Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sport hagel

Featured Replies

Publicerat

Läser med nöje alla inlägg om hagelpatroner och deras prestanda och att det för det mesta handlar om hur snabb en patron är men inte hur den passar individen som skjuter.

Jag har testat Saga elit sporting Gyttorp Thunder Eley Gamebore Black Gold osv men kommer fram till att den patron/er som passar MITT sätt att skjuta är dom som håller ca samma hastighet som som dom jag började skjuta med en gång i tiden.

Min tanke är att man nog inte ska snöa in för mycket på vad som står på asken eller vad folk säger är bäst.

Nu blir jag väl halshuggen :-)

Publicerat

I 30 år har du och jag jagat/skjutit med ammo som gör 380-390m/s,det tar nog lika lång tid att lära om sig till att använda ammo som är 50m/s snabbare  :thumbsup:

/Mike

Publicerat
  • Författare

Många + på den. Man har någon sorts inbyggd framförhållning för den farten. Börjar man skjuta/jaga idag funkar det säkert bättre.

Publicerat

Hur känns det farbröder när utvecklingen förpassat er till PRO-hyllan?  :biggrin:  :biggrin:  :biggrin:

Jag har två paket Grouse som ni kan få dela på.. om jag i gengäld får allt som går +400 ur era gömmor  :cool:

Publicerat
  • Författare

Man kan se det så, eller är det så att Mike och jag fortfarande är stabila medans andra måste kompensera allt trögare sving med snabba patroner ;-)

Publicerat

Är krutet bara stabilt under olika temperaturer och fuktigheter så är det väl inget att kinka om, Jänkarna tex är när det

Kommer till Bly mkt förtjusta i farter runt 380-390ms .

/P

Publicerat

Hur känns det farbröder när utvecklingen förpassat er till PRO-hyllan?  :biggrin:  :biggrin:  :biggrin:

Jag har två paket Grouse som ni kan få dela på.. om jag i gengäld får allt som går +400 ur era gömmor  :cool:

Hmm! Från Sorunda och Huddinge är dom åxå , ger mig f-n på att jag sprungit på dom både en och två gånger

/P

Publicerat

Finns det nån uträkning på hur mycket det skiljer i framförhållning om man skjuter låt säga en puppa som gör 400 och en som gör 430?

Givetvis spelar duvans hastighet och håll roll, det fattar tom jag. Hur räknar man ut det?

Publicerat

Hmm! Från Sorunda och Huddinge är dom åxå , ger mig f-n på att jag sprungit på dom både en och två gånger

/P

Jo vi minns dig från den tiden då du bara befattade dig med pumphagel :thumbsup:

/Mike

Publicerat

Jo vi minns dig från den tiden då du bara befattade dig med pumphagel :thumbsup:

/Mike

Cheezzez ! Min Mossberg 500 camo ... Den var man rätt ensam om , sköt med den i 6 år innan den fick

Ett nytt hem hos en som skulle skjuta Lodjur me den ...

/P

Publicerat

Ja  Upptag71, man kan räkna på det.

Jag kan göra det ikväll, men det är små skillnader. Mindre än man tror.

Vill du ta ett ungefär tills vidare så säg att du håller 1m framför duvan med utgångshastighet 450m/s så får du hålla ung 1dm längre fram med 400 för att få svärmen på samma ställe.

Går den 425 får du halvera skillnaden, dvs 5cm.

Går ammon 425 och du får hålla en halvmeter framför (jfr j-trap) så skiljer det 2,5 cm med 400.

För de flesta som skjuter lite är det knappt märkbar skillnad.

Publicerat

lundbergarna verkar vara lika god mattematiker som skytt, så då undrar jag om du även tar med den ökade lopptiden?

Skjuter man som dem flesta med accelererande sving bör ökad lopptid ge mer framförhållning per automatik

Publicerat

Ja  Upptag71, man kan räkna på det.

.......

Ja, man kan räkna på det - men det blir fel resultat eftersom svärmen inte retarderas linjärt....... Man kan inte ens räkna fram en hagelsvärms hastighet på x meters avstånd utan man får köra på Gibblin&Comptons tabeller. Eller använda den utmärkta simulatorn som Marksman har på sin hemsida - som bygger på G&C data den med.

Om vi gör antagandet att vi ökar farten ut med 50m/s till 450 m/s mot 400m/s så blir skillnaden för det första större desto längre avståndet är dels beror den även på hagelstorleken. Och ska tilläggas - hagelmaterialet.

Om vi antar att du har en duva som gör 20m/s vinkelrätt mot dig så har du en skillnad på cirka 0,5m om du kör bly mot stål båda i US7. Du har lika stor skillnad om du jämför US7 bly med US3 bly - de grövre haglen håller farten lite bättre och skillnaden blir runt 0,5m.

/T

Publicerat

Ja, man kan räkna på det - men det blir fel resultat eftersom svärmen inte retarderas linjärt....... Man kan inte ens räkna fram en hagelsvärms hastighet på x meters avstånd utan man får köra på Gibblin&Comptons tabeller. Eller använda den utmärkta simulatorn som Marksman har på sin hemsida - som bygger på G&C data den med.

Om vi gör antagandet att vi ökar farten ut med 50m/s till 450 m/s mot 400m/s så blir skillnaden för det första större desto längre avståndet är dels beror den även på hagelstorleken. Och ska tilläggas - hagelmaterialet.

Om vi antar att du har en duva som gör 20m/s vinkelrätt mot dig så har du en skillnad på cirka 0,5m om du kör bly mot stål båda i US7. Du har lika stor skillnad om du jämför US7 bly med US3 bly - de grövre haglen håller farten lite bättre och skillnaden blir runt 0,5m.

/T

På vilket avstånd?

Publicerat

Bra fråga - i mitt exempel 40 m. Där rör sig avståndet mellan 3 (bly US3) och 4 m (Stål US7). Med en effektiv träffbild som normalt är runt metern på det avståndet med säg typ 1/2 choke.

/T

Publicerat

Nej lopptiden har ingen större praktisk betydelse eftersom man har samma sving i båda fallen. (jag förutsatte samma skytt)

Men det har du rätt i så skillnaden blir lite mindre. Om man nu inte har en ruskig sving då det såklart inverkar även där.

Enda större skillnaden annars är i utgångshastigheten. Fast egentligen bör det vara medelhastigheten, så beräkningen är "lite grov". Se även PMT:s svar.

Men man får ett hum om hur mycket det är.

Tips: Räkna skillnaden i utgångshastighet i %. Skillnaden mellan 430 och 400 är 30m/s i utgångshastighetsskillnad. Skillnaden 30 av 430 (snabbaste) är ung 7% (30/430=0,07). Du måste hålla 7% längre fram med den långsammare. Ungefär.

På 1m framförhållning blir det då 7cm /7%) grovt räknat.

På 7 dm framförhållning blir det 7x0,07= 5cm.

Att jämföra stål och bly, eller olika hagelstorlekar tillhörde inte förutsättningarna.

Åtminstone på min överslagsberäkning. :)

Publicerat

...........

Att jämföra stål och bly, eller olika hagelstorlekar tillhörde inte förutsättningarna.

Åtminstone på min överslagsberäkning. :)

Det var mest för att påvisa att det är flera parametrar som är inblandade här - så i generella termer kan man inte säga något egentligen men om man tar ett givet mål i en given fart och jämför två specifika fall så kan man räkna på det.

Det jag märkt själv är att med en snabbare puppa kan man slarva mer med avståndsbedömningen......

/T