Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Debutantprov, hur går det till?

Featured Replies

Publicerat

Jag funderar på att starta min hund i ett debutantprov till hösten då jag förstått att det är till för nybörjare. Det jag undrar är vilka moment ingår? Samt vilka förkunskaper bör hund och förare ha? :smile:

Publicerat

Om du menar västsvenska Vorstehklubben så är det ett "vanligt" fältprov men med stöd till förarna. Bra initiativ av dem! Kolla med någon i styrelsen i Västsvenska så får du direktinformation: http://www.vorsteh-vast.se/article.asp?id=1052

Lycka till!

• 2 months later...
Publicerat

Här uppe (SVK Bottenviken) Kallar vi det för prova-på prov. Jävligt bra tillfälle att gå å prata med den rutinerade dommaren om allt mellan himmel o jord medans hunden är ute på sök :)

Har gått 2st och dom får 5/5 stjärnor från mig.

• 7 months later...
Publicerat

Ska man ha klarat av nåt annat innan man gå debutantprov?

Publicerat

Står info på västsvenska Vorstehklubbens hemsida.Beror på hundens ålder mm om man ska ha klart eftersöksgrenarna. Brukar finnas möjlighet till träning innan också.

http://www.vorsteh-vast.se/article.asp?id=1275

• 2 weeks later...
Publicerat

Finfint!

Hur funkar det med just den träningen i samband med debutantprov? Brukar det vara samma dag eller helg eller nån vecka innan?

Publicerat

Finfint!

Hur funkar det med just den träningen i samband med debutantprov? Brukar det vara samma dag eller helg eller nån vecka innan?

Vet inte hur långt innan men samma dag är det nog inte iaf. Arrangörerna brukar vilja utnyttja provdagarna till prov.

Tror inte du ångrar dig om du är med!

// Johan

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Publicerat

Lite off-topic men, eftersom jag inte kommit så långt med hunden min och jag är grön på det vore det nog bra med träning med nån instruktör. Vad finns att tillgå runt Göteborg?

Publicerat

Du har Anders Landin uppåt Trollhättan men han är ju populär så jag vet inte om han har något ledigt för våren. Sök hans namn och kolla in hans hemsida där han lägger ut kurser samt om det finns lediga slottar för att komma och träna för honom.

Publicerat

Jo, har ju laddat hem kompendiet från hans hemsida och läst på.

Fler förslag? Det är framför allt grundlydnaden jag och hunden behöver jobba på just nu.

Publicerat

I läsväg rekommderar jag starkt Sten Christofferssons bok för fågelhundar. Sedan är det bra att ta sig till unghundsträffar, träningsträffar i eftersöksgrenarna och debutantprov för att få tips av de erfarna inom klubbarna. De gör inte alla rätt de heller men de kan ganska snabbt se vad man behöver jobba med och peka en i rätt riktning med träningen. 

Publicerat

Jag sekunderar direkt rekommendationen av Stens bok. Riktigt bra och läsvärd flera gånger om i takt med att du kommer längre fram i träningen.

Vidare på mediafronten så har Anders Landin också skrivit en bok som är bra. Anders DVD:er ger många fina tips på övningar.

Du har även kortare videofilmer från Mattias Westerlund. Det är bra grundläggande material som du kan se om och om igen.

Publicerat

Ska man ha klarat av nåt annat innan man gå debutantprov?

Om det är samma som i SVK Bottenvikens "Prova på prov" så behöver man inte ha klarat något innan.