Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaguargruppen light?

Featured Replies

Publicerat

En annan tråd höll på att köra i diket hårt så vi kör det här i stället..

Sako Sweden och leveranstider är väl någonslags röd tråd i allmänhet och sign dru skrev ngt spännande om jaguargruppen.

dru skulle minsann via denna grupp fått tag på vapen med kort leveranstid trots att Sako Sweden var generalagent.

Då kan jag fastslå att den bössa som man fått tag på fort redan fanns hos någon handlare i gruppen, den skulle inte levereras av generalagenten direkt får då hade det tagit ett år!

När jag beställde en .204 Ruger i december -14 så fick jag ett preliminärt besked att den skulle komma i augusti -15 och det preliminära betonades kraftigt och då insåg jag att det lika gärna kunde betyda augusti 2016. Tröstlöst..

Att ringa Uppsala och kolla om de kunde fixa den var lönlöst, trots att de tillhör Jaguargruppen så handlar de inte med Sako Sweden öht.. hur nu det kan funka?

Jag skulle önska att Sako, Tikka och Benelli hade en ny och bättre generalagent i landet, hade varit så kul! Tycker att Sako Sweden är för stora och för kass helt enkelt även om de är trevliga att ha att göra med.

Publicerat

Sunes jakt?

Kanske ett alternativ?

Publicerat
  • Författare

Njae.. har ju 35 minuter till Uppsala, Sune känns lite långt att åka. Sen kollade jag priser och jämförde när jag köpte Tikkan.. Sune var rejält dyrare vilket överaskade mej!

Publicerat

Känns som du vill att jag skriver (förklarar mig?) något här, Hipshot...

Det som fick mig att gå i taket var väl när jag efter 6 månaders väntetid på inköpstillståndet på en Tikka T3 Tactical fick svaret att det skulle ta 9 månader att få hem en slik genom SAKO. Detta var genom Jaktia (Varpsund - även om jag kollade med ytterligare en butik i Jaktia-kedjan).

Eftersom jag tidigare köpt 2st Benellis genom Torsbo kontaktade jag en annan butik i Jaguargruppen (WB) och de lyckades få fram en TAC inom ca 1-2 veckor tror jag det var?!

Den sista bössan, en T3 Lite, beställde jag genom en Jaktia-butik och fick en leveranstid på ca 4 månader - när tiden var där fick jag ett nytt leveransbesked på ytterligare ett par månader - vilket fick mig att avbeställa bössan i ren irritation och fick den istället levererad 3 dagar senare genom en ÅF i Jaguargruppen.

Jag har mina misstankar om att Tacticalen inte var helt flong ny, även om den låg inplastad i en kartong vid leverans. Den senare Tikkan har jag dock inget som får mig att misstänka att den inte skulle vara helt flong ny.

Alla de bössor jag köpt har alla marknadsförts som nya, 4 av dem är Tikkor och Benelli´s - samtliga av dessa 4 är köpta genom Jaguargruppen.

Publicerat
  • Författare

Nej nej, du behöver inte förklara ngt, kanske dåligt forumerat av mej.... men det var spännande att läsa!

Finns en jätteträta mellan Svante Nilsson i Uppsala och Sako Sweden, det var där jag tänkt hamna efter en grogg men insåg att det var läge att radera och skippa det  :tongue:

Tror inte det spelar så stor roll ärligt talat, finns bössorna i Sverige så kan jaktiabutikerna skicka mellan sig och även jaguarbutikerna mellan sig.. förutom Sako Swedens sortiment via Uppsala då rå  :biggrin:

Finns grejerna i Västberga hos Sako så kan det gå fortare men det är ingen garanti.. Måste Sako däremot ta hem bössorna från Finland/Italien så tar det tid som fan! 

Sen är jag lite misstänksam här.. Det jag fick mej till livs ang den .204 jag beställde var att skälet till att det tog sån tid var att samtliga tillverkade .204:or skeppades till Kanada?! Marknaden var så pass mycket större väster..längre västerut än i lilla Sverige så därför fick man vänta. Jävligt sugen på att maila Sako i Finland och fråga vad som faktiskt stämmer och vad som är lögn/halvsanning.. ger mej fan på att krämarna/generalagenterna gärna skyller på ditten och datten när de inte kan leverera..

Publicerat

...då kanske jag kan inflika följande:

Jag är en del av importör, en generalagent, för en viss typ av produkter och tjänster inom Norden och Baltikum.

Vår egentliga anledning till existens är 2... Ett stort och brett lager vilket ger snabba leveranser, en superb service vilket gör ett upplevt problem till en angenäm upplevelse.

Den dag vi inte lever upp till dessa två utfästelser, är den dagen firman dör, då vi har fri rörlighet av varor och tjänster inom EU. Som mellanhand måste man erbjuda något premium!

Det är även detta som gör att jag starkt ifrågasätter SAKO Sveriges existens, då de definitivt INTE levererar snabbt. De tar på sig att inte leverera modeller DE inte anser OK (MR1 t.ex. som får tas från Finland av dem som lyckats få en licens och Benellis "Tactical" gick tydligen inte heller att få hem utan div. påtryckningar hörde jag via ett Jaktia-ombud).

Så enligt mina ögon fyller inte SAKO Sverige något som helst behov och borde egentligen gå i graven, med ett OBS! Jag vet inget om deras service, den kanske är bra!

EDIT: Lång leveranstid är inget annat än dålig lagerhållning och kan aldrig skyllas på tillverkaren - så länge det inte är ett kundspecifikt projekt/objekt.

Mina 5 cent!

Publicerat

Allvarligt, lägga ner sako Sverige pga att udda vapen ej går o få tag på + att man "hört" saker.

Ska nog bra mycket till mer än så, för det är ju inga problem o få vanliga bössor o kalibrar.

Förstå mig rätt, vissa bösstyper o kalibrar är ingen stor marknad i Sverige.

Den stora marknaden är på andra sidan pölen + att pengarna finns där.

Klart som fan att det prioteras.

Bara kolla norma tex, de ids inte ens o ge laddboken på svenska.

+ att deras ammo är under halva priset jämfört med här.

Det om nåt är att bli sur på.

Publicerat

Missförstå mig rätt som man brukar säga; jag propagerar inte för att SAKO Sverige skall läggas ned - jag är förundrad över att de överlever, baserat på MINA erfarenheter av dem.

Det kanske fungerar bra och smidigt för alla andra men de gånger jag, via butik, har haft med dem att göra har det inte fungerat bra.

Men om det faktiskt är så att var och varannan köpare drabbas på samma sätt som jag, så är jag förundrad över att det inte skulle parallellimporteras en bra drös med bössor. De ligger ju bevisligen på hyllorna ute hos återförsäljarna, om inte i Sverige så i övriga Norden och Europa.

Som sagt, de kanske har en skitfin service i övrigt - om det kan jag inte uttala mig.

Publicerat
  • Författare

Försökt beställa en Benelli Cordoba via dem.. "Vi tar inte in vapen som inte funkar med 24 gr hagel" Undrar vad Benelli har att säga om den motiveringen?

Sent from my iPhone using Tapatalk

• 2 weeks later...
Publicerat

Försökt beställa en Benelli Cordoba via dem.. "Vi tar inte in vapen som inte funkar med 24 gr hagel" Undrar vad Benelli har att säga om den motiveringen?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tycker att vapenindustrin i Sverige borde funka mer som systembolaget. :)

Finns det inget laga hinder så har dom skyldighet att på begäran tillhandahålla samtliga drycker kunden önskar, även om de normalt inte finns i lager!

Inte den bästa liknelsen men jag menar bara att det inte skall vara upp till butiken/leverantören vad kunden inte får/kan köpa!

Publicerat

Tycker att vapenindustrin i Sverige borde funka mer som systembolaget. :)

Finns det inget laga hinder så har dom skyldighet att på begäran tillhandahålla samtliga drycker kunden önskar, även om de normalt inte finns i lager!

Inte den bästa liknelsen men jag menar bara att det inte skall vara upp till butiken/leverantören vad kunden inte får/kan köpa!

Ganska omöjlig jämförelse..... Systembolaget är ett monopol och måste därför vara öppet för alla som önskar sälja sitt sortiment där - du som köpare kan inte kräva ett jota eftersom det inte finns en enda lag som ger dig som konsument rätt att köpa en given vara från en specifik producent. Att de flesta producenter sedan säljer sina produkter till den som efterfrågar varan är ju självklart i en marknadsekonomi så det är inte så att den skillnaden märks direkt. Men det är faktiskt en ganska stor skillnad, om man tänker efter.

Det som däremot ställer till det är produktansvaret - vilket man som producent har i 12 år. Under den tiden kan kunden förvänta sig service och reservdelar tex. Så om generalagenten anser att ett givet vapen inte har en marknad som motiverar kostnaderna (det kommer att säljas för få exemplar) för det produktansvaret så finns det liksom inga pengar att göra - och då säljs den inte heller. Sedan kan du alltid svartimportera den - men då har generalagenten faktiskt all rätt i världen att pungslå dig ekonomiskt om du behöver hjälp med den. Det är liksom därför företag håller sig med generalagenter - för att slippa härja med lokalt skit......

/T