Publicerat Oktober 28, 200619 yr Hej alla SAKOister Härligt att läsa om er fantaster när det gäller SAKO bössor. Söker precis licens för min första, 1 vixen 222:a. Läste en artikel i en jakttidning (tror det var allt om jakt och vapen) häromkvällen där nån journalist påpekade att Vixens enda problem var klick i stark kyla(ett obefogat påhopp hoppas jag), vilket ger lite kårar för en annan som är norrlänning. Hur är det med det, har ni några erfarenheter eller kan jag förbise detta påstående som ett elakt påhopp från en tikka-fantast el.dyl /mats
Publicerat Oktober 28, 200619 yr Jag har ingen vixen men väl 4 andra Sako, och dom är inte köldkänsliga. Har aldrig haft problam med någon av dom. Problemet med klick är ofta dålig vapenvård / Gammalt fett som stelnar i slutstycket. Gör ordentligt rent och ta bort allt gammalt fett. Använd break free (SMX) vapenolja så tror jag inte att du får några problem. mvh Rune 8)
Publicerat Oktober 28, 200619 yr ..... Läste en artikel i en jakttidning (tror det var allt om jakt och vapen) häromkvällen där nån journalist påpekade att Vixens enda problem var klick i stark kyla(ett obefogat påhopp hoppas jag), vilket ger lite kårar för en annan som är norrlänning...... Om det var nämnda tidning så skulle inte jag sätta så stor tilltro till påståendet, särskilt inte om det är den senaste vapentestarens uttalande. Tycker att den tidningen, och särskilt vapentesterna, sjunkit till en riktigt låg nivå på sistone. Klickproblemen kan precis som Rune skriver oftast härledas till slarvig vapenvård.
Publicerat Oktober 29, 200619 yr Nu är jag ingen Sakofreak men de studsare jag haft/har ur Finnbear och hunterserien har alla fungerat perfekt oavsett temperatur,instämmer med sako och rune att problemet med säkerhet kan härledas till gammalt och emulgerat fett. /Micke