Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Montera bort låda/pipa för inoljning av kolv

Featured Replies

Publicerat

Hej alla!

Ska olja in kolven och tänkte att det måste vara smidigast om man monterar bort kolven helt så man får en ren träbit att jobba med.

Eftersom jag aldrig gjort en sån grej undrar jag hur krångligt det är?

Vill ju ogärna sitta där sen med en massa delar som jag inte får ihop [emoji2].

Bössorna ifråga är cg3000 samt Tikka m590.

Under cg3000 sitter det två rejäla skruvar, vad kommer ramla ur där när jag lossar på dem och börjar plocka bort grejor?

Skickat från min iPad med Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Och jag menar givetvis stocken... [emoji2]

Skickat från min iPad med Tapatalk

Publicerat

Här finns lite matnyttig info kring Tikkan.

http://www.tikka.ca/pdf/manuals/old/tikka_popular_rh.pdf

Har inte koll på den modellen men det enda som är lite lurigt på mina M65or är fjädern till magasinsspärren.

Skruven som håller varbygeln håller även spärren.

Ett tips är att montera ihop allt lite löst utan stocken om det går, för att komma ihåg hur det skall sitta när du återmonterar stocken.

Om du inte har tummen mitt i handen är det inget problem :smile:

Publicerat
  • Författare

Bara inget sitter i spänn som flyger ut när man tar ut lådan [emoji2].

Måste man skjuta in vapnet på nytt efter en sån här

Manöver?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Ja, du behöver kontrollera inskjutningen.

Publicerat

Brukar inte vara några problem att skruva loss stocken. Det brukar ge sig själv hur grejerna ska sitta ihop sedan.

Publicerat

Skruva på du. Att lossa systemet ur stocken är elementär kunskap som hör till basalt vapenunderhåll. Det är såklart lättare att olja stocken, men det ger dig framförallt möjlighet att kontrollera hur stocken mår, eventuella sprickor, komprimerat trä vid lådskruvarna och annat som bör göras varje år.

Jag är fullt medveten om att alla inte gör detta och det är synd, det är verkligen inget hokuspokus.

När du lossat allt gör du naturligtvis rent alla metalldelar du inte kommer åt annars och lägger på TUNT med olja på alla metalldelar.

Vill du ta det ett steg till så plockar du isär slutstycket och ger det samma behandling, men det kräver lite mer. (Slutstycket på CG3000 har väldigt många delar.)

När du ändå ska kontrollera inskjutningen efteråt har du inget att förlora på att lossa kikaren och se att skruvarna som håller klackarna i lådan sitter som de ska. :wink:

Lycka till, du kommer att vara nöjd efteråt :thumbsup:

Publicerat

Att olja stocken invändigt, där man inte kommer åt annars, är ju lika viktigt som att olja den utvändigt.

Publicerat

Jag är fullt medveten om att alla inte gör detta och det är synd, det är verkligen inget hokuspokus.

hehe, väntar på licenser nu på senaste förvärven, en Browning Maxus å e gammal hva 1640.

Det första att göra bli definitivt att montera isär 1640:n i så många delar det går - jag vill veta vad det är jag köpt för nåt! :)

Känner jag mig själv rätt så blir det ett återkommande moment efter varje ask skott, sån e jag!

Nästan så hoppas jag att stocken är sprucken så jag måste byta.. men bara nästan för en annan del av mig är lite "if it aint broken, dont fix it"

Publicerat

hehe, väntar på licenser nu på senaste förvärven, en Browning Maxus å e gammal hva 1640.

Det första att göra bli definitivt att montera isär 1640:n i så många delar det går - jag vill veta vad det är jag köpt för nåt! :)

Känner jag mig själv rätt så blir det ett återkommande moment efter varje ask skott, sån e jag!

Nästan så hoppas jag att stocken är sprucken så jag måste byta.. men bara nästan för en annan del av mig är lite "if it aint broken, dont fix it"

Är det en original 1640stock kommer du att vilja spräcka den själv innan du hunnit skjuta första asken tom.