Publicerat Mars 31, 201511 yr Hej. Jag är en tjej som är 158cm lång. Jag har jagat med min brors halvautomat i höst och nu tänker jag köpa mig ett eget. Mina tankar går mellan beretta explorer a400 light och Benelli beccaccia supreme. Någon som har nån erfarenhet av dessa vapen eller har förslag på skillnader mellan gevären? Jag har hört att berettas pistolgrepp är bättre för en liten damhand.
Publicerat Mars 31, 201511 yr Tror det är svårt att komma runt det faktum att du behöver hantera bägge och själv bilda dej en uppfattning. Hustrun hade en Benelli tidigare och jag hörde aldrig att hon hade problem med pistolgreppet och då har hon rätt små labbar. Kan kolla försäkerhetsskull med henne senare.. Annars tror jag att Benellin är nåogt lite lättare kanske men har något lite mer rekyl.
Publicerat Mars 31, 201511 yr Marwon- det är något du bör prova ut, se ovan, angående att köpa en väldigt lätt pang, något som kan vara lockande för en liten person, så kommer det även att medföra mer i rekyl, redan min vanliga Benelli Comfort är påtagligt obehaglig med tunga laddningar och utdraget skytte. Provskjutningar är nog motiverade. /Christian
Publicerat Mars 31, 201511 yr Berettan är gasomladdad-Benellin rekylomladdad och dessutom väger den bara 2.7kilo vilket man helt klart bör vara införstådd med vad det innebär att skjuta med. Instämmer med ovanstående att du absolut bör prova bägge innan beslut. /Mike
Publicerat Mars 31, 201511 yr Får väl instämma i kören ovan, värt att tänka på kan vara att halvautos skiljer sig enormt mycket mer i balans och känsla än "vanliga" hagelbössor. Jag köpte min Comfort i somras (och fick den till jul - tack skånepolisen ) och när man känner på olika automater så är där stooor skillnad på dom. Kläm, känn och prova Rekylen, ja visst sparkar en lättare bössa mer. Men halvautomaterna sparkar för det mesta ändå mindre än motsvarande bock/sbs i samma viktklass. Undviker man dom tyngsta laddningarna så är det hanterbart. Och handen på hjärtat, vem kände rekylen sist under en jaktsituation?
Publicerat Mars 31, 201511 yr Författare Det är att hitta någonstans man kan prova vapnerna som är det stora problemet. Verkar vara omöjligt. Var till en vapen handel där jag kunde få prova berettan när det blir barmark (bor i Lappland), men benellin har jag inte hittat någon stanns för provskjutning. Det är en comfort jag har jagat med i höst. Tycker inte rekylen är något problem. Enda gången man tänker på den är dagen efter man har varit på lerduvebanan och kanske smällt av över 100 skott. Man vänjer sig även med smällarna axeln får ta om man skjuter lite några gånger i veckan. Fort är det inga problem att skjuta en hel kväll på banan. Nu har jag gångavstånd till skjutbanan så jag kan gå och skjuta 25 skott nu och då.
Publicerat Mars 31, 201511 yr Författare De rekomenderade beccaccian i vapen affären. De hade den inte inne och skulle bara beställa in den om jag skulle ha den. Det är ju som svårt att välja något man inte har sett annat än på bild. Har ringt runt men finns ingen de närmaste 30 milen iaf som har den hemma så man kan se den. En karl säljer en "nybegagnad" beccaccia, han har bara provskjutit några patroner i den. Skulle få se på den men ej provskjuta den. Funderar att åka 60mil tur retur efter påsk om han har kvar den bara för att få se en beccaccia.
Publicerat Mars 31, 201511 yr Och handen på hjärtat, vem kände rekylen sist under en jaktsituation? Jag tex, gör allt jag kan för att minimera rekyl då det är kontraproduktivt för mitt skytte. Har provat Benelli flera ggr men kommer inte överens med dom pga rekylen,gasomladdat är min melodi och inte allt för lätta vapen/tunga laddningar. /Mike
Publicerat Mars 31, 201511 yr Jag tex, gör allt jag kan för att minimera rekyl då det är kontraproduktivt för mitt skytte. Har provat Benelli flera ggr men kommer inte överens med dom pga rekylen,gasomladdat är min melodi och inte allt för lätta vapen/tunga laddningar. /Mike Men då är du avgjort klenare än TS Marwon.. fixar du +100 plugg med en Comfort så tror jag inte att Becaccian är ett problem. Ser ditt dilemma dock detta att inte få tag på någon att känna på! Och i detta sammanhanget är det ganska viktigt för bössan är väldigt lätt och det påverkar rätt mycket. Ingen här som ser detta som har ngn polare med Becaccia uppe i Permafrostens land?? Borde rimligen finnas en och annan borde vara ett poppis ripvapen med tanke på tyngden..
Publicerat Mars 31, 201511 yr Tycker du ska åka till en bana och prova allt du kommer över. Min sambo gillar min comfort likaså mamma och dem ungdomar som provat den. Tycker bössan är väldigt förlåtande i rekyl Sen har den en kolv som går att sjustera. Genom att byta bakkappan och kolvkam. Förutom den brickor som följer med. S
Publicerat Mars 31, 201511 yr Men då är du avgjort klenare än TS Det har jag ingen aning om men om vi redan nu slår fast att jag är klenast på forumet så behöver vi inte älta det något mer Sen att jag är snyggast-ja det är en helt annan fråga. /Mike
Publicerat Mars 31, 201511 yr Författare Tyvärr har jag 25 mil till närmaste riktiga lerduvebana så det är svårt att åka dit bara för att prata med främmande folk om deras gevär. Skjutbanan här i byn används knappt. Dit tar jag med min egna duvkastare, det är bara älgjägare som vistas där några få sällsynta gånger. Inte mycke hjälp att få här på hemma plan. Problemet med comfort är syntet kolven. Även med den tunnaste bakkappa är den för lång för mig. Skulle gärna ha ett syntet hagelgevär med tanke på det praktiska. Men då bakkappan blir för lång tänker jag att det är bättre med ett i trä då det är lätt att kort av. Om jag bara hade jagat nån enstaka gång hade jag kunna leva med det. Men jag jagar fågel alla jaktdager jag är ledig och vill därför hitta det bästa tänkbara vapnet för mig. Tack alla för ni delar era synpunkter!
Publicerat Mars 31, 201511 yr Ok.. tror trots allt att den där berettan kan vara rätt vettig.. förutsatt då att det är träkolv på den. Jobbig situation!
Publicerat Mars 31, 201511 yr Har själv en Comfort och har små händer - har inget problem där. Rekylen stör jag mig verkligen inte på heller - med det sagt får jag väl även inflika att jag inte är en hagelfantast, det blir 100-200 plugg på trap:en vid enstaka tillfällen och några enstaka skott i skogen för mig. I och för sig väger Comforten något mer med sina 3 kilo istället för Beccaccian´s 2.75 men frågan om det är någon större skillnad på upplevd rekyl? Dessutom kanske TS vill ha en något längre pipa än de 61cm som den låga vikten baseras på - och då ökar ju även vikten en del! Men som tidigare sagts; klarar du +100st stålplugg på trap:en, så borde problemet med rekylen inte vara den största faktorn här.
Publicerat Mars 31, 201511 yr Är väl lite galet att köra tråden i diket litegranna men jag måste fråga, har du övervägt en bock i kal 20? Svinlätta och löjligt smidiga och prestandamässigt så hänger de med väl inom stipulerat skjutavstånd.
Publicerat Mars 31, 201511 yr Författare Hipshot- Har ej provat kal 20. Men jag har provat lite olika hagelgevär. Bland annat en omgjord pytteliten ladygun, känner flera damer som har dessa och som rekomenderar dem. Men måste säga att jag är inte alls förtjust. Den var liten och lekande lätt men vet inte vad de var som gav avsmak. Antagitvis är det för jag mest har använt halvautomat.
Publicerat Mars 31, 201511 yr Författare dru- På comfort'en når jag inte hel ordentligt fram till avtryckaren. Något som går att leva med då man inte tänker på det så mycket. Men endå onödigt att ha det så om man inte måste. Men jag har ingen aning om beccaccia'n har lika dant pistolgrepp som comfort.
Publicerat Mars 31, 201511 yr dru- På comfort'en når jag inte hel ordentligt fram till avtryckaren. Något som går att leva med då man inte tänker på det så mycket. Men endå onödigt att ha det så om man inte måste. Men jag har ingen aning om beccaccia'n har lika dant pistolgrepp som comfort. Jag tycker att de ser exakt likadana ut på bilder när det kommer till "pistolgrepp till varbygel" - men det kan ju vara så att det skiljer. Tyvärr är det nog inget som kan avhandlas här, det blir nog till att jämföra men jag tror inte det är någon skillnad i avståndet tyvärr. Blir nog ruta 1; Kläm och känn! Tyvärr!
Publicerat Mars 31, 201511 yr Skippa allt dravvel om "ladyguns".. det är ett försäljningsknep. Ofta såna här blajbössor som Fias/SAbatti/har fan glömt under alla märken de sålts. En vanlig skräpbössa görs ngt lite lättare och så prånglas skiten ut som "Ladyguns".. En vanlig Miroku kal 20 tex är helt underbar, hustrun har en som jag brukar låna ibland och jag ser inga som helst problem med det. Fungerar som en vanlig bock men lättare och smidigare och inom hagelhåll gör den garanterat allt som en vanlig 12:a gör. Men. Om du är van vid och vill ha en automat så ska du skippa kal 20. Edit: En tanke slog mej.. Jag hade en Benelli Centro för många år sen. Lätt och smidig. Uppgraderade till Comfort efter några år. Hur som, fick tag på en Comfort på en skytteträff som vi hade här på forumet.. minns inte vilket år det var.. 2012? Hur som! Det jag omedelbart reagerade på när jag kände på den Centron var att pistolgreppet var märkligt smått och då var det ändå en standardkolv. Du kanske ska försöka få tag på en Centro med och känna på?
Publicerat Mars 31, 201511 yr Det finns ju även kal 20 automater som av förklarliga skäl blir väldigt nätta. den här benelli M2 såldes på walter borgs auktion i höstas. Och den här Benelli Montefeltron säljs nu om en månad.
Publicerat Mars 31, 201511 yr Den m2 an fick ett kvastskaft att kännas tungt! Och ha begär innfan sig! S
Publicerat April 1, 201511 yr Författare Skippa allt dravvel om "ladyguns".. det är ett försäljningsknep. Ofta såna här blajbössor som Fias/SAbatti/har fan glömt under alla märken de sålts. En vanlig skräpbössa görs ngt lite lättare och så prånglas skiten ut som "Ladyguns".. En vanlig Miroku kal 20 tex är helt underbar, hustrun har en som jag brukar låna ibland och jag ser inga som helst problem med det. Fungerar som en vanlig bock men lättare och smidigare och inom hagelhåll gör den garanterat allt som en vanlig 12:a gör. Men. Om du är van vid och vill ha en automat så ska du skippa kal 20. Edit: En tanke slog mej.. Jag hade en Benelli Centro för många år sen. Lätt och smidig. Uppgraderade till Comfort efter några år. Hur som, fick tag på en Comfort på en skytteträff som vi hade här på forumet.. minns inte vilket år det var.. 2012? Hur som! Det jag omedelbart reagerade på när jag kände på den Centron var att pistolgreppet var märkligt smått och då var det ändå en standardkolv. Du kanske ska försöka få tag på en Centro med och känna på? Tack, ja ska höra om det finns någon som har den. Om det är så, så vore den ju väldigt intressant.De här med kaliber 20 i halvautomat ser det ut som många har olika meningar om. Endel har uppmanat till att välja kal 20 och andra säger att de ska jag absolut inte göra. Jag har igenterligen aldrig tänkt tanken på en kal 20. Känner ingen här uppe som jagar med kal 20 så det känns som en bortglömd kaliber här. Har funderat lite då vissa handlare har sagt jag ska gå för en 20. Men mina 3 bröder sig NEJ.
Publicerat April 1, 201511 yr Författare Det finns ju även kal 20 automater som av förklarliga skäl blir väldigt nätta. den här benelli M2 såldes på walter borgs auktion i höstas. Och den här Benelli Montefeltron säljs nu om en månad. En vapen handlare nämnde montefeltron, de skulle ta in den i syntet.Den är dock inte så lätt, var det 3,2? Då känns det som att det är lika bra att gå för den nya beretta extreme på sina 3,4kg. Om den kommer ut i en mindre light modell är vore det väl drömmen [emoji5] Har dock ej tid att vänta på något sådant ska tillverkas, då jag behöver nytt gevär till sommaren.
Publicerat April 1, 201511 yr En vapen handlare nämnde montefeltron, de skulle ta in den i syntet. Den är dock inte så lätt, var det 3,2? Då känns det som att det är lika bra att gå för den nya beretta extreme på sina 3,4kg. Om den kommer ut i en mindre light modell är vore det väl drömmen [emoji5] Har dock ej tid att vänta på något sådant ska tillverkas, då jag behöver nytt gevär till sommaren. På Benellis hemsida står det att M2 väger 2.65 kilo och Montefeltron 2.75 kilo i kal 20. Jag har haft flera vapen i kal 20 och skjutit allt från järpe till rådjur,märker ingen som helst skillnad rent praktiskt mot att använda kaliber 12. Skillnaden ligger i att vapnen kan upplevas lite svårskjutna då dom är väldigt lätta och lite döda i svingen. /Mike