Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

om man söker en sbs kal 20 med "blank" baskyl....

Featured Replies

Publicerat

ja, kanske låter tokigt men vilka möjligheter har man att hitta en ny eller beg sbs kal 20/7x med bra kvalitet i kostnadsområdet 20-50 tusen.

jag vill hitta en sådan för att kunna gravera in mina hundars namn i baskylen, och slippa massa annat krusidull. jag är 38 nu och kommer "belöna" mig själv på 40års dagen är det tänkt. det är så kul med jakten.

vad finns det för något som är kvalitet, och naiv/novis som jag är, ska man tänka annorlunda? tänker mig 1/4-1/2 i borrning. 

mvh Kalle

Publicerat

Kan du inte ta en bössa du vill ha med lösa sidor och få nya plåtar graverade?

Publicerat

Normalt sett graverar man INNAN härdningen och inte efter.....

Men du hittar nog en del i klassen "lite över medium" - inte coin finish, men ograverade utöver ett namn och sedan mer eller mindre fejkad flamhärdning.

/T

Publicerat
  • Författare

nu vet jag att det är självklart för dig Tobbe vad "lite över medium" är men det vet inte jag. vad är det jag ska sikta på?

blir det skit om man lägger in ett namn efteråt eller blir det bra? går det?

som du förstår så är det affektion till viss del och minne, och nöje som är orsak/mål - dvs jag tänker ha den kvar.

Publicerat

Jag hade samma idé för en herrans massa år sedan när en bekants bekant visade sig vara gravör men när jag släpade dit min Browning GTi för att slipa av den eloxerade svarta färgen så den kunde graveras så blev det tvärnit direkt - eftersom den var härdad. Han sade att i bästa fall kunde han rispa in någonting halvfult men en riktig djupgravyr var helt kört.

Så tipset om att hita en sideplate som du låter tillverka nya sideplates som du graverar innan härdning så kommer det att fungera, men då får du ju bestämma dig vilka hundar du skall gravera in innan den härdas, vilket gör att efterkommande hundar inte får plats...

Publicerat
  • Författare

fan va drygt, det finns kanske en mer okonventionell lösning? eller?

Publicerat

Det går att fälla in en "skylt" i kolven som man kan gravera på eftersom!

Har jag sett vid ett flertal tillfällen och en oval form brukar vara det mest vanliga. Inte helt vanligt här i Svedala kanske men den behöver ju inte vara härdad som resten av metalldelarna.

Publicerat

det är ju bra att den skjuter bra med kaliber 12!!!!

Den jag testade för nått år sedan var - liksom ovan - en 20/76.

/T

Publicerat

Den jag testade för nått år sedan var - liksom ovan - en 20/76.

/T

det står på deras hemsida,,,,så trött på att dom inte tänker när dm skriver annonserna!

Publicerat

skjuter med alla hagelpatroner i kaliber 12.......

Publicerat

Jag hade samma idé för en herrans massa år sedan när en bekants bekant visade sig vara gravör men när jag släpade dit min Browning GTi för att slipa av den eloxerade svarta färgen så den kunde graveras så blev det tvärnit direkt - eftersom den var härdad. Han sade att i bästa fall kunde han rispa in någonting halvfult men en riktig djupgravyr var helt kört.

Så tipset om att hita en sideplate som du låter tillverka nya sideplates som du graverar innan härdning så kommer det att fungera, men då får du ju bestämma dig vilka hundar du skall gravera in innan den härdas, vilket gör att efterkommande hundar inte får plats...

Lösa sidoplattor behlöver du ju inte härda om det inte är för att gravyren nöts då..... Låsplåtar är en annan sak.

Kruxet med lösa plattor är att de som regel redan är graverade ihop med resten av baskylen - då ser det rent ut sagt för jävligt ut med en ny platta..... Och en med lösa plattor som är ograverad tror jag inte finns på marknaden.

Det går att fälla in en "skylt" i kolven som man kan gravera på eftersom!

Har jag sett vid ett flertal tillfällen och en oval form brukar vara det mest vanliga. Inte helt vanligt här i Svedala kanske men den behöver ju inte vara härdad som resten av metalldelarna.

Monogramplatta - ett måste på varje ordentlig hagelbössa. Blir en aning liten kanske men man kan ju fälla in en större på kolvens sida........

/T

Publicerat

Monogramplatta - ett måste på varje ordentlig hagelbössa. Blir en aning liten kanske men man kan ju fälla in en större på kolvens sida........

/T

Jorå, sådan har man men undertill mot bakkappan.

Jag har sett ganska prydliga infällda lite större ovala bitar mittpå kolven vid ett flertal tillfällen på andra sidan och det var faktiskt helt ok rent utseendemässigt.

Inget jag kanske skulle göra i första taget men det var ett sätt att kunna gravera in text och datum på en redan befintlig bössa.

Publicerat

Antingen på mitt på magen eller bakom tangen i greppet, klassiskt sett ska det vara en guld eller silverplatta där man ska ha sina initialer.

Att fälla in en silverplåt på kolvsidan - det är ju onekligen görbart även om det ska se snyggt ut.

/T

Publicerat

kanske du kan prata med browning / beretta osv, köpa en ny med namnet i kanske?? när du beställer? efetrsom du har 2 år på dig med,, men kasnke inte får världens roligaste bössa, bara en tanke:)

Publicerat

en fn anson, sprillans ny med namn i kanske hade kunnat vara något? kolla om dom har en liggandes på fabrik?

Publicerat

Eftersom det är en SBS det handlar om så är Browning inte aktuellt. Skall det vara en custom från FN så hade det oavsett hamnat ett par 100k utanför budgeten även för den billigaste varianten...

Beretta tillverkar visserligen SBS men en kaliber 20 så är det antingen en Imperiale - vilket kostar närmare en mille, eller Diana som förmodligen kostar ännu mer.

486 är serien från Beretta som har en mer human prisklass men så finns de bara i kaliber 12 dessvärre...

Custom vapen är svindyra och det är fruktansvärt svårt att gravera i härdade metallbitar så en sideplate där nya sideplates införskaffas och graveras är nog enda möjliga vägen är jag rädd för.

Du får köpa ett knippe trisslotter och hoppas på det bästa ;)

Publicerat

...........

486 är serien från Beretta som har en mer human prisklass men så finns de bara i kaliber 12 dessvärre...

...........

20:an är släppt.

/T

Publicerat

20:an är släppt.

/T

Då måste det vara extremt nyligen för jag hittade ingen kaliber 20 i deras senaste prislista.

Men som Browning-fantast så håller jag inte så stor koll på Beretta om man säger så  :tongue:  (I England så var det precis som Volvo vs. SAAB ägarna när man var yngling. Eller som Liverpool vs. Man U - vi talade konstant skit om varandra!  :lol: )

Publicerat

Test på berettas sbs i cal 20 i förra numret av vapentidningen. Den finns...

Publicerat

Då måste det vara extremt nyligen för jag hittade ingen kaliber 20 i deras senaste prislista.

Den släpptes i höstas...... Den finns tillgänglig i Sverige nu snart.

/T

Publicerat
  • Författare

Om man ser till monogramlösningen med att fälla in en silver eller guldplåt på ett smakfullt sätt; är det någon som sitter på ett exempel på bild för detta? jag hittar väldigt lite om det för att jag inte vet riktigt vad och var man normalt sätter det.

/K