Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka T3 70 graders öppningsvinkel och två klackar?

Featured Replies

Publicerat

Är det nån som fattar hur de lyckas? eller låser inte låsklackarna på hela ytan? Sako a7 har ju 70 grader och 3 låsklackar så där är det ju inga konstigheter men jag fattar inte hur det går till på T3:an

Publicerat

Beror på hur bred klacken är. Är den 1 mm så kan du ha två klackar och 5 eller 10 graders öppningsvinkel ;)

Publicerat

Är det 70grader så låser så mycket av klacken går liksom inte att trolla där.

Men diametern avgör hur mycket yta som låser, det jag har svårare att förstå är varför man konat bulten på T3an då pipan är plan baktill

Publicerat

Viktbesparing och utseende.

Publicerat

Viktbesparing och utseende.

Rätt otaktiskt ställe ur båda hänseenden tycker jag

Publicerat

Många bäckar små...vg vikten.

Publicerat

Visst är det så men då hade jag valt större utkastarport istället, men antar att dem som ritat T3 har både högre IQ och med högskolepoäng än mig så lägger inte så stor vikt på detta ;) Hursom bra vapen som fungerar är det

Publicerat

Då har den fina precisionen kunnat bli lidande (mindre styv låda) :-)

Publicerat

Då har den fina precisionen kunnat bli lidande (mindre styv låda) :-)

Detta med styv låda kan diskuteras, viktigt är styvlåsning hur det ser ut bakom den handlar mest om bäddyta om vi talar precision ;)

Publicerat
  • Författare

Ok tackar för svaren. Tror inte riktigt jag fattar men bulten låser inte i vertikalt i lådan för det är omöjligt men alla låsytor på bulten ligger an mot lådan pga storleken på dom?

Angående styvhet är jag inte en "believer. Inte i nån praktisk noterbar mening. Jag tror man sätter bra pipor i t3an där av skjuter de bra. Det har ju Tikka alltid gjort. Jag lovar att ett m96 lås som är en cab i jämförelse med t3 skjuter lika bra med en t3 pipa iskruvad.

Publicerat

Jag lovar att ett m96 lås som är en cab i jämförelse med t3 skjuter lika bra med en t3 pipa iskruvad.

Bara på vilkor att lådan bär rätt mot kolven, ett 96-lås är i jmf en spagettilåda. En T3 är långt mer förlåtande mot lite smårisig stockning.

/T

Publicerat
  • Författare

Bara på vilkor att lådan bär rätt mot kolven, ett 96-lås är i jmf en spagettilåda. En T3 är långt mer förlåtande mot lite smårisig stockning.

/T

Det håller jag med om. 

Publicerat
  • Författare

Jag är ute efter en "plastbössa" nu när jag är jaktledare och har bössan på ryggen mer än jag jagar själv. Så lätt som möjlig men vill ju få ut så mycket bössa som möjligt per krona. Det står lite mellan A7 och T3. Jag vill inte köpa nått där man "snålat" på fel ställen. Hade ekonomin inte haft nån betydelse hade det blivit A7:an alla dar i veckan men den är trots allt över 4000kr dyrare (9.900 vs 14.300) 

Publicerat

Kommer du upp i 14:ish kkr så har du ju Mauser M12 och Sauer 101....

Jag skulle tveklöst satsa på en T3:a i detta sammanhang. 

/Må