.lamnia.com/sv/p/5218/knivar-och-fallknivar/brynen/work-sharp-knife-tool-sharpener

Köp med ett pack extraband om du beställer. Mitt tips är mellangrova eftersom det är de som kommer att få jobba mest.

Publicerat

Har en lansky som jag tycker är funkis, har bara slipar knivar. Köpte till bordsfäste som man skruvar på bordskanten och en extra fin sten. Man bör sätta eltejp på knivhållaren för att slippa märken på bladet. Finns videos på YT hur man slipar bra.

Publicerat

Har både en tormek och Wicked edge.

Sistnämda används mest och det blir grymt vassa knivar..