Hoppa till innehåll

Skötsel för Fx bössor?


Hipshot

Recommended Posts

Christian hävdar i annan tråd  att där finns skötselråd och vad det nu månde vara kring Fx bössorna för att öka driftsäkerheten. Detta gjorde mej rejält nyfiken så i stället för att min vana trogen köra Kråkjaktstråden i diket.. igen.. så får det bli en ny tråd!

 

Och ett litet stickspår från ovan frågeställning..

 

Christian.. kommer du verkligen upp i vettiga farter med den där prylen???

 

Edit: Och Christian.. aldrig övervägt att gå lite granna all-in i detta? Jag är jävligt nyfiken på, och tror på konceptet, att köra 4,5 mm bössa i fullflås! Tror det skulle vara meducinen med flackare kulbana osv. Om hålet i huvudet blir 4,5 eller 5,5 känns rätt egalt.. Det är en tes som Mike och jag dryftat x flera..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På fråga B så svarar jag att den är licensfri så i dagsläget lär den inte leverera alls, men det går tydligen att få den att leverera runt 220 m/s från 200 Bar till 160 Bar och då över 24 skott, ett krav är således att man inte går allt för långt från fyllflaskan,

 

vilket jag då iofs köpt en, också. :)

 

På fråga A så kan jag berätta att jag har haft en del kontakt med Fredrik på FX, en helt underbar person, hans uppfattning var den att en FX eller vilken PCP som helst för den delen, måste vara ren och luften som går i den måste absolut vara ren, man får inte mecka för mycket med dem,

ex så får man/kan man inte jocksa med att fultrimma dem utan köpa den version med den effekt som önskas. ( förklaringen därvid är att delar/fjädrar och säten är dimensionerade olika och faktiskt avsedda att gå sönder om man trimmar dem, korrekta prylar håller bättre.)

 

Utöver att vara ren så får man inse att pangen, särskilt dem med cyklon blocket, dvs ranchero, cyklone, T12 Whisper och ev någon mer har en del tekniskt svaga punkter och de kräver ett varsamt handlag eller en acceptans för att det kommer att bli en del service arbeten på den.

 

Slutligen är en FX, vilket är helt uppenbart när man tar i dem, inte lika hållbara/fältmässiga som de flesta andra vapen, typ 3x så många rörliga delar och många små delar som måste samverka.

 

Så sammanfattningen då,

 

Ren- inte sönderskruvad eller meckad med så kommer din FX att hålla på motsvarande sätt som exempelvis en finare hagelpang, dvs väl med årlig/återkommande service. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just det, skall tillägga det att det under en tid gick ut ett antal FX med cyklone block där det var för dåligt material i framför allt underdelen, detta orsakade att gevär, krökte sig, block sprack och eller helt enkelt nöttes ner/glappa på grund av intensiv användning. 

 

Detta är/skall vara ändrat nu, dels bättre alu-material och vidare något kraftigare dimensioner. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

He he.. de har verkligen skapat en fin affärsidé de där lirarna..

 

Skapat en sidodär driftsäker produkt och villkorat trygg funktion med service en gång per a X antal tusen.. Heder!  :wallbash:

 

Avseende skruvandet.. livrädd för komprimerad luft så det enda jag försökt skruva på är trycket dvs avtryckaren. När det inte fungerade tillfredställande så fick fx fixa det.. och lite annat skit, tror det gick på 3000 kronor.

 

Ok visst det KAN vara sjyssta grejer.. Men jag tror ärligt talat att du inom några år kommer att revidera din jämförelse med en finare hagelpang.. rätt säker på det. 

 

Men det finns alltså inget annat att göra än att köra i den ren luft? Förmodar att luften är ok då det är samma luft som brandmännen andas  :biggrin:

 

Detta kan upplevas en smula anti och det är väl det i viss mån. Det stör mej att något som är så pass dyrt inte har högre driftsäkerhet..samt att man i många sammanhang inte kan hitta ett mer lämpligt vapen för vissa "våta" jobb  :yes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok! Det skulle kunna förklara det första haveriet jag hade.. Och jag förmodar att de då skiftade till ett mer kurant block när de hade bössan inne så nu är det enda knaset som jag får acceptera att den inte roterar magasinet vid varje drag i spaken. 

 

Kollade lite på den där nya bössan, MK II.. såg trevlig ut och framför allt, lätthanterlig i små utrymmen. Men priset!? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jupp,

 

det är ju inte en fråga om underhåll/driftsäkerhet/service men även jag håller med dig att för pengarna så trodde jag att det skulle kännas mer "kvalité" om prylarna, nu har jag ju pillat på de flesta av FX prylar och en del från andra tillverkare och inga ger den samma känsla som en helt normal Sako ger, 

 

en tanke jag har om det är att inga/få av köparna av luftvapen/PCP/FX som har en bakgrund inom krutskytte och de har en annan uppfattning eller ett annat krav på känslan i prylarna.

 

För egen del ser jag helt klart en marknad för produkter som är mer robusta och mer lika vanliga gevär snarare än tävlingsvapen och liknande. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mm tror du har något där, man är ju van vid driftsäkerhet osv hos krutvapen och då ter sig dessa Fx prylar tämligen rappliga. Lindroth köpte en sån där halvautomatisk bössa, tror Fx "service" verkstad skjutit mer med den än han för den krakelerar hela tiden och vägrar ladda om. 

 

Lite kul, sist bössan kom åter till handlaren efter reparation så frågande Uffe om den var kurant.. johodå Fx hade minsann fixat vaddetnuvar.. och så tog de bössan och gick bakom butiken.. Den bössan är åter påväg till Fx och Lindroth vill inte ha skiten åter  :biggrin:

 

Min känsla är att allt för tekniskt komplicerade prylar har avgjort sämre driftsäkerhet därav valde jag inte halvautomaten när jag handlade utan den som verkade enklast på något sätt. Hade en tanke på den där nya Royalen men efter div överläggningar med Mike så insåg vi att Cyclonen är avgjort smidigare att hantera i bil så den gick bort. Annars tror jag att en Royal i kal 4,5 med herrejösses fart hade varit jävligt intressant för kaninerna!

 

Skit samma.. otroligt bra verktyg är de när de fungerar. Men känslan är lite läskig, förr eller senare får man haveri igen och jag vill då inte att det ska vara vid ett tillfälle när man har hela natten framför sig med delikata jobb som kräver PCP!

 

Men just det.. Fanns det några tips kring vård? Jag menar förutom inte skruva själv, skicka på service varje år och ren luft?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med en sprängskiss så kommer du långt!

byte av packningar är väl i första hand vad du behöver göra när den börjar tappa trycket.

Jag har inte märkt att en nyladdad tub stör precisionen även om den läcker så trycket är dåligt om du ställer undan den lite.

Jag använder själv en Verminator och är rätt glad i den , men kan väl ändå hålla med om att de är lite känsliga.

Jag fick hjälp av en driven luftskytt när jag monterade ner min , per telefon och det funkade.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skaffa ett Diana brytspett, det torde vara lagom komplicerat för herrns tekniska slughet. :biggrin:

 

:biggrin:  :biggrin:  :biggrin:

 

Tanken har fn slagit mej.. samtidigt.. tre kaniner på tre sekunder känns rätt gött och det fixar man fan inte med Diana  :cool:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med en sprängskiss så kommer du långt!

byte av packningar är väl i första hand vad du behöver göra när den börjar tappa trycket.

Jag har inte märkt att en nyladdad tub stör precisionen även om den läcker så trycket är dåligt om du ställer undan den lite.

Jag använder själv en Verminator och är rätt glad i den , men kan väl ändå hålla med om att de är lite känsliga.

Jag fick hjälp av en driven luftskytt när jag monterade ner min , per telefon och det funkade.

 

Fx bytte den läckande porten eller vad det heter..ändan på tuben.. och sen dess så har den varit tät faktiskt. Fick nya packningar till påfyllningsmojjen och det fungerar bra. Det som stör mej är att bössan ibland inte roterar magasinet så plötsligt så drar man luft mot något och jag tror att om man repeterat i ny pärla så ska det inte gå att repetera igen. Har hänt att ett bud gått om intet så man har halat in laddad men säkrad bössa i bilen. Sen uppstår nästa läge och då sjabblar man och repeterar igen... och då snurrar minsann magasinet varje gång. Mike drog två kulor i ett skott igenom bogen på en kanin.. den dog  :tongue:

 

Jag har tvärtom märkt att man måste hålla ett konstant högt tryck i röret för att ha bibehållenprecision.. Skjuter man för mycket, ned mot 120 bar, så drabbas man av "konstiga" skott.. lägen där man gjort allt rätt men får inte rätt träff ändå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För Lindroth i allt vad han åstadkommer är kanske inte mannen för en FX, han har stora händer med mycket kraft i och visst var de så att du hintade något om att han brukade vapnen mer än de vårdades?

 

FX Revolution, halvauton har jag provat en pang av, den var inte halvautomatisk och allmänt rapplig, sköt ibland men då den sköt var det bra, för en praktiker, en jägare så har jag samma åsikt som du.

 

Tittar man på blocken, hjärtat i FX;en så är Cyclone det gamla och Royal det nya, och det blocket återfinns i rätt många av de andra nya, bland annat Verminatorn den som Tjörnbom har är med det nya blocket och den pangen är fullshroudad, inte mer än 90 cm rakt över och runt 3 kg utan optik, ie tyst, rapp och med precision.

 

Så mitt förslag till dig Hippen är att uppgradera till en Verminator som har mer luft eller en Bobcat om du klarar av bullpup varianter på omladdning, för egen del tror jag att jag kommer att uppskatta att utforska min Ranchero,

 

fick avisering en från Hurricane att mina diaboler är på ingång, har redan provskjutit på 30 meter med barracuda hunter och de sköt tråkigt nog skit, ibland, så med den effekt som är i pangen idag så kommer jag att prova ut lite lättare diaboler.

 

Min tanke är att jag utvecklar pangen med en ny stock, likt denna, dock inte i valnöt utan mer moderna material.

 

IMG_1816.jpg

 

 

Angående fullfart, .177 och kaniner så är det en väg att gå som en del britter kör, fördelen är ju rakare kulbana ut till 30-35 meter och en trevlig mängd energi att leverera. Det är ett intressant koncept i sig. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Verminator med lång pipa såg intressant ut.. Spontant känns den som den naturliga ersättaren när Cyclonen har gjort sitt..och kanske den bössa som Mike ska kika på när/om han ska handla.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dru- det finns lite olika bud om det, en del myndigheter ville tidigare att så skulle vara fallet, enligt FAP är det inte avsett att så skulle vara fallet om man har fått den meddelad med villkor skyddsjakt, nu är det en myndighet och svaret är väl då troligen det att det i dag skulle komma göra det,

 

om du söker för jakt givetvis, det finns flera grenar inom FT som har vapen som är tillståndspliktiga. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dru- det finns lite olika bud om det, en del myndigheter ville tidigare att så skulle vara fallet, enligt FAP är det inte avsett att så skulle vara fallet om man har fått den meddelad med villkor skyddsjakt, nu är det en myndighet och svaret är väl då troligen det att det i dag skulle komma göra det,

 

om du söker för jakt givetvis, det finns flera grenar inom FT som har vapen som är tillståndspliktiga. /Christian

 

Tack för svar Christian!

 

Jag misstänkte starkt att ett licenspliktigt luftvapen skulle belasta "garderoben" och jag delar din mening i att även om det inte gjort det tidigare så gör det nog det idag - eller med tiden.

 

Synd, jag ser många fördelar med ett slikt för skyddsjakt på mindre djur; gnagare osv - speciellt runt stallet där hästarna inte direkt uppskattar oljud, inte ens från en .22lr och som vanlig privatperson är det inte ens tal om ljuddämpare för ett klass 4-vapen i Sverige.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

En liten titt på en pang som i varje fall i delar är mer lik ett riktigt gevär i känsla, priset är också därefter. En titt på en del luftvapen fora bekräftar min tanke ovan, de som köper dessa har helt enkelt ingen vana av vapen och eller av hur de skall kännas.

 

Å andra sidan är en Royal inte ens en tredjedel så rapplig som en cyklone. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

100 Joule också med en .22 och 160 J med .25 är inte att leka med. /CHristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...