Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Schultz o Larsen

Featured Replies

Publicerat

Hittade en schultz o larsen m 68 dl på nätet som verkar trevlig.

Vad är panelens erfarenheter kring en sådan?

Den ska vara gjord 69/70

Publicerat

Jag har ingen själv men väl en f. d arb.kollega som är ägare till en sådan o den har jag provskjutit o den var trevlig. :smile:  :thumbsup:

Publicerat

Jag har en mod60 i kaliber 7x61 S&H[emoji3], gillar både bössan och kalibern.

Den behöver lite omvårdnad som skall förhoppningsvis lösas under våren.

Lite kuriosa ;

Det finns en Dansk gubbe som har/håller på att sammanställa info om gevären som kommer ifrån gamla Otterup fabriken.

Jag har fått den av honom när jag fick tag på mitt gevär, visade sig att den har vandrat runt i världen och fick även info om när den smaklösa "gravyren" gjordes..

Vilken kaliber är det?

Publicerat

Om du vill så kan jag se om den finns med i listan, behöver serie nr isåfall..

Publicerat

Bulldog

Är det den 68:an jag tänker på så tycker jag inte du skall tveka längre. Hade klippt den om plats funnits i skåpet. :-)

Publicerat

Schultz & Larsen's gamla modeller är riktigt gedigna vapen.

Jag hade en M65DL en gång i tiden och det var en speciell ägarglädje kring det vapnet. Numera ägs den av min far och han har tankar på att pipa om den till 7x57 (är i 6,5x55 nu) men m t p hur lite han jagar och skjuter så lär det aldrig bli av.

Just M68dl tycker jag har en lite säregen säkring som jag personligen inte kan med, tycker det blir för trångt att manövrera med optik monterat. Säkringen påminner en del om den på Weatherby Mk V. Så mitt tips är att klämma och känna rejält på den om det finns möjlighet - kvalitetsmässigt är det dock bland det finaste man kan äga i min bok.

Mvh

Joacim

Publicerat
  • Författare

Bulldog

Är det den 68:an jag tänker på så tycker jag inte du skall tveka längre. Hade klippt den om plats funnits i skåpet. :-)

Blocket?

Publicerat
  • Författare

308 norma magnum är kalibern

• 3 years later...
Publicerat

Hej, att denna diskussion var för tre år sedan. Men jag hör av mig till er då jag just är ute efter en 68dl i kaliber 6,5x55. Någon som vet en till salu. MVH Roger.

Publicerat
1 hour ago Roger 65 sa:

Hej, att denna diskussion var för tre år sedan. Men jag hör av mig till er då jag just är ute efter en 68dl i kaliber 6,5x55. Någon som vet en till salu. MVH Roger.

Har inte sett någon m68dl i 6.5 till salu däremot ett antal m65dl. Vet inte om någon just för tillfället men ett tips är att kolla i vårt grannland Dk istället - något högre priser men betydligt bättre urval.

Mvh Joacim 

Publicerat

Lasse på gamla jobbet säljer en.. tror det var 30-06.. eller var det någon tokmagnum? Minns inte.. inbillar mej att det finns något inlägg i säljes tråden om hans bössor.

Publicerat
2 hours ago Hipshot sa:

Lasse på gamla jobbet säljer en.. tror det var 30-06.. eller var det någon tokmagnum? Minns inte.. inbillar mej att det finns något inlägg i säljes tråden om hans bössor.

Fel kaliber och fel årgång/modell. Men japp du har rätt det finns en annons om den under säljes.

Mvh

Publicerat

Tack för svaret.

Publicerat

Annars så ligger det en Victory ute på Blocket i Kävlinge. inte i 6,5x55 men med två pipor. Och byter du 308:a pipan mot en 6,5:a så har du vad du behöver sen.

Victory

Publicerat
1 hour ago M-Ola sa:

Annars så ligger det en Victory ute på Blocket i Kävlinge. inte i 6,5x55 men med två pipor. Och byter du 308:a pipan mot en 6,5:a så har du vad du behöver sen.

Victory

Victory är fina bössor absolut, men att rekomendera en Victory istället för en av Schultz & Larsens äldre kreationer bör ge spöstraff ? Det går inte att gämföra byggkvalitén samma vecka ens, de är två olika divisioner helt enkelt. 

Publicerat

Vi vet ju hur länge du har kvar dina bössor, oavsett kvalitet.?

Men en Victory med två pipor sitter ganska bra ändå. Även med tre pipor faktiskt.

Publicerat
6 hours ago M-Ola sa:

Vi vet ju hur länge du har kvar dina bössor, oavsett kvalitet.?

Touché ?

6 hours ago M-Ola sa:

Men en Victory med två pipor sitter ganska bra ändå. Även med tre pipor faktiskt.

Absolut, det är jag den första att skriva under på. Men vi jämför inte cnc-producerade pryttlar med gammeldags hantverk ??

Publicerat

Har sett ett par bössor från Otterup som man anade att smeden gjort efter några för många øl. Så allt som kom ut höll inte världsklass.

Publicerat
57 minutes ago M-Ola sa:

Har sett ett par bössor från Otterup som man anade att smeden gjort efter några för många øl. Så allt som kom ut höll inte världsklass.

Nä, men mycket ?

• 5 weeks later...
Publicerat

Legacy har jag varit sugen på ett tag. Säljer XXL fortfarande S&L?

Publicerat
14 hours ago Slommen sa:

Legacy har jag varit sugen på ett tag. Säljer XXL fortfarande S&L?

Har en slik.. otroligt lätt! Men med dämp och tungt sikte så känns den mer normal. 

• 1 month later...
Publicerat
På 2018-07-25 at 18:34 Roger 65 sa:

Hej,

Jag kommer inom kort sälja min M68dl i kaliber 6,5x55.

Den är i väldigt fint skick och väldigt sparsamt använd.

Finns intresset fortfarande kvar?

Publicerat

Ja det gör det. Vill du va vänlig och skicka mig foto på den till mail: rlandsson@hotmail.com. Eller som sms till 0703717776. Kan du även ge mig mer info ( Historik ) vad du känner till angående bössan så hade det varit trevligt. Mvh Roger.