Publicerat April 3, 201511 yr Jag har en Browning 525 jaguar edition som jag skjutit max hundra skott med. I går klickade den på övre pipan. Testade olika skott men slagstiftet "aktiverade" aldrig, så inget hände. Utan skott går det torrklicka, så går jag har skott i händer nada. Någon som vet vad det kan vara för fel? Allt är rent och fint (har inte ens haft den i skogen än). Skytteinstruktören hade aldrig varit med om något liknande heller.
Publicerat April 3, 201511 yr Klickar den efter du skjutit underpipan eller klickar den om du har pipväljaren på överpipan? /M
Publicerat April 3, 201511 yr TS Om jag inte missminner mig är 525:an rekylomladdad med pendelvikt. Om bössan inte skjuter pipa nr 2 är borde det ju va vajsing med pendeln i enkeltrycket. Dvs om du skjuter underpipan först och bössan klickar på överpipan ligger nog problemet i rekylomladdningen. Annars är det väl upphaken som stökar? Klickar bössan eller låter det konstigt? Blir märken i tändhatten? En vild gissning (pmt ger nog ändå det rätta svaret snart ) är att om inte omladdningen strular så är det dåligt inpassade stift eller, om stiftet inte slår ut, dåligt inpassade fångupphak? Ber om ursäkt om jag var lite kort i första svaret, skrev det när jag kokade gröt med ungen på armen /M
Publicerat April 3, 201511 yr Författare Klickar den efter du skjutit underpipan eller klickar den om du har pipväljaren på överpipan? /M Den klickar när jag har pipväljaren på överpipa (klickar är ju fel ord, inget händer alls). Jag har inte testat med två skott då det var på en tävling = gick inte börja greja.. Ska ut i trädgården och testa med trä skor och börja med nedre pipan under dagen.
Publicerat April 3, 201511 yr Författare TS Om jag inte missminner mig är 525:an rekylomladdad med pendelvikt. Om bössan inte skjuter pipa nr 2 är borde det ju va vajsing med pendeln i enkeltrycket. Dvs om du skjuter underpipan först och bössan klickar på överpipan ligger nog problemet i rekylomladdningen. Annars är det väl upphaken som stökar? Klickar bössan eller låter det konstigt? Blir märken i tändhatten? En vild gissning (pmt ger nog ändå det rätta svaret snart ) är att om inte omladdningen strular så är det dåligt inpassade stift eller, om stiftet inte slår ut, dåligt inpassade fångupphak? Ber om ursäkt om jag var lite kort i första svaret, skrev det när jag kokade gröt med ungen på armen /M Inget att be om ursäkt för!Den klickar inte ens, där är problemet. Har ej testat med två skott sedan problemet uppstått.
Publicerat April 3, 201511 yr Inget att be om ursäkt för! Den klickar inte ens, där är problemet. Har ej testat med två skott sedan problemet uppstått. Då bör ju problemet ligga i själva upphaket. Frågan är ju bara var? Skulle kunna vara avtryckarstängerna och passningen däri?Kan du ta av kolven? /M
Publicerat April 3, 201511 yr Författare Ja den borde ju gå att ta isär. Känns lite fel att jag som okunnig börjar pilla på en ny bössa dock. Får nog bli till att lämna in den till Torsbo så får dom fixa den på garantin.
Publicerat April 3, 201511 yr Ja den borde ju gå att ta isär. Känns lite fel att jag som okunnig börjar pilla på en ny bössa dock. Får nog bli till att lämna in den till Torsbo så får dom fixa den på garantin. Lämna in den eftersom den är ny, bättre än att mickla själv när den är ny eller om man är osäker. Men är man trygg med att mickla själv så finns det ju mycket experthjälp här på forat, helt klart. Kommer nog bra råd här vad det lider:-)
Publicerat April 3, 201511 yr Självklart ska du lämna in den om du har garanti på den, likaså om du inte har mejslar som passar, annars drar du sönder skruvarna. Att jag plockar isär bössan för att titta sker enbart av egen vetgirighet, själva åtgärdandet lämnar jag till proffsen. Det är dock alltid kul att själv få en uppfattning om fufunktionen /M
Publicerat April 14, 201511 yr Jag har en Browning 525 jaguar edition som jag skjutit max hundra skott med. I går klickade den på övre pipan. Testade olika skott men slagstiftet "aktiverade" aldrig, så inget hände. Utan skott går det torrklicka, så går jag har skott i händer nada. Någon som vet vad det kan vara för fel? Allt är rent och fint (har inte ens haft den i skogen än). Skytteinstruktören hade aldrig varit med om något liknande heller. Upplevde precis samma sak på min 525 i Söndags när jag var ute på banan. Avfyrade undre pipan först utan problem. Tryckte in avtryckaren igen och inget. Inget "klick" eller någonting. Hände 2 gånger under dagen. Har också en relativt ny bössa. har kanske gått en 500 skott totalt genom den. Ska kolla på banan på Onsdag och se hur den uppför sig. Annars får jag slå min handlare en signal. Har du pratat med Torsbo? Och isåfall, vad sade de? Mvh André
Publicerat April 14, 201511 yr När detta händer på en använd bössa så brukar frånvaron av vapenvård oftast vara orsaken bakom men det kan även vara ett haveri. Vapensmeden brukar vara den som åtgärdar detta om man inte skruvar själv, men då borde man ju ha haft koll på vapenvården också... hint hint När en ny bössa inte fungerar när man byter pipa så skall man INTE in och pilla själv utan det skall direkt tillbaka till säljaren. Dock är det mycket trist att höra hur inte mindre än två Browning trilskas med pipväljaren men när man kapar kostnader så blir det till slut synligt även för slutanvändaren är jag rädd för...
Publicerat April 14, 201511 yr Det slog mig precis. Jag har skjutit med Gyttorp Steelmax. Den sista sändningen som jag fick hem från handlaren har minst sagt ojämna kvalité på skotten. Ibland så blir det ingen distinkt "knall" utan mer ett "pöff". Vet att det är en del som reagerat på detta även handlaren känner till detta.Det kan kanske vara så jäkligt att det är ammunitionen som det är vajsing på och inte bössan? Dålig rekyl helt enkelt eller vad man ska säga? Ska prova att skjuta med annan Ammunition imorgon på banan och se om det ändrar någonting.
Publicerat April 14, 201511 yr Du kan ju prova lite rappare 28 grams laddningar, det bör lösa "felet". /Christian
Publicerat April 14, 201511 yr Nja, det löser inte problemet om man väljer övre pipan som första skott och det "klickar". Dock brukar nya bössor bara må bra av lite rejäla smällar i början så eventuella grader eller maskinmärken efter produktion nöts in. Jag har aldrig i hela mitt liv varken sett eller hört talas om en Browning bock som klickar (om inte ett slagstift har rasat) förutom dessa två men det är inte samma finish på prylarna i dag som det var på B325 tiden - den saken är tvärsäker.
Publicerat April 15, 201511 yr ...... men det är inte samma finish på prylarna i dag som det var på B325 tiden - den saken är tvärsäker. No shit, Sherlock! Det har egentligen blivit katastrofalt uselt över hela linan - det är bara de där stolliga kvalitetsmärkena som kostar som ett mindre hus nya som håller fana uppe. /T
Publicerat April 15, 201511 yr No shit, Sherlock! Det har egentligen blivit katastrofalt uselt över hela linan - det är bara de där stolliga kvalitetsmärkena som kostar som ett mindre hus nya som håller fana uppe. /T Japp och det är därför jag med jämna mellanrum letar upp begagnade B325 åt folk så de får riktiga prylar i stället för de tragiska nya snikproducerade modellerna... Hade de slopat "25" i modellnamnet hade jag inte klagat lika mycket men det är lite som att låta gamla fabriken hos Bedford montera Aston Martin. Erh, ja just det... Det var ju typ så som Audi och Mercedes gjorde och så har vi kvalitet, eller snarare avsaknaden, därefter. Köp inte ny Browning när ni får en mint B325 sporter med chopperlumppipor, backbored och Invector + för halva priset! De finns fortfarande att hitta ganska lätt och mer bössa för pengarna får man inte anser jag.
Publicerat Augusti 29, 201510 yr Hej Fyller på lite i tråden med dagens upplevelser. Var på skjutbanan med min nya browning 525 ca 100 skott. Plötsligt händer ingenting inte ens ett klick,provar med klick patroner och det fungerade. Provar igen 2 skott ok sedan ingenting. Ber skjutledaren titta på bössan,han synar den laddar 2 skott och skjuter inga problem men.... Sedan går det inte att bryta bössan "låsarmen" är orubblig ! Blir att åka till butiken med skräpet! Med vänlig hälsning, deprimerad nybörjare