Publicerat Mars 6, 201511 yr Andvänder idag bara stövlar. Och har typ alltid gjort. Tycker alla kängor är för tunga. Sen har jag väldigt hög vrist. Är ute efter stadgan som inte finns i stövlar, och kommer behövas på fjället och i bergen Provade en par Mendiel scotlanad gtx som satt någorlunda på foten men tyckte dem var tunga. S.
Publicerat Mars 6, 201511 yr efter att ha kastat oändligt antal nästintill oanvända kängor sneglade jag åt civilskor snarare än klassiska vandrarkängor och hittade ett par höga salomon med dragsnörning som jag efter att ha googlat har kommit fram till heter Salomon Xa Pro 3D Mid 2 Gtx. de är visserligen bara halvhöga men inget som gators inte löser. de är grymt mycket smidigare än allt annat jag provat och går fint att löpa med. de är för kalla att stå på pass med så då kör jag fortfarande stövlar men när jag går med hunden är de superba
Publicerat Mars 6, 201511 yr Jag kör härkilas kängor med det högsta skaften. Desda har jag varit oerhört nöjd med!
Publicerat Mars 6, 201511 yr Författare Har tittat på skorna. Lär inte bli någe stadga i dem. Om man ska gå i fjäll. Men lär vara lätta. Hur är dem mot väta? Härkila verkar också tunga? S.
Publicerat Mars 6, 201511 yr Detta är en populär post. Man kan angripa problematiken på flera sätt, ett av dem är gymkort.
Publicerat Mars 6, 201511 yr Författare Gymkort? Bättre att gå i skogen med sågen! Kanske är bara vana? Har alltid gått i stövlar. Vill ha stadga till Skottland då de är uppför. Bara jag frisknat till ska jag börja springa igen. S.
Publicerat Mars 6, 201511 yr Använder nån hög meindl just nu, fungerar bra och är hyffsat lätta. Vill du ha riktigt lätta och stabila kängor som är gjorda för bergsterräng så kolla på lasportiva. Det finns rätt många modeller och jag är återförsäljare av dem om du vill handla till inköpspris.
Publicerat Mars 6, 201511 yr armygross.se/skor/militarkangor-skor/djungel-kanga-rafflad-sula-i-svart-skinn-canvas/
Publicerat Mars 7, 201511 yr Författare Stod inge vikt på dem. Men ska nog provas. Altama kängorna på den sidan. Ser ut som dem jag hade när jag jobba utomlands. Dem var lätta! Men läckte rejält. Man kanske ska skita i vikt? Och bara gå på stadga Och väta? Hur hade ni resonerat om ni skulle åka till Skottland?
Publicerat Mars 7, 201511 yr Jag hade frågat infödingarna vad de har på fötterna då de jagar. Det brukar bli bäst så. Se till att gå in skodonen i god tid före resan, skavsår är pest. Raggarö
Publicerat Mars 7, 201511 yr Jag hade nog knappast ändrat skoval för att åka till skottland. Det är först när man lastar på 30-40kg på ryggen som skorna börjar bli viktiga. Är det stadga du är ute efter så faller som regel "lätta" kängor, möjligtvis med undantag för vissa lundhags/jörnkängor. Det är inte lätt med utrustning, men som någon skrev ... kolla vad guider mm använder. Tror dock att kusten runt sorunda är minst lika krävande som skottland... mvh/Urban
Publicerat Mars 7, 201511 yr När jag var i skottland och jagade för en massa år sedan talade sig samtliga stalkers varma för Lundhagskängor. Enligt dem de enda kängor vars sömmar klarade terrängen utan att haverera.Själv använder jag Jörnkängan i skog och fjäll och är helnöjd.
Publicerat Mars 7, 201511 yr Författare Tror de blir kämpigt med stövlar Urban. Jo kan va lite upp och ner innan man hittar här. Tänkte ha dem nästa säsong så dem är inkörda. Lundgags är många som pratar gott om. Har som sakt alltid kört stövlar.
Publicerat Mars 7, 201511 yr Jag har gått några fjällmarchser i stövlar, ca 40 kg på ryggen och 2-3mil/dag i 7-8 dagar..... Tror nog det funkar i skottland också... mvh/Urban
Publicerat Mars 8, 201511 yr Använder mig av båda sorterna och vikten på kängorna tycker jag kompenseras av att de är mkt tightare och inte så sladdrig som stövlarna, kängor känns mer som en förlängning av foten.
Publicerat Mars 8, 201511 yr Kängor är nog mer för gamla farbröder utan muskulatur kring fotleden.....kör själv med kängor numer! mvh/Urban
Publicerat Mars 8, 201511 yr Nu har jag bara erfarenhet av jörn kängan, fördelar som jag ser med en skalkänga förutom vikten är att gummifoten är tät även om man trampar blötmyr, skulle man trampa ner sig så torkar den på nolltid jämfört med en tex-känga och den är stadigare än en stövel.