Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är det "så här lätt"?

Featured Replies

Publicerat

Videon här: 

ger den en rimlig bild av handladdningsproceduren (bortsett från det där med att veta hur djupt man ska sätta kulan)?

Publicerat

Att ladda om en patron, ja det är så lätt. Att ladda om patroner så att de skjuter bättre än köpeammo, ja det är inte heller det så mycket svårare.

Just ovanstående metod är lite knackig för att uttrycka sig roande för att hålla i längden som metod men den fungerar och som sådan även väl./CHristian

Publicerat
  • Författare

Ohållbar för att den sliter på hylsorna?

Publicerat

Nej då för att allt knackande med hammare till slut gör en trött. Hylsorna får bara en hals kalibrering med det "setet" och kommer efter 3-5 omladdningar beroende på patronläge och laddning inte att kamra i bössan.

Som ett slags överlevnadskit är det ett nästan oslagbart kit. Christian

Publicerat

Jag skaffade ett sånt set för ett tag sedan. Jag har inte hunnit ladda så mycket ännu, men det är faktiskt precis så enkelt som det ser ut. Jag laddar bara hylsor som har skjutits i det vapen jag laddar för, och mäter varje hylsa innan omladdning. Normahylsor håller måttet fint än så länge. Sakos hylsor har dock blivit något för långa efter bara en avfyrning, så de kanske bör trimmas innan omladdning men än så länge har jag klarat mig med normas. En våg och en smula förnuft och ganska mycket inläsning hjälper naturligtvis till. Det är oerhört kul och jag har beställt ett set även för min andra studsare för att kunna ladda billig ammo till pappälgen.

Publicerat

Lägg istället till några 100 och köp ett sådant här om ni vill ha ett billigt kit: 

http://vildsvin.se/visa_produkt.asp?t=Lee+50th+Anniversary+Reloading+Kit&id=296〈=sv

Vill ni ha ett lite bättre köper ni detta: 

http://vildsvin.se/visa_produkt.asp?t=Nyhet+RCBS+Exploring+laddset&id=3639〈=sv

och vill ni ha det bästa köper ni detta: 

http://vildsvin.se/visa_produkt.asp?t=Lyman+Laddkit+Lyman+T-Mag+alt+Crusher&id=855〈=sv

Det innehåller allt man måste ha, sen kan ni köpa till som är väldigra bra att ha allt efter som. Finns självklart även begagnad om ni kan få ner till 50% av nypris om ni har tur :)

Publicerat
  • Författare

Vad menar han med att den här metoden bara funkar till ens egen bössa? Är det för att hylsan blir anpassad till det patronläge man först sköt den i? Är inte det han gör efter att han tagit ur den gamla tändhatten just att forma hylsan tillbaka till "standard"-måttet?

Publicerat

Lee loader återställer bara hylshalsen (halskalibrering, eller neck sizing som han pratar om), inte resten av hylsan. Så ja, den är anpassad efter det patronläge den sköts i.

Publicerat
  • Författare

Lägg istället till några 100 och köp ett sådant här om ni vill ha ett billigt kit: 

http://vildsvin.se/visa_produkt.asp?t=Lee+50th+Anniversary+Reloading+Kit&id=296〈=sv

...

Det innehåller allt man måste ha, sen kan ni köpa till som är väldigra bra att ha allt efter som. Finns självklart även begagnad om ni kan få ner till 50% av nypris om ni har tur :)

Vad är det man behöver köpa till för att det här ska funka? Du säger att kittet innehåller allt man måste ha, men de säger att man måste köpa till verktyg efter kaliber.. Ett sådant: http://vildsvin.se/visa_produkt.asp?t=Verktyg+Lee+Gev%E4r&id=305〈=sveller?

Publicerat

I och med att verktyget enbart kalibrerar halsen, se ovan och filmen så kommer hylsan enbart att passa i ditt vapen, bröstet kalibreras inte och således kommer man inte att kunna skjuta en omladdad patron i ett vapen med annat, eventuellt mindre patronläge, ett större går så klart utmärkt men då kan inte du ladda om patronen för ditt vapen då bröstet har kommit att flyttas fram.

Det standardmått du omtalat kräver en fullständig kalibrering som tarvar mer kraft och effekt. /Christian

Publicerat

Vad är det man behöver köpa till för att det här ska funka? Du säger att kittet innehåller allt man måste ha, men de säger att man måste köpa till verktyg efter kaliber.. Ett sådant: http://vildsvin.se/visa_produkt.asp?t=Verktyg+Lee+Gev%E4r&id=305〈=sveller?

Ja ett sådant verktyg måste man ha, till den kalibern du ska ha. Ett råd om du är nybörjare är att fråga någon som du känner som laddar. Annars finns det säkert någon trevlig prick här inne som kan lära dig som bor nära. Men köper du hammren m.m. i kitten på videon så kommer du nog ganska snabbt tröttna på det och ändå vilja köpa ett annat :) 

Publicerat

Om du inte tycker att det är för långt att åka ner till Fjollträsk ifrån Uppsala så kan du komma och ladda med oss på våra laddkvällar. Då lär du dig grunderna och får lite mer kött på benen om olika utrustningar. Vi kör ca 1 gång i månaden och har riktig utrustning till dom flesta standard kalibrarna och några till. Skicka ett PM om det är intressant.

Publicerat
  • Författare

Det är absolut inte för långt, och det kan säkert tänkas att det kan bli av under sommaren.

Tack för alla svar!

Publicerat

tjena.

vart i träsket håller ni till?

jag är i startgroparna att börja ladda så fort pressen införskaffas...borde bli vilken vecka som helst nu....

Publicerat

Spånga

Publicerat

ok....jag har maskinen parkerad i lunda så det är nära..

fast ibland har jag udda arbetstider