Publicerat April 10, 201511 yr Det här kommer ifrån England faktiskt : och Pigeon Extream :34g är inte så Extrem verkar det som http://forums.pigeonwatch.co.uk/forums/topic/305088-cartridge-velocity-test/?hl=%2Bpigeon+%2Bextreme
Publicerat April 10, 201511 yr Du är allt en rolig en, har du skjutit med dem? Nu är inte rekyl allt här i världen men de är rappa och fina, allt jag har skjutit på både hårvilt och fjädervilt har kommit ner eller omkull på ett sätt som få andra plugg har åstadkommit och nej det är inte på grund av min skjutförmåga, den är medioker som bäst. Jag skulle tillskriva Diamond shot haglen en stor del av den faktorn, med UK 3:or så var det enbart genomslag på hare på ett avstånd som närmar sig det dubbla enligt ett visst "förbud"s rekommendationer, låt mig då för god ordningsskull ange att den var tidigare påskjuten, förvisso bom men hur kunde jag veta det? Skall du inte provskjuta några själv i stället, andras test och egna kontroller eller motsvarande. /Christian
Publicerat April 10, 201511 yr Författare Du är allt en rolig en, har du skjutit med dem? Nu är inte rekyl allt här i världen men de är rappa och fina, allt jag har skjutit på både hårvilt och fjädervilt har kommit ner eller omkull på ett sätt som få andra plugg har åstadkommit och nej det är inte på grund av min skjutförmåga, den är medioker som bäst. Jag skulle tillskriva Diamond shot haglen en stor del av den faktorn, med UK 3:or så var det enbart genomslag på hare på ett avstånd som närmar sig det dubbla enligt ett visst "förbud"s rekommendationer, låt mig då för god ordningsskull ange att den var tidigare påskjuten, förvisso bom men hur kunde jag veta det? Skall du inte provskjuta några själv i stället, andras test och egna kontroller eller motsvarande. /Christian Vad jag vill få fram är att det som ALLTID poängteras är farten om en plugg ska vara bra ! Sen anses ju engelsmän som det mest kräsna i hela världen så självklart tyckte jag att det var lite kul med ett test fr England Hare är nog bland det svåraste att få genomslag på pga deras " skyddsväst" de tunna fina håren fångar effektivt upp opläterade grövre hagel , som du säger Dimond shot lär ha en stor del i prestandan . / P
Publicerat April 10, 201511 yr Intressant, 1288fps Gamebore Pure Gold 1287fps Lyalvale Supreme Game 1291fps Gamebore Pigeon Extreme 34g 1330fps Gamebore Black Gold Använde nästan uteslutande denna patronen tidigare; 1287fps Lyalvale Supreme Game, tills den tog slut hos lokala handlaren. Nu skjuter jag de andra tre och tycker nog det känns att Black Gold knuffar på lite extra /M
Publicerat April 10, 201511 yr Hipp- det är dock inte den RIO som vi får hit till Sverige, tänkte att du borde känna till det. Britterna får annan ammo med andra krav spec levererat till sig. /Christian
Publicerat April 10, 201511 yr Ok.. och hur vet du det? Ifrågasätter inte att det är så men nyfiken på .. ja why?? "Vår" 30 grammare är ju svinbra, varför skulle inte den funka för engelsmännen??
Publicerat April 10, 201511 yr Vad jag vill få fram är att det som ALLTID poängteras är farten om en plugg ska vara bra ! Sen anses ju engelsmän som det mest kräsna i hela världen så självklart tyckte jag att det var lite kul med ett test fr England Hare är nog bland det svåraste att få genomslag på pga deras " skyddsväst" de tunna fina håren fångar effektivt upp opläterade grövre hagel , som du säger Dimond shot lär ha en stor del i prestandan . / P Läser man längre ner i tråden i de väldigt trevliga brittiska forat så finner man just detta omtalat, speed is useless unless you have a pattern to the shot, varpå trådskapararen svarar att det vet han väl, detta med hastighetsskjutningen är enbart för att ge jägare en valmöjlighet att exempelvis matcha sport/jaktplugg, även om britterna förefaller vara extremt nöjda med att skjuta duva med 28 grams UK 7,5-6:or. Hipp-för att jag läst om just den saken på samma fora, hittar dock inte tråden, men kontentan var att de får andra laddningar på ön, iom fuktigare väder och andra brukstemperaturer än vad vi i norden har utöver det har jag inga belägg för vad jag skriver i denna fråga. /Christian
Publicerat April 10, 201511 yr Hipp-för att jag läst om just den saken på samma fora, hittar dock inte tråden, men kontentan var att de får andra laddningar på ön, iom fuktigare väder och andra brukstemperaturer än vad vi i norden har utöver det har jag inga belägg för vad jag skriver i denna fråga. /Christian Du har tre "laddningar" för Europa: södra eller italiensk, europeisk och nordisk. Däremellan kan man tom ha bytt till ett annat krut..... /T
Publicerat April 10, 201511 yr Nu har jag inte blivit så mycket nörd på detta området (än..) så att jag provar en massa plugg på tavla och kronometer osv, tittar inte så mycket på hastigheten på lådan heller. Jag köper på mig och provar, det brukar inte behövas övermånga smällar innan jag kan placera patronen som keeper eller sån som man helst ger bort till nån stackare som man inte tycker om . Rios 30 gr- det är ren och skär förälske, tror inte jag sköt mer än 5 smällar innan den kvalade in som en av mina absoluta favoriter Pigeon extreme är en annan förbannat bra plugg, men den är inte så mycket bättre än Rion i mina ögon att det motiverar det högre priset. Black gold har jag bara testat ett par skott med, lite väl mycket rekyl kan jag tycka. Det är en jävla smäll..
Publicerat April 10, 201511 yr Ok.. förmodar att det inte lär vara några större skillnader, har svårt att tänka mej att de gör några större förändringar på patronen.
Publicerat April 10, 201511 yr Skånepojken har sett ljuset Bara att inse, Rio 30 gr är förbannat mycket puppa i förhållande till pris Ska man gnälla så ser jag hellre us 5 dock när trutsäsongen startar på allvar här men de 30 grammen hagel förefaller räcka väldigt långt i denna konfiguration.
Publicerat April 10, 201511 yr Ok.. förmodar att det inte lär vara några större skillnader, har svårt att tänka mej att de gör några större förändringar på patronen. Det är ganska stora skillnader lite beroende på krut och tänkt marknad - jag fick en ask "heta" italienska puppor en gång, sicket fjanteri. Men de gav nog bra prestanda vid +30 grader, men vid +5 var det mest "föff" och sedan rullade haglen iväg...... Det är lite samma sak med hylsor/hattar. Jag skjuter i runda tal 50% Skittorp och 50% annat - av de hagelkolvar jag spräckt har samtliga spruckit efter genomslag med Skittorp. Och ja - jag vet väääääldigt väl hur en tändspets ska se ut på en hagelbössa. Så - jo, jag är helt övertygad om att tillverkarna vet om att den svenska marknaden till absolut största delen består av analfabeter och babblande fånar..... /T
Publicerat April 10, 201511 yr Så - jo, jag är helt övertygad om att tillverkarna vet om att den svenska marknaden till absolut största delen består av analfabeter och babblande fånar..... /T det är nog mer att av Sveriges 300.000 jägare så skjuter 298.000 av dom max 50 smällar per år om ens det med en hagelpang. Dom bryr sig helt enkelt inte om vad dom stoppar i bössan så länge det säger pang när dom rycker i spaken.. Men det är ändå dom som är bulkmarkaden, även om resterande 2000 skjuter 1000 jaktskott var om året så är det ändå en liten andel.. Hade nu bara danskarna haft blyhagel så vet åtminstone jag var jag hade handlat..
Publicerat April 10, 201511 yr ..... Hade nu bara danskarna haft blyhagel så vet åtminstone jag var jag hade handlat.. Ja /T
Publicerat April 10, 201511 yr Författare det är nog mer att av Sveriges 300.000 jägare så skjuter 298.000 av dom max 50 smällar per år om ens det med en hagelpang. Dom bryr sig helt enkelt inte om vad dom stoppar i bössan så länge det säger pang när dom rycker i spaken.. Men det är ändå dom som är bulkmarkaden, även om resterande 2000 skjuter 1000 jaktskott var om året så är det ändå en liten andel.. Hade nu bara danskarna haft blyhagel så vet åtminstone jag var jag hade handlat.. Vi drar iväg ca 20 miljoner Steelmax sport här i Sverige per år , så antingen är det några som skjuter jävligt mycke . Synd att övriga Sverige inte har fågelskyttekulturen ni har i plattlandet Men jag tror att hade Gyttorp sett nån vinning med trycka fram premiumplugg för jakt så hade dom gjort det, Sen att handlarna vill ha 7,50:-st för en std Gyttorp röd gör inte saken bättre / P
Publicerat April 10, 201511 yr Författare Det är ganska stora skillnader lite beroende på krut och tänkt marknad - jag fick en ask "heta" italienska puppor en gång, sicket fjanteri. Men de gav nog bra prestanda vid +30 grader, men vid +5 var det mest "föff" och sedan rullade haglen iväg...... Det är lite samma sak med hylsor/hattar. Jag skjuter i runda tal 50% Skittorp och 50% annat - av de hagelkolvar jag spräckt har samtliga spruckit efter genomslag med Skittorp. Och ja - jag vet väääääldigt väl hur en tändspets ska se ut på en hagelbössa. Så - jo, jag är helt övertygad om att tillverkarna vet om att den svenska marknaden till absolut största delen består av analfabeter och babblande fånar..... /T Fan ! du som har så snygga kolvar på dina bössor, varför envisas du ändå att skjuta 50% Gyttorp ? eller menar du att Skåningar är Feta dryga OCH Snåla ? / P
Publicerat April 10, 201511 yr Fan ! du som har så snygga kolvar på dina bössor, varför envisas du ändå att skjuta 50% Gyttorp ? eller menar du att Skåningar är Feta dryga OCH Snåla ? / P Japp! Skämt å sido - vi köper in på pall, och det är inte alltid jag får bestämma...... /T /T
Publicerat April 10, 201511 yr Författare Japp! Skämt å sido - vi köper in på pall, och det är inte alltid jag får bestämma...... /T /T Hmm ! synd bestämma e kul