Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Taskig magasinsfjäder - T3

Featured Replies

Publicerat

Har varit och skjutit in T3:an efter byte av kolv och ringar. Inga problem med den delen, den skjuter i vanlig ordning som den ska - dock har matningen från magasinet blivit ett bekymmer. Det trycker inte upp tillräckligt i bakkant, med påföljd att slutstycket trycker fram patronen som skulle den "surfa" fram på bröstet... Har haft isär magget flera gånger och dragit lite i fjädern där, men det krävs nog lite mer strukturerad åtgärd för att komma tillrätta med detta. Några konkreta tips på hur detta kan hanteras? Jag kan självklart köpa ett nytt mag, men då vore det en fördel att kunna använda även det gamla, åtminstone för banskytte när det är mindre tidskritiskt när nästa pil kommer i läge...

Tilläggas bör att jag såg indikationer på detta även före kolvbytet, så det är sannolikt inte relaterat.

/Bosse

Publicerat

Är det det 'vanliga' magasinet eller CTR?

I det 'vanliga' magasinet så verkar ju magasinfjädern till större del bara i bakkant på patronen och 'rätar upp' patronen mot magasinläpparna. Du (eller någon annan) har inte vänt på magasinfjädern efter den 'tränats upp'?

Översta patronen i magasinet skall tveklöst ligga dikt an mot magasinläpparna, inte håglöst gunga mellan gravitation och fjäderkraft likt en renoveringspråm för vågorna i drömmarnas kaj.

Alternativt, magasinschaktet kan ha blivit någon mm djupare i o m stockbytet och indikation gick över till faktum?

Publicerat
  • Författare

Original mag. Dubbelkollade och provade även att vända på fjädern, men det påverkade inte. Vid ytterligare kontroll under förstoringsglas verkar det som att främsta delen av läpparna har slitits ned en aning, vilket tydligen får patronen att "tippa" något bakåt. Lägger jag en aning press där framme, så håller den upp bra i bakkant - så det är kanske helt enkelt så att dessa plastmagasin har en begränsad livslängd. Blev lite småsnål där, men det är nog bara att köpa nytt.

Publicerat

jag hade det problemet på min gamla t3a men där räckte det med rengöring

Publicerat

Reklamera?

Publicerat

Reklamera?

Det får du väl göra till firman som du köpt bössan av isf.

Publicerat
  • Författare

Tack för synpunkter! Fjädern är frisk, och allt är rent. Dock "tippar" hylsan eftersom den inte får tillräckligt stöd av främre magasinsläppen, se bild. Av vad jag kan se, verkar godset ha slitits. Möjligen att man skulle kunna slipa i bakkant för att få jämn anliggning? Reklamation är nog inte helt lätt, det är åtminstone fem år sedan jag köpte bössan.... Men jag ska köra till Torsbo imorgon i annat ärende, så jag köper ett nytt mag, går det sedan att återfå funktion i detta blir det en bonus.

post-5304-0-84798200-1426748778_thumb.jp