Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sprucken framstock

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Jag har en Fabarm Elos Sporting som jag köpte för ett år sedan som jag är mycket nöjd med. Men när jag avslutade en dag på skyttebanan för en vecka sedan så upptäckte jag att framstocken spruckit i bakkant/översida på båda sidorna och två träbitar trillat bort (som jag inte hittat..). Eftersom jag inte har tappat bössan eller stocken så måste detta ha hänt medan jag sköt. Verkar ju jättekonstigt? Är det någon som varit med om något liknande? Är medveten om att det inte är någon premiumbössa men jag är inte så sugen på att diskutera bössval.

post-15903-0-33926800-1428922361_thumb.j

Publicerat

Inte speciellt ovanligt om fibrerna går snett i förstocken. Kolla att förstycket sitter som det ska i framstocken  och att den bär där den ska bära (i botten). Det är jäkligt tunnt trä där upp ovanför ejektormekanismen mot pipan.

Gör ett rakt snitt och fäll i en träbit som går fri från förstycket.

/T

Publicerat

Ser ju  ut som att skadan följt  träts "ådring" och kanske lättare spjälkats loss, kan ju vara en kombination av torkspricka och lätt våld? Borde väl inte ha vare sig praktisk betydelse eller säkerhetsrisk.  Endast kosmetisk skada. Hade du hittat bitarna borde det gått att limma fast med epoxi eller polyurethanlim. Nu återstår väl bara "plastiskt trä" som man får bygga upp med form och putsa till, samt betsa i valnöt. Går kanske att forma direkt mot pipan om man skyddar den men jag skulle leta rätt på något rör med motsvarande diameter (från tusch pennor, plaströr mm) eller forma kork och fästa inne i framstocken.  Ytterkanten kanske går att forma med tejp eller flexibel plast? Så du får ett ytrymme att "gjuta i". Ser fram emot info om hur du åtgärdat problemet.

Publicerat
  • Författare

Om det ska lagas får jag nog lämna in den. Är det nån dom har koll på vad det kan tänkas kosta?

Men är det valkigt att det spricker av att man skjuter? känns konstigt på en knappt ett år gammal bössa?

Tror ni att det går att göra till ett försäkringsärende?

Publicerat

Försäkringsärende, nja kanske, en reklamation ja det är mer troligt, klart är att fibrerna i förstocken har gått på fel håll och när något torkat till så har hörnen kommit att slås av. För god ordningsskull är det inte så som fibrerna skall ligga i en förstock. /Christian

Publicerat

Tycker det borde vara ett garantiärende om den köptes ny....

Annars torde det gå att ta via drulleförsäkringen.

mvh/Urban

Publicerat

Borde ju nästan vara reklamation på det där om bössan bara är ett år gammal. Har själv också en billig

hagelbock (Husqvarna 300) men inte råkat ut för något liknande.

Publicerat

Hänt mig med det där med träbiten.

En Beretta 682.

Publicerat
  • Författare

Ok! Tack för svaren. Blir till att försöka få bössan reklamerad. Trist att bli av med den bara :(

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Vill bara säga att jag får en ny framstock. Bra hanterat av både XXL och generalagenten Classic Vapen. De skickade dessutom tillbaka den gamla i väntan på att jag får hem den nya som de får beställa och som dröjer några veckor. Bra service!

Publicerat

Vill bara säga att jag får en ny framstock. Bra hanterat av både XXL och generalagenten Classic Vapen. De skickade dessutom tillbaka den gamla i väntan på att jag får hem den nya som de får beställa och som dröjer några veckor. Bra service!

Trevligt att för en gång skull få läsa om bra service hos en stor kedja :thumbsup:

Det verkar vara lättare att skriva om negativa saker än positiva.