Publicerat Oktober 30, 200619 yr Jag skjuter normalt in min 308W på 130 meter och håller upp vid längre avstånd. En fråga på det som jag borde kollat upp själv egentligen. Hur ligger träffpunkten vid extremt korta avstånd 10-40m? Ligger den under siktpunkten och i så fall hur mycket om vi utgår från en standardpatron 11,7g. MVH
Publicerat Oktober 30, 200619 yr Det beror ju helt på hur högt kikarmontage du har. Men vi förutsätter att du har 40mm högt montage och skjuter med normas fabriksladdade oryx. 10m ligger den 26mm under 20m 14mm under 30m 4mm under 40m 5mm över Kulbanan skär siktlinjen vid 34m Teoretiskt
Publicerat Oktober 31, 200619 yr Författare OK tack, finns det någon hemsida som på ett pedagogiskt sett beskriver andra kalibrar? MVH
Publicerat Oktober 31, 200619 yr Hej, På Normas hemsida (www.norma.cc) finns det ett ballistikprogram där du kan välja de flesta kalibrar och beräkna kulbana utifrån olika inskjutningsavstånd. Programet öppnas i en ny ruta om du går in på "ballistik" i menyn. Mvh Kalle