Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

CZ M21, sprickor i stocken :( men vilken liten sötnos <3

Featured Replies

Publicerat

Jag har blivit lite sugen på en CZ M21 8X57. Otroligt nätt och fin liten sak, ger ett mycket välbyggt intryck vilket också bekräftas av det jag kunnat läsa mig till.

Det som bekymrar mig är sprickor i stocken. Dels i förstocken vid det som ser ut att vara en extra infästning i pipan/rekylklack. sedan de gamla vanliga i kolvhalsen bakom lådstjärten. Jag har inte skruvat isär och sett hur illa det är ställt bakom rekylklacken. Det kommer jag naturligtvis att göra vid en evt provskjutning.

Hur illa är detta? Det skulle ta imot att ge upp den smäckra originalstocken till förmån för ett laminatåbäke.

Går detta att reparera med bäddning? Behöver man lämna bort till någon kunnig för att inte göra saken värre med hemmaklyddande?

Taxam för input :thumbsup:

Publicerat

Jag har inte ägt en sådan men har däremot haft stockar med fula sprickor, både allvarliga och sådana som inte påverkat nämnvärt. 

Ena stocken fick en möbelsnickare fixa lite med, då klämde han isär sprickorna och limmade de vilket gjordes så bra att det inte syntes och blev svinstarkt. Tror du löser det själv :)

Publicerat

Klämm isär....limma....tryck ihop.

Slå in ett stift.....och plastbädda!!

mvh/Urban

Publicerat

Jaaaa knip ihop, andas ut, kläm isär, slappna av..... :biggrin:

Publicerat

Jag hade nog lämnat arbetet till en kompetent vapensmed/kolvmakare om du inte är väldigt händig med

träarbete själv. Synd att råka göra skadan värre om nu bössan är fin i övrigt. Men det är bara jag...

Publicerat
  • Författare

Jaaaa knip ihop, andas ut, kläm isär, slappna av..... :biggrin:

*ASG* jag har aldrig tänkt på vapenreparationer som ett yogapass, men varför inte :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Jag kikade in till vapenhandlaren och fick låna skruvmejslar, skruvade isär bössan.

Sprickor som beskrivet ovan samt en rejäl spricka i den lilla brygga av trä mellan magasinschakt och avtryckare. Förstocken är väldigt tunn och ligger mot pipan hela vägen, med en skruv och minimal rekylklack i pipan. Rekylklacken ligger mot en metallbit som är infälld i stocken, rätt sund konstruktion som det verkar. Gediget välarbetat och skruvar dragna på streck, sådant jag går igång på... :thumbsup:

Jag reagerade från början på att trycket var väldigt rent och direkt för att vara en gammal mauserklon, det visade sig vara ett Timneytrycke monterat.

Nu skulle jag kunna låna bössan för provskjutning :wink:

Publicerat
  • Författare

post-2426-0-14983000-1427634971_thumb.jp

Efter provskjutningen idag, tio skott, har sprickan blivit större än på bilden.

post-2426-0-23709400-1427635001_thumb.jp

Sprickan går helt från magasinschaktet till kolvhalsen bakom lådstjärten.

Mysig liten bössa att skjuta med, de öppna riktmedlen var dock inte mycket att ha, 40 cm högt på 100 meter.  :dry:

Jag har svårt att finlira med öppna riktmedel, det är väl gammeldomens påverkan som gör att jag har svårt med det. Kikare får det allt bli.

Jag kan inte påstå att bakelitbakkappa är någon favorit men det var inga problem trots att bössan bara väger 3kg.

Publicerat

Kanske en liten mysig McMillan till den där  :wink:

Publicerat
  • Författare

Kanske en liten mysig McMillan till den där  :wink:

Det är just det som inte frestar. Den otroligt nätta stocken är ju halva grejen med bössan. 

Publicerat

https://www.mcmillanusa.com/mcmillan-rifle-stocks/ultralight-stocks-hunters-edge/

eller nåt i den stilen var väl vad jag hade i åtanke.
Den är kanske inte lika slank i formen som originalstocken, men en lätt, rätt mysig sak som borde funka i konceptet.

Nu vet jag visserligen inte om den görs för den mekanismen...

Borde väl i annat fall gå att få en smed att kopierfräsa en likadan stock som den du har (utan sprickor då  :smile: )
utan att kostnaden blir oöverstiglig om du inte ska ha en vansinnigt dyr träbit.

Publicerat

Man ser ju att lådstjärten ligger mot träet i bakkant, den måste friläggas.

Publicerat
  • Författare

Man ser ju att lådstjärten ligger mot träet i bakkant, den måste friläggas.

Inte bara det, jag skulle tro att man behöver göra en rejäl pelarbäddning runt korsskruven och bäddning vid rekylklacken för att kunna rädda stocken. Frågan är om man också ska göra en liten bäddning i förstocken vid den skruven som sitter i pipan.

Publicerat

Fick du tag på närkes svar på Harry Potter?

Publicerat
  • Författare

Fick du tag på närkes svar på Harry Potter?

Jajjemän, jag har pratat med den berömde.

Har var tydlig med att det är svårt att svara väldigt konkret utan att ha sett stocken, men jag var hjärtligt välkommen förbi. Annars fick jag lite tips om hur jag skulle kunna göra om jag vill försöka själv.

Publicerat

Det är värt en sväng dit törs jag nästan lova  :happy: