Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bakkappa till hagelgevär

Featured Replies

Publicerat

Jag har idag min hagelbock förlängd med distanser utskurna ur en svart skärbräda och anser att jag fått en bra längd på den nu. Därför skulle jag vilja göra det lite "snyggare" och funderar på att sätta dit en lite längre bakkappa. Förlängningen är idag ganska precis 3cm inkl. nuvarande bakkappa.

Frågor:

1) Finns det så långa bakkappor?

2) vilken modell ska jag, i så fall, välja? Och var köper man dem?

3) Är det svårt att passa in en bakkappa så att det blir snyggt själv?

Att försöka få tag på orginal tror jag inte riktigt på då jag kämpat i snart ett år med att få köpa choker. Fausti verkar inte vara ett företag som är så lätta att gå tag i...

Publicerat

Ska den dämpa rekyl också?

http://www.jaktcenter.se/index.php?route=product/manufacturer&manufacturer_id=163

dessa verkar finnas i 32mm tjocklek. Har aldrig klämt på någon sådan själv så jag vet inte hur dessa är men det kanske någon annan kan svara på?

Finns att köpa distanser i plast i olika tjocklekar också.

Göra en i trä? Kan bli riktigt snyggt!

Har bara passat in en bakkappa på en studsare. En Pachmayer Deccelerrator (men de verkar inte finnas tjockare än 1 tum?) på min gamla 640 och det blev väl hyfsat (fullt i klass med en modern masstillverkad bössa men inte i klass med en custombössa). Å andra sidan la jag inte ner så mycket tid då jag hade lite bråttom, men då hade jag tillgång till bandslip också.

Det beror väl på hur van du är att arbeta med dylika verktyg och hur händig du är. Annars går det alltid leja någon kolvmakare/vapensmed det brukar vara klart överkomligt i pris. Jag hade inte tid vänta därför gjorde jag det själv. Sen är man ju uppvuxen med Sven Mellanders -Själv är bäste dräng :wink:

Det som är intressant veta ifall du ska göra det själv är om det finns någon stålinsats inne i bakkappan och storleken på den. Låt också bakkappans tå följa buklinjen på stocken allt annat ser för d*#!t ut. :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Det gör förstås inget om den dämpar rekylen också men det är inget krav.

Jag är väl inte helt ovan att snickra men jag ät långt ifrån något proffs. Frågan är ju om det inte är värt det att lämna in den till en kolvmakare och få kolven förlängd i trä. Det blir ju lite dyrare men mycket snyggare. Är det någon som har en aning om ungefär hur mycket det skulle kosta? Jag tar också gärna emot tips på bra kolvmakare som håller till i närheten av Stockholm?

Publicerat

Den jag betällde finns i 32mm i svart.

Jon Persson beställde jag.

Publicerat
  • Författare

Ja den skulle ju definitivt räcka till. Frågan är om den är svår att få dit så det blir snyggt.

Publicerat

Kolla på midway.se

Jag hade nog tagit en enfärgad 1" och lagt en pass bit i passande kulör som extra distans.

När jag passat in mäter jag ut och grovslipar konturerna. Sen monterar jag den på kolven och slipar den flush med träet. Det innebär ju att du får polera upp kolven men de e ju bara kul ;)

När du ska fästa skruvarna skär du i bakkappa med en skalpell för att komma igen å göra hål. Smörj mejseln med fett/olja så förstör du inte gummit när du skruvar fast den...

/M

Publicerat
  • Författare

Jag tror vi har lite olika uppfattning om vad som är "kul"... Men tack för dina tips. Ska kolla den sidan med. :thumbsup:

Publicerat

Jag tror vi har lite olika uppfattning om vad som är "kul"... Men tack för dina tips. Ska kolla den sidan med. :thumbsup:

Gnugga stock e ju alltid kul :) även om det kanske är skojigare om nån annan gör det åt en :D

/M

Publicerat

Jag befann mig i ungefär samma situation. Köpte en 1" kappa, Pachmayr tror jag, som förlängning och den fanns nog i 30 cm också. Har precis slipat ner och oljat om kolven, och bakkappan funkar att passa in - så länge jag nöjer mig med den "halvmesyr" du ser på bilden. Att slipa in perfekt kant-i-kant när den sitter där ger jag mig inte på, det får i så fall bli smeden som gör det sista...

Jag köpte för övrigt ett Napier Old English kit för kolven (efter diskussionen i annan tråd här), vilket gick alldeles utmärkt att jobba med även för mig som inte är händig på området, kolven blev bra mycket trevligare att titta på. Inte världens mest lustfyllda övning, men helt okay.

post-5304-0-89148200-1426692235_thumb.jp

post-5304-0-26826900-1426692274_thumb.jp

Publicerat

Fint!

Publicerat

Den jag betällde finns i 32mm i svart.

Jon Persson beställde jag.

Jasså kan man beställa honom :D

Publicerat
  • Författare

Snyggt BoB! Jag får kolla runt lite vad som finns och kolla upp den där tråden.

Publicerat

BoB- när det där justeras in kommer det att vara väldigt sobert och snyggt, omdömesgillt av dig att lämna det till en smed också istället för att "prova lite". Väldigt trevlig pang förövrigt. /Christian

Publicerat

Att försöka få tag på orginal tror jag inte riktigt på då jag kämpat i snart ett år med att få köpa choker. Fausti verkar inte vara ett företag som är så lätta att gå tag i...

Är väl det otroliga kompetenta XXL som saluför Fausti..... Förvånar väl ingen att det är svårt då 

Publicerat
  • Författare

Är väl det otroliga kompetenta XXL som saluför Fausti..... Förvånar väl ingen att det är svårt då

Xxl sa bara tvärt nej, det kan vi inte beställa när jag frågade efter nya choker. Tyvärr är Faustiarms i Italien rätt dåliga på att svara på mail också. Mer om det i en annan tråd. :thumbsup:

Publicerat

Andreas Forslund på Forslunds kolvmakeri har italienska Silver-kopior som inte kostar skjortan och som är lättjobbade.

/T

Publicerat

Vad ska man ha till denna om man ska byta till en mjuk? Svart eller röd? :smile:

post-698-0-14395700-1426779331_thumb.jpg

mvh/Må

Publicerat

post-5975-0-31976100-1426780133_thumb.jp

Ska lägga i en kil sen ska kappan slipas in.

Provade i helgen och funka bra.

Sväljer rekyl någe enormt.

Var orolig att de skulle vara sträv? Men icke.

Sen hur hal den är efter lite väta visar sig?

S

Publicerat
  • Författare

Tänk på att mjuka bakkappor av rekyldämpande modell ofta har en tendens att "fastna" lite i kläderna då det blir lite för hög friktion jämfört med den hårda plastbit som sitter där som standard.

Det kan sabba anläggningen så att säga. Dock är många varianter behandlade så de har en glatt yta och då är det nema problem.

Det går att förlänga en kolv med 30 mm med en bakkappa men längre än så skall man nog skarva in en bit valnöt tycker jag.

Tack för bra tips! Står lite i valet och kvalet om jag ska ha en så lång bakkappa eller om jag faktiskt ska förlänga den med trä. Vilket jag än väljer så tror jag att en kolvmakare får göra jobbet så det blir snyggt.

Andreas Forslund på Forslunds kolvmakeri har italienska Silver-kopior som inte kostar skjortan och som är lättjobbade.

/T

De enda bakkappor jag hittar är 22mm och kortare. Letar jag dåligt eller var det dem du menade?

Ska lägga i en kil sen ska kappan slipas in.

Provade i helgen och funka bra.

Sväljer rekyl någe enormt.

Var orolig att de skulle vara sträv? Men icke.

Sen hur hal den är efter lite väta visar sig?

S

Jag kanske kan få kika och känna på den om det blir nåt på lördag?