Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

kikarsikte, m98, m96, flagsäkring,

Featured Replies

Publicerat

hej! nu är det som så att jag har köpt två studsare. en husqvarna m98 i kaliber 8x57js med sidosäkring och sen en carl-gustav m96 i kaliber 6,5x55 med sidosäkring och flaggsäkring. Men jag är inte nöjd med siktena på någon av dom så jag tänkte införskaffa mig andra kikarsikten.

Jag undrar vad jag ska köpa för sikte och fästen för på carl-gustaven så funkar ju inte vad som helst med tanke på flaggsäkringen. Helst så vill jag ha vridmontage så jag kan plocka av siktet för att kunna använda mig utav de öppna riktmedet. :)

jag kommer främst att använda husqvarnan till björnjakt, älgjakt och eventuellt vildsvinsjakt. 6,5an tänkte jag ha till pyrschjakt och småviltsjakt.

Så ös på med tips och hjälp mig i valet av sikten m.m till bössorna :D

mvh

Publicerat

Du har ju sidosäkring på CG`n, då behöver du ju inte använda flaggsäkringen??

Publicerat
  • Författare

Känns lite säkrare när man går med hund och på drevjakter att använda flaggsäkringen tänkte jag.

Publicerat

M98an skulle jag sätta en 1-4x24 i Warne QD.

Sen Öppna där de blir riktigt tätt.

Min 98 var tanken att ha både flagga och sidosäkring. Nu funderar jag på vore spänntangent?

S.

Publicerat
  • Författare

M98an skulle jag sätta en 1-4x24 i Warne QD.

Sen Öppna där de blir riktigt tätt.

Min 98 var tanken att ha både flagga och sidosäkring. Nu funderar jag på vore spänntangent?

S.

Tack för svaret. Okej vad föredrar du för märke? Ja det kanske hade varit något att ha :)
Publicerat

Märke?

Publicerat
  • Författare

Märke?

Ja vilket märke du skulle föredra på kikarsikte?
Publicerat

Något med brett synfält. Zeiss,Swarovski,Helia och meopta.

Var dem jag valde mellan.

Blev Swarovski för mig.

S

Publicerat

Känns lite säkrare när man går med hund och på drevjakter att använda flaggsäkringen tänkte jag.

Ok, trodde du skulle ha Husqvarnan till det. Lite svårt att komma med tips när du inte skriver vad det får kosta? Vridmontage är ju ganska dyrt, tycker att ett Warne QD gör jobbet tillräckligt bra och är mycket billigare. Sen skulle jag gå på Zeiss nya V8 , 1-8 till Husqvarnan och 2,8-20 på 6,5'an om jag hade pengarna.

Publicerat
  • Författare

Ok, trodde du skulle ha Husqvarnan till det. Lite svårt att komma med tips när du inte skriver vad det får kosta? Vridmontage är ju ganska dyrt, tycker att ett Warne QD gör jobbet tillräckligt bra och är mycket billigare. Sen skulle jag gå på Zeiss nya V8 , 1-8 till Husqvarnan och 2,8-20 på 6,5'an om jag hade pengarna.

Tack för svar! Jo mestadels ska jag ha husqvarnan till det men någon gång kan det hända att man tar 6,5an. Det får kosta en hel del, känner att jag vill lägga pengarna på ett mkt bra sikte,montage m.m.

Jo dom är ju rätt så dyra, fungerar warne QD så kommer jag givetvis välja de. Ja dom gör fina och bra sikten, funderade på dom. :)