Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Konsten att köpa rätt begagnat kikarsikte, hjälp mig

Featured Replies

Publicerat

Jag tänkte att det är dags för mig att ta till mig rådet att hellre köpa tyskt begagnat än nytt billigt. Har bevakat framförallt Egun under ett par veckor för att få lite koll på priser och utbud.

Ett gäng frågor har dock dykt upp.

Den viktigaste är nog, kan siktet vara hur gammalt som helst (under förutsättning att det är helt) dvs är en Zeiss/Swarovski eller dylik från 60-70-tal bättre än nåt sprillans nytt av enklare märke? Eller finns det några viktiga årtal i optikhistorien man bör känna till i stil med "köp inte äldre än 1978 för då började man..."?

Vilka tillverkare har använt sig av 26mm tub? Verkar onödigt att satsa på...

På Helia bokstaven efter dvs L/S/C osv vad är innebörden? Främst skillnaden på L och S då de verkar vara i min prisklass.

Om det skulle skita sig och man får tag i nåt som är defekt säg tex otätt, vad kan en reparation av dessa märken kosta?

Publicerat

Jag tror inte du hittar ett bra kikarsikte som är ca 50 år gammalt, om det inte legat i ett skåp dom flesta åren.

är dom använda i 50 år så bör dom fått lite skrap här och där.

men ex helia c(obelyst) måste finnas som är ca 15-25 år  , 3-12x56 för ca 5000

ett fast 8x56 (26mm tub) för hälften!

jag har båda dessa till  sako quad och är nöjd

dessutom ska du inte vara rädd för 26mm tub, swarres z5 serie görs fortfarande .

så mitt råd:

när det gäller begagnat är det nästan ett måste att kolla först, handla sen, o då går ju ebay bort!

En annan sak, swarre o helia(samma företag) är väldigt rädda om namnet, jag hade ett fast 8x56 som var väldigt gammalt och repigt, när det gick sönder ( inte skottfast) skickade jag det på vinst o förlust , och då skickade dom tillbaks ett kanske 5 år gammalt superfint ex!

Jag köpte två swarre 1-6x24 från tyskland, och klämde ringarna för hårt, dom fixade även dettta trots handhavandefel!

Zeiss är vad jag vet kinkigare på reparationer som int går under garantin men jag kan ha fel där!

sen kan du ju skriva vad du är ute efter och budget så kanske nån har nått liggande, lycka till!

Publicerat

Ozzian: 26 mm och 1" är inte samma...  :wink:

/Må

Publicerat

Ozzian: 26 mm och 1" är inte samma...  :wink:

/Må

sorry, glömde hjärnan!

Publicerat

Så nämnda sikteserie finns inte med 26mm?

Publicerat
  • Författare

Det är liknande sikten jag kollar efter http://www.egun.de/market/item.php?id=5392691

Sen kan det står Nickel, Kahles, Karl Kaps eller nåt annat germanskt. Men 3-12x56 och max 400€ är de vettiga alternativ?

Naturligtvis så vore det ju mycket bättre om man kunde granska på plats men antalet liknande som varit till salu i min prisklass och inom rimligt avstånd går att räkna på ena handens tumme även om den är avsågad...

Publicerat

Så nämnda sikteserie finns inte med 26mm?

z5 är 1",

25,4mm

Publicerat

Det är liknande sikten jag kollar efter http://www.egun.de/market/item.php?id=5392691

Sen kan det står Nickel, Kahles, Karl Kaps eller nåt annat germanskt. Men 3-12x56 och max 400€ är de vettiga alternativ?

Naturligtvis så vore det ju mycket bättre om man kunde granska på plats men antalet liknande som varit till salu i min prisklass och inom rimligt avstånd går att räkna på ena handens tumme även om den är avsågad...

nickel och khales står inte i samma liga, karlkaps är hyffsade men klumpigare.

Publicerat

Zeiss är vad jag vet kinkigare på reparationer som int går under garantin men jag kan ha fel där!

Jag är ju lika optikberoende som du... Har haft anledning vid tre tillfällen att prata med Zeiss ur ett reklamationsperspektiv...

1) En gång en SKRUVJÄVEL som lossnade inne i kikarsiktet, vi kan säga att de var ganska illa berörda av det. Man fixade det och undrade om jag hade någon annan Zeiss som skulle behöva få en ASV monterad :-) 

2) Jag köpte en begagnad 6-24x72 där låsningen på sidoratten inte fungerade. Troligen sabbat av tidigare ägaren. Inga problem, Zeiss reparerade utan kostnad för mig. 

3) Jag krökte ett torn (!) på en 6-24x56, Zeiss reparerade utan kostnad.

Jag har inget annat än goda saker att säga om Zeiss hantering av reklamationer. 

Publicerat

Jag är ju lika optikberoende som du... Har haft anledning vid tre tillfällen att prata med Zeiss ur ett reklamationsperspektiv...

1) En gång en SKRUVJÄVEL som lossnade inne i kikarsiktet, vi kan säga att de var ganska illa berörda av det. Man fixade det och undrade om jag hade någon annan Zeiss som skulle behöva få en ASV monterad :-) 

2) Jag köpte en begagnad 6-24x72 där låsningen på sidoratten inte fungerade. Troligen sabbat av tidigare ägaren. Inga problem, Zeiss reparerade utan kostnad för mig. 

3) Jag krökte ett torn (!) på en 6-24x56, Zeiss reparerade utan kostnad.

Jag har inget annat än goda saker att säga om Zeiss hantering av reklamationer. 

Det lät ju bra!

Publicerat
  • Författare

Kollar just nu mest på Helia 3-12x56. Har listat ut vad S respektive L står för men kan man utan att skriva och fråga Kahles lista ut en ungefärlig ålder? Alltså när började de olika modellerna tillverkas Super/C osv...

Publicerat

Vad står de bokstäverna för då? :-)

Publicerat
  • Författare

Om diverse forum på nätet stämmer robsoft, jaktsidan, tyska och amerikanska forum så: L=leicht=aluminium, S=schwer=stål.

Publicerat

Äldre Nickel - Marburg, 70 talare med ståltub håller ruskigt hög optisk och mekanisk kvalité.  Jagade i många år med en 26mm 3-10x42 och tveksamt om någon av de 42or som finns till buds idag kan matcha den?

Dagens Nickel kan jag för dåligt om.

Publicerat

.......

Dagens Nickel kan jag för dåligt om.

Nickel är andra rangens tyskar, ofta lite svåra att hålla täta. Inte direkt dåliga - men inte på topp.

Zeiss/Swarovski/Helia(Kahles)/Schmidt&Bender är alla likvärdiga i min bok, skillnaden dem emellan är mer färgåtergivning och vilka spetsegenskaper de ska ha.

Vill man har mörkerprestanda - Swarovski

Vill man ha upplösning/skärpa - Zeiss

Vill man ha bra färger - Helia/Kahles

Vill man ha lite piggare design och ergonomi - Schmidt&Bender

Oaktat vilken av ovan man väljer så tar Teds Optikservice sällan över 1500 spänn för en helrenovering. Det är worst case scenario - typ.

/T

Publicerat

pmt JAG anser att du har fel!

helia 5 är bäst i mörker just nu

swarre är bra men 6ggr mot 5ggr förstoringsväxel är skillnad, detta trots att jag just köpt 2 swarre!

jag gillar inte zeiss men det har med mina ögon att gälla , för zeiss är bra men helia o swarre är bättre för MIG!

när det gäller sob så har jag ej testat!

Publicerat

Tycker väl att pmt har rätt, förutom en sak.

Skifta zeiss o swarre.

Håller zeiss högre i mörker,

Publicerat

pmt JAG anser att du har fel!

helia 5 är bäst i mörker just nu

swarre är bra men 6ggr mot 5ggr förstoringsväxel är skillnad, detta trots att jag just köpt 2 swarre!

jag gillar inte zeiss men det har med mina ögon att gälla , för zeiss är bra men helia o swarre är bättre för MIG!

när det gäller sob så har jag ej testat!

Enstaka modeller jämfört med annan enstaka modell kan slå annorlunda, men generellt sett har de olika märkena hållit kvar sina grundläggande egenskaper sedan 60-talet.

/T

Publicerat
  • Författare

Nåt i den här stilen hade jag tänkt mig när det gäller märke, förstoring och pris: http://m.ebay.co.uk/itm/111632960566?nav=SEARCH

Men eftersom auktionen slutade 04:35 när jag låg och sov missade jag den. Har något nåt liknande liggande hemma på kammaren och gärna vill bli av med det så är jag intresserad.

Publicerat

Nåt i den här stilen hade jag tänkt mig när det gäller märke, förstoring och pris: http://m.ebay.co.uk/itm/111632960566?nav=SEARCH

Men eftersom auktionen slutade 04:35 när jag låg och sov missade jag den. Har något nåt liknande liggande hemma på kammaren och gärna vill bli av med det så är jag intresserad.

Har inget till salu själv, men just germansniper1 som hade den annonsen har ganska trevliga sikten som dyker upp lite nu och då. Jag har själv köpt en hertel&reuss 2 3/4-10 och ett belyst Docter 3-12x56 av honom, vilket har funkat bra.