Publicerat Oktober 29, 200619 yr Nu har vi äntligen fått hem familjens (frugans) Sako M98 i .375H&H. Lacken på kolven har lyfts av, en mjuk pachmayr bakkappa har monterats och systemet har blånerats om samt plastbäddats. Ett avtagbart Warne-fäste har fått husera ett Leupold Scandinavian 1-4x20 med RM 4. Nu skall det laddas lite samt ut till skjutbanan för en test!
Publicerat Oktober 29, 200619 yr Författare Zeiss? -det är ju en budgetsako... Hehe - jag har en Zeiss C 1,5-4,5x18 utlånad till en kompis, så den kanske åker på .375:an sedan. Eller Conquest 3-9x40...
Publicerat Oktober 30, 200619 yr Fint! Bättre än så kan inte en bössa bli! Lyxigare kan den, men inte bättre. Tycker den lilla Leupolden passar bra.
Publicerat Oktober 30, 200619 yr Författare Frun är liten och nätt så hon orkar inte lyfta så tunga bössor - perfekt med denna som väger 3,2kg och en nätt kikare... Tänkta vi skulle ordna fram lite handladdningar med BTX 235gr eller gamla BX 210gr så rekylen inte blir för jobbig för henne. Med 300gr fullbumpa så känns det ju att det händer ngt, men med den mjuka bakkappan och den ganska raka kolven är det inga större problem att hålla i (för mig i vart fall).
Publicerat Oktober 30, 200619 yr Frun är liten och nätt så hon orkar inte lyfta så tunga bössor - perfekt med denna som väger 3,2kg och en nätt kikare...Tänkta vi skulle ordna fram lite handladdningar med BTX 235gr eller gamla BX 210gr så rekylen inte blir för jobbig för henne. Med 300gr fullbumpa så känns det ju att det händer ngt, men med den mjuka bakkappan och den ganska raka kolven är det inga större problem att hålla i (för mig i vart fall). Leupoldens ögonavstånd är ju också perfekt för ändamålet. Rekyl och rekylupplevelse är ett svårt ämne. Själv tycker jag att 375an blir mera elak med lättare kulor än med tunga, trots att den teoretiska rekylenergin borde vara mindre. En 300 grs kula lite nerladdad till ca 700 m/s är det snällaste man kan tänka sig. Det blir ju då lite 9,3x62 av det hela. Jag skjuter på pappersälg med 220 grs Hornady, och om jag tar max ur den så blir bössan riktigt elak.