Publicerat April 1, 201511 yr Hej!Jag har hört att det finns hare uppfödare, som har riktiga hare (inte kaniner) för att släppa ut dem i skogen, för att jaga dem senare.Vet någon om det stämmer och känner någon här kanske här någon som gör det? Tacksam för ett svar Med vänlig hälsningHenricus
Publicerat April 1, 201511 yr Det är nog synnerligen få som gör det idag. Det är väl närmare 20 år sedan forskarna kunde konstatera att de flesta, om inte alla, dog inom ett par veckor pga predation. Vill man mata räven finns det enklare sätt. Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat April 1, 201511 yr Författare Hmmm Synd! Jag hoppas att det finns någon kvar som gör det. Det är så att jag vill köpa en ung hare (en levande )//Henric
Publicerat April 2, 201511 yr Lättast är att gå ut i skogen å hämta sig en hare. Men OBS det är olagligt!
Publicerat April 2, 201511 yr Är det för att prägla unghunden så försök istället att få tag i nån öjakt. Men nu bor du säker 40mil ifrån nå vatten
Publicerat April 2, 201511 yr Vi har ju haft harpest i norr o skulle behöva plantera ut ett 1000-tal harpaltar här uppe. Jag har inte sett ett harspår på tomten på hela vintern annars brukar dom gå kors o tvärs spåren.
Publicerat April 2, 201511 yr Och det är även olagligt att sätta ut harar numera (utan särskilt tillstånd), vilket troligen förklarar varför det inte direkt dräller av uppfödare.
Publicerat April 2, 201511 yr Och det är även olagligt att sätta ut harar numera (utan särskilt tillstånd), vilket troligen förklarar varför det inte direkt dräller av uppfödare. Ja, jag kan tänka mig att det är lite skralt med uppfödarna. Det är inte ofta man hör talas om haruppfödare.
Publicerat April 2, 201511 yr Författare Ja det är olagligt kanske, men det är så mycket man inte får göra. Inte köra för fort till exempel Och vissa saker får man göra i många EU länder, men inte i Sverige : Använda en bilkamera, leta med metalldetektor, dricka öl när man är "för ung", mm.Vissa regler tycker jag är delvis/helt meningslösa i Sverige och som relativ ny invandrare från ett annat eu-land tycker jag att länstyrelsen går för långt med deras dumma beslut och konstiga regler och blanketter. Men det är kanske mer någonting att diskutera på ett annat forum Jag känner inte reglarna kring jakt, men jag hoppas för er jägare att de inte är absurda jämfört med andra EU-länder. Men on topic nu... Jag vill ha en ung hare (inte en kanin som ser ut som en hare) för att ge till min sambo. Vi har kaniner och vill gärna också ha en hare. De får väldig mycket utrymme (mer än 10 gånger så stor som en vanlig kaninbur) och därför tycker jag inte att det är elakt mot djuren. I alla fall inte värre än skyta dem Jag kan fånga en vild hare med att göra en fälla, men det vill jag inte göra. Stackars djuren kommer då att dö av ångest och vara olycklig..Men om jag kunde få tag i en ung hare, som är (mer) van vid människor, då är det en annan femma. Tack för alla svar i alla fall, jag letar vidare!Önskar er en glad påsk! Med en (laglig att ha) påskhare
Publicerat April 2, 201511 yr Har du tittat på "belgisk hare"? Den verkar gå att köpa och ha som sällskapsdjur. Här t.ex: http://www.rafseboskaniner.se/66206204
Publicerat April 2, 201511 yr Författare Har du tittat på "belgisk hare"? Den verkar gå att köpa och ha som sällskapsdjur. Här t.ex: http://www.rafseboskaniner.se/66206204 Det är en kanin som ser ut som en hare De är också vackra, men det är inte det jag letar efter. Men tack för att du tänkte på det !