Hoppa till innehåll

Belyst kikarsikte på stram budget...


Anders Johannesson

Recommended Posts

Jag har hamnat i den situationen att jag behöver ett nytt kikarsikte på grund av att jag äntligen fått tag i jaktmark. Tidigare har jag i princip enbart jagat dagtid men nu är det åteljakt och smygjakt på vildsvin som kommer bli huvudsysselsättningen. På grund av diverse "felprioriteringar" som hem, familj, bil mm. Finns det inte utrymme för några utsvävningar. Jag kan lägga max 3500kr kanske nån hundring till om lämpliga ringar medföljer.

Jag är rätt övertygad om att jag "behöver" belyst riktmedel men det räcker med en liten prick.

Meopta brukar ju alltid nämnas i dessa sammanhang, gäller det alla serier? Delta Titanium är det dugligt? Blev lite sugen på det som var till salu här på forumet.

Nu tror jag att jag vet svaret men... Vortex Crossfire II 3-9x50?!? Finns det en chans att det kan funka... Tänk på att jag kommer från en obelyst Bushnell Elite 3-9x40 inte nån Zeiss eller Swarre. Anledningen att jag ens frågar om Crossfire är att det inte alltid finns just det begagnade som passar budget och ändamål. Jag kollar här, robsoft och blocket c:a 10ggr om dan så jag tror inte jag missat allt för många annonser.

Se tråden som en diskussionstråd eller köpestråd. Är det nån som sitter på nåt vettigt så kom med förslag men helst vill jag bli av med det jag har först.

Och tycker ni att ännu en optiktråd känns lite överflödig så håller jag till viss del med. Men jag är hemma och VAB:ar och har långtråkigt...så jag är ursäktad :-)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ser inte det du avser att åstadkomma som reellt men en bra fast 8x56 eller 7x56 med ett bra fungerande RM är möjligt med budgeten, det är lite skit samma om det lyser en rödprick i tuben om du inte kan se vad du siktar på, eller identifiera det osv.

 

Andra har säkert avvikande mening och även om jag själv gillar belyst använder jag det allt mer sällan och min främsta mörker pang har ett 4-16x50 SUB med RM 11, vilket med störta sannolikhet är det bästa RM:et för mörkerskytte/jakt. 

 

så i den andan, lycka till. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske bör tillägga att åtlarna är belysta om än svagt i dagsläget (projekt pågår) och att jag inte har några problem med att avstå skott om ljuset är för dåligt. Anledningen att jag TROR att belyst är vägen för mig är att jag har svårt att urskilja riktmedlet under dåliga ljusförhållanden. Men å andra sidan har jag ett väldigt klent riktmedel. Har funderat på fast men med avstånd på 25-30m (åtlarna) känns 7-8x lite mycket. Finns det 4x men med stor lins?

Avsikten är att göra dåliga förutsättningar lite lite bättre. Att det ska bli riktigt bra får vi ta i ett senare skede.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mot mitt eget och forumets bättre vetande kommer jag att testa en Vortex Crossfire II 3-9x50 belyst. Efter att ha läst mängder med amerikanska resencioner där nöjda ägare använder dem till åteljakt på gris och till jakt på prärievarg blev nyfikenheten för stor. Borde rimligtvis funka även på svenska grisar och rävar... 2000kr, så det kan vara värt att testa och suger det allt för brutalt så får det väl hamna på 22:an.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med Christian, om du inte ser vad du skjuter på spelar det ingen råll om du har en röd prick. Köp en fast 8:a, det är det smartaste du kan göra. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...