Publicerat Mars 20, 201511 yr Hej, kan man få licens på hagelgevär alltså klass 2 när man är 16 år? jag har hört det förut men vet inte om det är så
Publicerat Mars 20, 201511 yr Hej, kan man få licens på hagelgevär alltså klass 2 när man är 16 år? jag har hört det förut men vet inte om det är så Såvitt jag förstått i vapenförordningen så kan du det om du har avlagt skytteprov och säkerhetsprov för vapnet. Däremot enhandsvapen är det visst 18 år på. http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Vapenforordning-199670_sfs-1996-70/#K2 Kolla kapitel 2, paragraf 3, första stycket.
Publicerat Mars 20, 201511 yr För sportskytte ja, absolut, för jakt, nja, det är vissa som går på gymnasieutbildningar mot jakt/viltvård som erhåller dessa på dispens men inte annars, att det skulle vara klass 2 är förövrigt helt fel, du får titta på den frågan igen, så utbildar du dig själv samtidigt. /Christian
Publicerat Mars 20, 201511 yr För sportskytte ja, absolut, för jakt, nja, det är vissa som går på gymnasieutbildningar mot jakt/viltvård som erhåller dessa på dispens men inte annars, att det skulle vara klass 2 är förövrigt helt fel, du får titta på den frågan igen, så utbildar du dig själv samtidigt. /Christian Har funderat kring det, alla gånger jag köpt hagelbössa har handlarna fyllt i klass 2. Kan det vara av någon annan anledning ?
Publicerat Mars 20, 201511 yr Tja, "Hagelgevär, kalibrar och ammunition samt undantag 6 § Hagelgevär i kaliber 12, 16 och 20 laddade med hagelpatroner får användas vid jakt endast efter viltarter som enligt 16 § får jagas med kulgevär avsedda för patroner i klass 3 och 4 samt rådjur och lodjur. NFS 2002:18 4 Vid jakt efter rådjur är dock hagelgevär tillåtet endast under tiden den 1 oktober – den 31 januari. Vid jakt bedriven på särskilt uppdrag av den eller de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet får emellertid hagelgevär laddade med hagelpatroner användas vid jakt efter rådjur även under tiden den 16 augusti – den 30 september. Hagelgevär i kaliber 24, 28, 32 och .410 får endast användas vid jakt efter viltarter som enligt 16 § får jagas med kulgevär avsedda för patroner i klass 4" http://www.naturvardsverket.se/Nerladdningssida/?fileType=pdf&downloadUrl=/Documents/foreskrifter/nfs2002/NFS2002-18.pdf Jag har faktiskt ingen som helst aning om varför. Hade hagel varit klass 2 rakt av så hade man fått jaga bäver men det får man ju inte. /Christian
Publicerat Mars 20, 201511 yr Hagelgeväret i sig kan ju till och med vara "klass 1" i vissa fall... Eller hur man nu ska tänka med slugs.
Publicerat Mars 20, 201511 yr Jag har alltid trott att klassindelningen enbart gäller kulvapen, dvs kant- och centralantända patroner avsedda för en räfflad pipa, medans hagel har varit en "klass" för sig - även om det går att skjuta slug, men det skall ses som ett tillägg och inte den normala användningsområdet. Det har aldrig stått klass 2 på något av mina hagellicenser i alla fall.
Publicerat Mars 20, 201511 yr Jag har för mig att -84 då jag tog jägarexamen så kallades hagelbössan klass 2 /P
Publicerat Mars 31, 201610 yr man har fått jaga bäver med hagel men de togs bort pga många skade skjutningar har jag för mig de var. när jag tog examen så fick man jaga bäver med hagelpang iaf. men de är klart hur dem klassar hagelpangar är mig en gåta man får jaga rådjur med dem men bara vissa perioder på året (får råna nå slags pansar resterande av tiden?) men i mina ögon så är de ett klass 3pang med vissa undan tag liiiite laglig måste man väll ändå vara?
Publicerat Mars 31, 201610 yr man har fått jaga bäver med hagel men de togs bort pga många skade skjutningar har jag för mig de var. när jag tog examen så fick man jaga bäver med hagelpang iaf. men de är klart hur dem klassar hagelpangar är mig en gåta man får jaga rådjur med dem men bara vissa perioder på året (får råna nå slags pansar resterande av tiden?) men i mina ögon så är de ett klass 3pang med vissa undan tag liiiite laglig måste man väll ändå vara? Har alltid gissat att hagel på rå hänger ihop med hundjakt, men det är säkert ngt jag bara fått för mig.
Publicerat Mars 31, 201610 yr Ni som vet. Får man jaga rådjur med kombin i augusti? Förutsatt att man bara laddar kulpipan såklart? Om man får det. Får jag då ladda med hagel när jag rings ut på eftersök med hunden?
Publicerat Mars 31, 201610 yr Man får jaga duva i augusti så hagel i kombi eller drilling är helt legitimt så länge du använder rätt pipa till rätt djur.
Publicerat April 2, 201610 yr Kul att lära sig något nytt. Var hittar ni att man inte får jaga rådjur med hagel vissa tider? Även om det är lite svårare att smyga sig i läge för en hagelbössa så trodde jag man fick...
Publicerat April 2, 201610 yr Rådjur 16 aug - 31 aug Hornbärande. Jakten får endast bedrivas som smyg- och vaktjakt. Endast kulvapen klass 1 eller 2 får användas. https://jagareforbundet.se/jakten/jakttider/jakttid-for-enskilt-djur/?animalId=565&countyname=Stockholms%20l%C3%A4n