Publicerat April 8, 201511 yr Jag har funderat på att testa kulor som inte innehåller bly till hösten, men fick höra att kopparkulor, som väger mindre, krävde en högre hastighet, vilket alla bössor inte klarar av. Ligger det nån sanning i det, och hur tar man i så fall reda på om ens gamla bössa klarar av det? Licensen säger inget om några årtal
Publicerat April 8, 201511 yr Hastigheten i sig är inget problem utan det beror självklart på vilka tryck du kommer att ladda till. Bössans ålder är inte heller lika intressant som dess konstruktion, så för att kunna ge dig ett vettigt svar behöver vi mer kött på benen. //Henrik
Publicerat April 8, 201511 yr Författare Det har du såklart rätt i att det är trycket som kan bli problemet. Vad är det om konstruktuonen man behöver veta? Den bössan jag främst funderar på är en 30-06, fabrikat Stiga (?). Mycket mer än så får jag inte fram från licensen.
Publicerat April 8, 201511 yr Det har du såklart rätt i att det är trycket som kan bli problemet. Vad är det om konstruktuonen man behöver veta? Den bössan jag främst funderar på är en 30-06, fabrikat Stiga (?). Mycket mer än så får jag inte fram från licensen. Ta en bild uppifrån på låda med slutstycket i spänt läge och lägg in så får du snabbt svar. Stiga har gjort vapen på M96 lådor, vilket kan vara lurigt när trycket drar iväg.Mvh Joacim
Publicerat April 8, 201511 yr Det där är en m96, har den inget personligt värde så hade jag gjort mig av med den.
Publicerat April 8, 201511 yr Författare Det är arvevapen så den ska ingenstans. Men det finns inget som hindrar mej att köpa en annan också Tack ska ni ha för hjälpen allihop Förresten, hur ser man att det är m96, och vad är skillnaden på övriga?