Publicerat Oktober 28, 200619 yr Var ut med T.S idag på ripjakt och såg dagsfärska räv å harspår till en mindre förbannelse ganska lättillgängligt. Tanken slog mig att man kanske skulle prova med en såndär harskrikspipa och locka lite? Läste artikeln i Svensk Jakt och blev nyfiken... Vad behöver man egentligen? Välskjutande studsare, lockpipa, varma kläder + snödräkt och en stolryggsäck? Ni erfarna rävjägare kanske har lite tips och tricks att dela med er av? Hade tänkt prova något senare när det kommit lite mer snö på backen (är förvisso 10-15cm nu). Mvh
Publicerat December 20, 200718 yr Hmmm märkligt att det inte kommit ngt svar i denna tråd ??? Det är ju ett hett ämne Såg idag Mikael Tham`s film Lockjakt på räv och den väckte ett intresse i mig !!! ha ha gick direkt in på jaktwebben.com och beställde en Nordic Predator lockpipa. Denna skall användas flitigt i vinter... Det där med varma kläder kanske inte nödvändigtvis behövs.......I filmen pratar 2 st "proffs" om att de flesta rävar kommer inom 5-10 minuter efter att man börjat locka...det innebär ju att man kan beta av ganska stor mark på en kväll. Sedan är det ju en perfekt syssla för oss som bor mitt på marken att bara ta en stund vid skymningen längs byvägen..behöver inte bli ngt direkt projekt utan bara hänga på sig bössan och gå ut för en halvtimme eller så. Hur som haver så ser jag fram emot det första testet. Jag har endast testat med muspip innan vilket har gått sisådär....
Publicerat December 20, 200718 yr Har testat lite lockjakt med harskrikpipa. Har väl inte gett något resultat än. Men ska testa i helgen igen och då hoppas jag på en chans att få fälla någon räv. Verkar vara gott om räv på mina jaktmarker.
Publicerat December 20, 200718 yr Läs på min dagbok orka inte skriva allt igen prova första ggn igår riktigt spännande