Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träna i hägn

Featured Replies

Publicerat

Vad är er åsikt om att träna i hägn på vildsvin. Min Wachtel har börjat intressera sig  för vildsvin, dels var han ju med när jag sköt en stor galt och igår hade han vildsvinskontakt vid minst två tillfällen. Frågan är om man ska träna något i hägn med honom eller fortsätta att han får ta sig ann dom som han springer på i det fria. Dels är man ju lite nyfiken hur han arbetar på vildsvinen osv. Ännu har jag inte hunnit fram till något ståndarbete. Sen har man ju hört att många hundar funkar bra i hägn men inte alls i verkligheten. Villrådig!

Mats

Publicerat

man ska nog inte "träna" hunden i hägn, men prova o se hur han funkar på gris nån gång e inte fel.

Sen bör man nog välja hägn med omsorg, har hört om gägn som har samma gris hela tiden vilket resulterar i "hundvana" grisar.

Börjar man nöta i ett hägn med hundvana grisar gång på gång lurar man nog hunden lite å får den att tro att grisen bara står där o e ofarlig...

ta rätt på var det finns hägn där grisarna skjuts av och ej blir hundvana.

var själv ner till www.jagaren.se hägnet i broby med svärfars terrier och en kompis wachtel, i det hägnet skjuts grisarna av innan dom blir hundvan.

kommer inte ihåg priset riktigt, tror det var 300/släpp och 1300 för o skjuta grisen (man får inte köttet).

gå in på jagaren.se o kika, kanske kan vara nått...

ska ev. ner i januari med Kolja o prova hans laika o ev. svärfars terrier igen (fick lite dingel sist o vart osäker, se om hon kartat på sig nått)

mvh johan

Publicerat

du ska absolut träna hunden i hägn!det finns säkert andra bra hägn men vildsvins hägnen i fredskog kan jag rekommendera,dom finns i 3 svårighetsgrader och det lättaste är på ca 28 tunnland,hundarna har problem att hitta grisarna i hägnen och det tas in nya grisar hela tiden.ska själv dit me min o brorsans unghundar ,gå gärna in på fredskog.com o titta mvh tony

Publicerat
du ska absolut träna hunden i hägn!det finns säkert andra bra hägn men vildsvins hägnen i fredskog kan jag rekommendera,dom finns i 3 svårighetsgrader och det lättaste är på ca 28 tunnland,hundarna har problem att hitta grisarna i hägnen och det tas in nya grisar hela tiden.ska själv dit me min o brorsans unghundar ,gå gärna in på fredskog.com o titta mvh tony

det hägnet har jag också hört talas om, det ska vara bra, där skjuter dom också bort grisarna har jag för mig...

Publicerat
  • Författare

Kanske skulle åka och träna en runda med honom innan han drar i gång för fullt! Det är ju inte speciellt långt varken till Broby eller Hässleholm.

Vore som sagt roligt att se hur han arbetar på gris, för i helgen hade han ett par kontakater med gris och arbetade väl i ca 5 minuter eller tills grisrna drog iväg. Man hör tydlig skillnad om det är rådjur eller gris. När det är gris blir han mycket skarpare i skallet.

Mats

Publicerat

jag tror skillnaden mellan hägnen är att jagarens.se hägnet är mycket mindre o det andra är större där det ställs större krav på att hunden söker ut ordentligt för att hitta grisarna...

i broby hägnet lockades grisarna ut till en plats  med mat och därmed lades slag, hundarna släpps direkt på slagen...

Publicerat

Var ligger Broby?

Publicerat
  • Författare
Var ligger Broby?

Nordöst om Hässleholm så båda hägnen ligger bara någon mil från varandra vad jag kan förstå.

Har förövrigt bokat tid på fredag i hägnet i Fredskog, kanke blir någon rad hur det gick till helgen.

Publicerat

Ja intressant, det är snart dags för mig med.

Lycka till ;D

Publicerat

känner ägaren till fredskog och han verkar vara väldigt seriös i sin verksamhet, för övrigt en mycket trevlig person att ha att göra med...

Publicerat

Förmedla gärna kontaktuppgifter till ansvarig person på respektive hägn. Känner någon till nåt liknade i mellansverige så säg till.

Tack på förhand

MVH

Publicerat
  • Författare

Enklast om du kollar på respektive hemsida. Tror Fredskogs hade billig övernattning.

http://www.fredskog.se/

http://www.jagaren.se/

Publicerat
  • Författare

Lovade skriva ett par rader om hur det gick i hägnet på Fredskogs.

Gick väl så där, han blev rätt snopen när grisen gick emot honom och inte sprang undan, men efter hand gick det bättre och han fattade mod och skällde rätt hyggligt. Särskilt bra gick det när grisarna fick lite fart och gick undan då var det riktigt roligt tyckte han.

Var nog tur att jag åkte dit med honom, för annars hade han nog lätt kunnat bli skadad om någon gris hade gjort något häftigt utfall mot honom ute i det fria!

Hade ny vildsvinskontakt med honom idag och då hade han nytta av sina nyfunna kunskaper för han blev förmodligen jagad av en gris för han kom ut ur en tätning skjuten som en kanon och jag hörde hur det brakade bakom honom. Tyvärr kom inte grisen ut på åkern där jag stod och sedan kunde jag inte gå in för det var inte vår mark, men Zorro tog mod till sig och drev iväg ett par hundra meter innan han kom tillbaka, så fortfarande är det spännande med gris!

Fredskogs var en positiv upplevelse verkade välskött och de hade tre olika hägn med olika “svårighetsgrad” det jag provade Zorro i var det lättaste.

Publicerat
Lovade skriva ett par rader om hur det gick i hägnet på Fredskogs.

Gick väl så där, han blev rätt snopen när grisen gick emot honom och inte sprang undan, men efter hand gick det bättre och han fattade mod och skällde rätt hyggligt. Särskilt bra gick det när grisarna fick lite fart och gick undan då var det riktigt roligt tyckte han.

Var nog tur att jag åkte dit med honom, för annars hade han nog lätt kunnat bli skadad om någon gris hade gjort något häftigt utfall mot honom ute i det fria!

Hade ny vildsvinskontakt med honom idag och då hade han nytta av sina nyfunna kunskaper för han blev förmodligen jagad av en gris för han kom ut ur en tätning skjuten som en kanon och jag hörde hur det brakade bakom honom. Tyvärr kom inte grisen ut på åkern där jag stod och sedan kunde jag inte gå in för det var inte vår mark, men Zorro tog mod till sig och drev iväg ett par hundra meter innan han kom tillbaka, så fortfarande är det spännande med gris!

Fredskogs var en positiv upplevelse verkade välskött och de hade tre olika hägn med olika “svårighetsgrad” det jag provade Zorro i var det lättaste.

Intressant det där ! En bekant till mig var i tranås tror jag det var under helgen och jagade allt klövvilt ! han har en labbe som spårar " stöter" de mesta klövvilt vad jag vet . men hunden råkade träffa på 2 vildsvin och fick sig en rejäl match  . .men hunden lär nog repa sig ganska fort hoppas jag !!

Så du testade svårighetsgrad 1 ??  Hur är det då egentligen på grad 3 `?  Menas det då att grisarna gör hårdare utfall och så elelr ???

Mvh

Publicerat

Lennart A.i närheten av Kolsva,Västmanland.0221-54066.Cca 8 ha hägn.När det var som värst 200 grisar,nu för tiden 15(cca).Bra träningsmöjligheter.Övernattningsmöjligheter.Mycket låg avgift.

Publicerat
  • Författare
Så du testade svårighetsgrad 1 ??  Hur är det då egentligen på grad 3 `?  Menas det då att grisarna gör hårdare utfall och så elelr

Precis, längre och hårdare uppemot 40 meter och sedan är terrängen betydligt tuffare täta planteringar osv. I det hänget jag provade var terrängen betydligt mer öppen.

Publicerat
Lennart A.i närheten av Kolsva,Västmanland.0221-54066.Cca 8 ha hägn.När det var som värst 200 grisar,nu för tiden 15(cca).Bra träningsmöjligheter.Övernattningsmöjligheter.Mycket låg avgift.

Har du personliga erfarenheter av detta hägn? ligger ju lite närmare än Hässleholm.

Mvh