Publicerat Mars 19, 201511 yr Hej! Liksom många andra vänder jag mig till er då jag behöver lite hjälp med val av bössa. Jag funderar på antingen en 308 win, eller en 6,5*55. Min budget är runt 10000. Jag har kikat på Remington 700 SPS 6. Då det främst är priset som tilltalar mig. Hur skjuter den? Någon med erfarenhet av Remington? Jag läste att den inte har friflytande pipa, spelar det någon roll? Jag har som plan att övningsskjuta även på lite längre håll och vill gärna ha ett vapen som klarar av det. Någon annan bössa i samma prisklass? Ni får gärna komma med förslag på kikare till. Tack!
Publicerat Mars 19, 201511 yr Jag hade hoppat över en Rem 700 och i stället satsat på en begagnad Sako eller Tikka. Du får en jättefin begagnad bössa för de pengarna utan problem! Remington är massproducerade vapen och de är inte helt jämna i kvalitén om man säger så... Det är min åsikt i frågan i alla fall. Samma sak med optiken. Satsa på en begagnad europeisk tub så vet du att det är kvalitet. Det spelar ingen roll om tuben är 20 år gammal - Nickel, Zeiss, S&B osv är byggda för att hålla länge och de är enbart byggda med ruskigt bra mekanik och glas. Det finns en massa trådar här på forumet som behandlar just samma fråga och där finns det ofantligt mycket att lära sig. Sen är det bara att fråga när det kommer till mer specifika saker!
Publicerat Mars 19, 201511 yr Du lär få många högkvalitativa svar på detta forum. Mitt lite mindre kvalitativa men inte orelevanta svar, är att du hellre än att går på ett nytt lågbudgetvapen satsar på ett begagnat vapen av högre kvalitet som någon har provat och kanske redan har åtgärdat problemen på, om det har funnits. Jag har själv aldrig ägt ett renodlat remingtonvapen, men vad jag har förstått är de av lite sämre kvalitet. Tycker du skall satsa på att hitta ett begagnat kvalitetsvapen. Tikka, Sako eller liknande. Jag slår ett slag för Howa också! Friflytande pipa är något du behöver om du vill ha något som liknar precision. Det kan medföra stora problem med en pipa som inte är friflytande. Vilket vapen som helst av de märken jag har nämnt kan skjuta på längre håll. Kom bara ihåg att det är kikarsiktet som spelar störst roll på ett vapen. Speciellt för ett som skall användas för övningsskytte på längre håll.
Publicerat Mars 19, 201511 yr Finns intresse så har en kompis en tikka m65 continental 6,5 från ett dödsbo i nästintill nyskick med 2magasin och ett tasco-sikte i orginalfästen. Har hittat en nästan lika fin själv och tänkt ha den till ev. långhåll bock/rävjakt, tung men gillar bössan skarpt.
Publicerat Mars 19, 201511 yr Köpte min Sako Finnbear för 5000kr, så det går att få tag på fina begagnade bössor för mycket överkomligt pris.