Publicerat April 11, 201511 yr Har fått frågan flertal gånger, o har väl egentligen inget bra svar. Hur "viktig" är kaliberanpassad dämpare egentligen.
Publicerat April 11, 201511 yr Inte särskilt viktigt i min erfarenhet. Nu har inte jag provat en 375 dämpare på tex en 222rem, men en kaliber 30 dämpare skulle jag hävda att det fungerar utmärkt att använda på allt under kaliber 30. Ofta är 30-dämparna dessutom såpass stora att de även passar 8mm.
Publicerat April 11, 201511 yr Beror väl lite på..... Dämparen måste kunna hantera en given kuldiameter och en given mängd gas. Då kan man omöjligen ha en och samma dämpare till 222Rem och 375H&H om man nu vill inbilla sig att den är optimal för båda....... /T
Publicerat April 12, 201511 yr Hur stor är en fisk? Det går nästan inte att svara på frågan när vi inte vet vad som är viktigt för dig. I princip kan man väl säga att det finns två parametrar som kan/bör anpassas för den kaliber och patron man ämnar skjuta. Det ena är så klart hålet i dämparen och där gäller det för att skillnaden mellan hålet och kulans diameter inte är för stor för maximal ljuddämpning, att du får skaplig dämpning även med en 6.5:a i ett .30 hål är det ingen tvekan om men bäst blir det med ett kaliberanpassat hål. Det som händer är kulan är väsentligt mindre än hålet i dämparen är att en del av krutgaserna stömmar förbi kulan och att det helt enkelt låter lite mer än nödvändigt. Nästa fråga är såklart volymen på dämparen som bör vara rimligt anpassad till den valda patronens volym, det är som sagt rätt ordentlig skillnad mellan en 222 rem och en 375 H&H i både volym och kaliber. Det är också en jäkla skillnad mellan till exempel en 308 win och en 300 WBY i volym. Jag skulle inte tveka att skjuta en 6.5x55 i en "308 win dämpare" men jag skulle aldrig komma på tanken att skjuta en 300 WBY i samma dämpare trots att de har samma kaliber. //Henrik
Publicerat April 14, 201511 yr För oss vanliga dönickar har du rätt. Om man skall uppnå optimal dämpning så skall man dock även anpassa avståndet mellan "bafflarna" efter längden på kulan. Men vi talar då om verkligt finlir med syftet att inte röjja positionen på en sniper.
Publicerat April 14, 201511 yr Det är nog få som skjuter en 300wby i en .308 dämp, men tvärt om går ju bra. Självklart måste dämpen klara kraftigaste kalibern....frågan är ju snarast om en dämp för t ex .375hh duger även till t ex .308 trots det stora hålet eller om man bör köpa ny. Jag tror att man kommer rätt långt med bara en dämp (utan fronter) om man kan leva med det större formatet som den största kalibern ger. Visst gör det skillnad, men gör det 3000kr skillnad plus bök och kostnad för licens? Jag har en whisper för 9,3 och den funkar bra till 222r. Dessutom blir ju dämpen knappt varm med minimalt mirage som följd. Skulle säkert fungera bättre med 222front, men frågan är hur stor förbättringen blir...