Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Någon med svart bälte i friflykt och konsekvenser därav avseende träffläge?

Featured Replies

Publicerat

Har två recept, ett för 40 gr och ett för 50 gr V-max till Tikkan 22-250. Höjdskillnaden är bara max två cm dvs hanterbart men det skiljer något lite i sidled med.

Då är min fråga.. kan jag förändra friflykten på någon av kulorna och därmed få en förändring av träffläget ngn cm åt höger?

Att det blir en förändrig förstår jag men är det någon som har så pass jävla kolsvart bälte i handladdning så denne har lyckats lära sig att förutse förändring i träffläge vid en sån åtg?

Vet att jag mätte friflykten med en dummie och jag tror att jag använde en 50 gr kula, gissningsvis så har 40 gr kulan därefter fått lite mer friflykt pga samma patronlängd.. inbillar mej att det blir så i alla fall..

Publicerat

Hur stor är en fisk? Hur mycket är lagom?

Det är två andra exempel på frågor där det oavsett kunskapsnivå är svårt att ge ett korrekt svar. 

Det enda sättet att hitta svaret är genom trial and error.

När det är sagt skulle jag bli extremt förvånad om du kan få den förändring i sida som du är ute efter men det skadar såklart inte att försöka.

LYCKA TILL!

//Henrik

Publicerat
  • Författare

Ok.. hade du inte kunnat vänta lite innan du dödade tråden Henrik?  :tongue:

Men ok.. jag testar.. Och test nr 1 blir att mäta så jag är säker på COL för båda kulorna och sen samma FF.. tror jag har någon mm i nuläget.

Sen får jag variera lite längd..

Publicerat

Hippen,

jag ber om ursäkt för min glädjedödande approach till fråge ställningen och skall försöka mig på ett positivare svar istället.

Lösningen på ditt problem är ENKEL, du behöver bara följa följande enkla steg får att få svaret på dina funderingar.

1. Det första du måste göra är att mäta upp dina pipsvängningar så att du vet i vilket mönster och med vilken amplitud pipan svänger med din laddning (ett tips kan vara att rörelsen oftast är någorlunda elliptisk).
  2. Det andra du måste göra är att räkna ut vid vilken punkt kulan lämnar mynningen, för det behöver du bestämma lopptiden och ha klar kartläggningen i punkten 1.
  3. När du har dessa två data handlar det om att med hjälp av lite grundläggande trigonometri beräkna vid vilken punkt av pipans rörelse som kulan bör lämna loppet för att kulan skall träffa på önskat ställe.
  4. När du sedan vet vid vilken punkt kulan bör lämna loppet får du såklart justera lopptiden så att kulan verkligen lämnar mynningen på avsett ställe i dess svängningar, lopptiden kan du som du känner tid finjustera med hjälp av friflykten men om det skall till större justeringar kan det självklart även tarvas förändringar av laddningens massa.

Som sagt, det är ENKELT! :woot:

Om det mot förmodan är så att du skulle ha några frågor längs med resans gång så ser vi nog alla fram emot att stötta dig på din resa mot nirvana.

Tänk positivt!

//Henrik

Publicerat
  • Författare

Fy fan va sjuk i huvudet du är Henrik  :biggrin:  :biggrin:  :biggrin:

Men tack iaf.. ska ta detta under nogsamt övervägande.. ... nope får bli trial and error  :cool:

Förövrigt allvarlig "Sheldon" varning på ditt inlägg ovan Henrik  :tongue:

Publicerat

Då fattar du att jag bara var lite överbeskyddande i det första "killjoy" svaret  :tongue:

Nu vet jag inte vem Sheldon är men jag är samtidigt tveksam till om jag borde fråga???

Publicerat

Då fattar du att jag bara var lite överbeskyddande i det första "killjoy" svaret :tongue:

Nu vet jag inte vem Sheldon är men jag är samtidigt tveksam till om jag borde fråga???

Sheldon Cooper från serien The Big Bang Theory, rekommenderas.

Publicerat

Var glad att inte jag svarade för det hade blivit helt i stil med Howard Wolowitz  :tongue:

/Mike

Publicerat

Undrar vad det säger om mig att jag är tvungen att googla era referenser ...hmm...

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Publicerat

Har du satt dit dämparen ännu? Annars kanske du borde vänta och se hur den påverkar innan du ändrar friflykt m.m

Publicerat
  • Författare

Lämnade på gängning idag, sker inget laddande innan dämparn är på plats..

Sent from my iPhone using Tapatalk

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

En "intressant" notis i ämnet..

Kollade längden på pilarna när jag började ladda 22-250.. och gjorde en sån här för mej helt normal miss.. Col mättes med en 50 gr V-max och värdet jag fick tog jag för någonslags universell sanning :wallbash:

Upptäckte precis när jag satte ihop nya pilar för kommande test med dämp att 40 gr pilarna såg välllldigt långa ut.. Bra där Rikard.

När jag satte ihop 40 gr kulor med 50 gr måtten så måste alltså kulorna i de färdiga pilarna gått hårt i bommarna! Är det inte så man bygger tryck? Iaf.. gjort ny mätning och backat en knapp mm så nu rinner pilarna i snällt. (testade att köra i de jag hade färdiga och samtliga var lite bengliga att få i)

Egentligen är väl detta en diffus hint åt mej att jag nog ska hålla mej ifrån denna verksamhet :biggrin: Men får jag bara fram ett bra recept så ska jag nog kunna lägga denna farliga laboration åt sidan och bara sätta ihop jaktskott. Eller så borde man göra tvärtom, ladda mer och på så sätt hålla sig lite på tå kring hanteringen? Någon som vill ha plugg laddade?? :biggrin:  :biggrin: