Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

De där "märkliga" tyska kikarmontagen...

Featured Replies

Publicerat

Sitter och kollar kikarsikten på Egun. Tänkte om man skulle köpa nåt gammalt tyskt. Men jag måste fråga om de där skenmontagen. Om man har en kikare med skena, måste den då användas eller kan man ta bort den? Vidare, om det står i annonsen "utan skena" är det då bra? Dvs bara att använda ringar. Eller dåligt dvs skenan saknas du måste köpa en.

Och så en sista fundering, går jag över ån efter vatten. Dvs hur brukar slutpriserna bli jämfört med Sverige är det mödan värt?

Publicerat

Fråga 1: Är där skena på siktet så krävs lite speciella montage, EAW (apel) har till de flesta märken och modeller. Man bör inte ge sig på att fräsa/fila bort skenan då det sällan blir särskilt snyggt.

Fråga 2: Ja, om det står "utan skena" så är det bara till att montera vanliga ringar.

Fråga 3: I vissa fall kan man göra en bra affär, men man bör ha koll på sin marknad över den eftersökta produkten annars kan det lätt bli en dålig affär.

Mvh

Joacim

Publicerat

Går att göra bra affärer även här på forumet eller grannforat.

Sett en tråd där en skena fästes bort, såg helt okej ut, dock inget jag skulle göra själv.

Har 3 kikarsikten med skenmontage och tycker det är ruskigt snyggt, ger en del fördelar också, så som större justering när det gäller ögonavståndet, hårkorset hamnar alltid helt rakt(såvida det inte är snett mot skenan från fabrik), inga monteringmärken på tuben mm.

Enda nackdelen är att andrahandsvärdet verkar ligga lite lägre av nån anledning, när det ändå bara har fördelar med skena. Tror dock detta sakta håller på att ändras.

/Baner

Publicerat

Går att göra bra affärer även här på forumet eller grannforat.

Sett en tråd där en skena fästes bort, såg helt okej ut, dock inget jag skulle göra själv.

Har 3 kikarsikten med skenmontage och tycker det är ruskigt snyggt, ger en del fördelar också, så som större justering när det gäller ögonavståndet, hårkorset hamnar alltid helt rakt(såvida det inte är snett mot skenan från fabrik), inga monteringmärken på tuben mm.

Enda nackdelen är att andrahandsvärdet verkar ligga lite lägre av nån anledning, när det ändå bara har fördelar med skena. Tror dock detta sakta håller på att ändras.

/Baner

Jodå, FLB1 på grannkanalen gjorde det riktigt bra: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=195146

Den mannen verkar dock vara född med en fil i nävarna, så jag skulle inte råda gemeneman att göra detta. Jag har sett skrämmande exempel på hur det ser ut när folk som inte ska hålla på med sådant ändå har provat och det var inget vackert.

Att påstå att skenmontage bara har fördelar är ju tvärt lögn. I regel är det mycket dyrare montage om du ska montera ett sikte med skena. Såvida det inte är stämplat Blaser på bössan för där kostar montagen multum oavsett om det är ringar eller skena. Jag tror att du finner svaret på det låga andrahandsvärdet även i ovanstående svar.

Mvh

Joacim

Publicerat

Jodå, FLB1 på grannkanalen gjorde det riktigt bra: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=195146

Den mannen verkar dock vara född med en fil i nävarna, så jag skulle inte råda gemeneman att göra detta. Jag har sett skrämmande exempel på hur det ser ut när folk som inte ska hålla på med sådant ändå har provat och det var inget vackert.

Att påstå att skenmontage bara har fördelar är ju tvärt lögn. I regel är det mycket dyrare montage om du ska montera ett sikte med skena. Såvida det inte är stämplat Blaser på bössan för där kostar montagen multum oavsett om det är ringar eller skena. Jag tror att du finner svaret på det låga andrahandsvärdet även i ovanstående svar.

Mvh

Joacim

Lögn? Ett beggat kikarsikte med skenmontage ligger tusenlappen under ett utan, lägg mellanskillnaden och dom 1500:- ett par vettiga ringar kostar, och beställ ett skenmontage från Tyskland så hamnar du på samma kostnad. Då har du bara fördelarna kvar.

På vissa bössor är det ett helsike att få till just ögonavståndet, speciellt Blaser.

/Baner

Publicerat

Nej Baner där har du allt fel, prisdiffen mellan sikten med eller utan tub är förvisso rejält mycket större än 1000 kr, vanligtvis men den äts omgående upp av kostnaden, uppstarts/instegskostnaden för att ordna med montage för skena på ditt vapen,

detta då givet för de flesta ordinära, svenska vapen, har man redan vapen anpassade för tuber med skena eller har montagen är det så klart bra mycket billigare.

För egen del skall jag köpa en liten stålplupp för att kunna montera ett Zeiss med inner skena till picatinnyskena, till en kostnad av 1500+ kr, billigt eller hur? /Christian

Publicerat

Nej Baner där har du allt fel, prisdiffen mellan sikten med eller utan tub är förvisso rejält mycket större än 1000 kr, vanligtvis men den äts omgående upp av kostnaden, uppstarts/instegskostnaden för att ordna med montage för skena på ditt vapen,

detta då givet för de flesta ordinära, svenska vapen, har man redan vapen anpassade för tuber med skena eller har montagen är det så klart bra mycket billigare.

För egen del skall jag köpa en liten stålplupp för att kunna montera ett Zeiss med inner skena till picatinnyskena, till en kostnad av 1500+ kr, billigt eller hur? /Christian

Mycket tråkiga pengar!

Publicerat

Beror ju helt på vilken bössa man har iof, men finns ju färdiga montage för både laxspår och picatinnyskena för drygt 2500:- från både innomount och EAW.

Förutsätter ju att man inte köper i Sverige då Normark mm verkar lägga på 100%+ på dom ovanligare montagen...

/Baner

Publicerat

Absolut är det så, 2500 kr är ungefär 2000 kr mer än vad de flesta vapenägare lägger på sina ringar/montage, vidare mera så är det rejält mycket mer än vad man oftast sparar på att köpa optik med skenmontage.

En del personer FBL1 ex på grannkanalen är så pass mekaniskt kapabla att de 1 kan ta bort skenan, 2 skapa montage som passar och därigenom hantera det hela, vi andra får acceptera att betala. /CHristian