Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävlegor

Featured Replies

Publicerat

I går var jag ute och vakade räv, jag sköt en och bommade en. Då jag var på eftersök på den bommade räven upptäckte jag något märkligt, uppe på en snöklädd gräskulle var det 6-7 rävlegor intill varandra. Det var helt säkert från räv då det var både spillning och hår i legorna, de rävar som jag sköt på kom från legorna. Jag har aldrig varit med om detta tidigare, kan det vara så att vintern kommit för tidigt här uppe så att det inte finns gryt för dem ? Har ni sett något liknande och är detta ovanligt ???

Publicerat

Jag vill bara klargöra det en gång för all RÄVEN ligger nästan ALDRIG i gryt......när första snön faller är det större chans att den går ner,ungrävar i augusti, kyla ?.

Detta är det jag har lärt mig under de år jag jagat räv......(piteåtrakten)

I andra delar av landet typ jordbruksbyggd ligger rävarna under oftare på grund av att dom har helt enkelt lite mindre flyktmöjligheter,allt enligt dom som jagar där.

På stenar ,ovanpå gryt,under berghällar som sticker ut, under granar.....på jordkullar.

Fick höra om en kille som fick låna en grythund för att kolla gryt .....tilbaka från kollen av fem gryt undrade han om det var fel på hunden eftersom ingen räv låg inne......!!!!!

Så är det bara.

Publicerat
  • Författare

...förlåt partys... :-X :-[

Publicerat
  • Författare

Men är det vanligt att de ligger tillsammans?

Publicerat

Det kan ju vara samma räv som utnyttjat samma kulle i flera dagar.

Publicerat

Skulle tro det är samma räv eller möjligen två titta på en hund som kurar ihop sig i snön, efter en stund ändrar den ställning och kanske lägger sig en liten halvmeter bort.

Är det nån i vårt land som har lite olika erfarenheter eller stämmer detta jag skrivit.....obs....OBS ingen regel utan undantag....det är räv vi jagar.

Publicerat

en räv går aldrig i gryt om det inte har regnat i flera dagar i streck eller om det kommer mycket snö. Så är det i skåne tycker jag

Publicerat
en räv går aldrig i gryt om det inte har regnat i flera dagar i streck eller om det kommer mycket snö. Så är det i skåne tycker jag

har skjutit räv vid gryt jakt både vid snö och barrmark, "året runt" i skåne..utan att det varit skitväder, räven gått i gryt osv...ingen regel utan undantag brukar man ju säga...

Publicerat

Her hos meg er det litt annerledes. Ved snøfall , veldig kaldt , mildvær , regn osv så ligger reven inne. Den kan til og med ligge inne hvis været er bra. Men som oftest så ligger den mer ute på etterjulsvinteren.

Det kan jo være fordi det er et mer åpent landskap , mer vind som tar osv. Er nok mindre vind i de svenske skoger ;)

Jeg kan stort sett sitte hjemme å si hvor mikkel ligger i dag , ser da på vindretning og evt nedbør , om den ligger inne eller ute.

Meeeeeeeen som tidligere nemt , ingen regel uten unntag.

Publicerat

Snöade inatt och räven låg på en stor sten, Det var flera legor på stenar i närområdet där denna räv låg.. Troligen samma räv men det finns mycket räv jusst där så det kan vara flera. Dagens räv lär då inte ligga där igen i alla fall ;D

Vad jag märkt så ligger dom ofta ganska öppet uppe på en stor sten eller liknande för att få uppsikt. Men som tidigare sagt beror det nog starkt på hur terrängen ser ut...

Publicerat

visst kan en tik gå och lägga sig i gryt när det är parningstid då den är trött på hanen och valparna bor också i gryt. men jag har aldrig varit med om att sprängt räv från ett gryt om det inte har varit busväder dagen innan och jag har varit med och jagat i gryt i c.a 11 år

Publicerat

Det är nog som Partys mfl. säger...vuxna rävar ligger troligen minst 90% av dagarna utanför gryt...mycket sällan i gryt.

Så det Hallen såg är inte alls ovanligt...hittade en stor sten en gång som det var sex olika legor på...gjort av en ända räv. (vinter)

Publicerat
  • Författare

Tack för alla era svar.

Publicerat

Tror nog Partys har sagt det mesta som behöver sägas...men jag har ändå varit med om att rävar ligger i gryt även vid riktigt fint väder(enligt mitt tycke)...några cm snö och 4-5 minusgrader.

Det är dock inte ovanligt att de liggar just utanför, eller i närheten av ett gryt...och när tex stövaren kommer så kryper de under direkt...

Publicerat

Jag kan inte alls detta med räv..när ligger dom inne då?

Har ett par följdfrågor,går en blöt räv ner i gryt? eller väntar den på upptorkning av pälsen innan den går ner?

Ligger rävar mestadels i gryten när det regnar? Även om det regnar i flera dagar i följd? Tillslut måste den ju ut o käka vart fall som helst. Ifall räven inte går ner i grytet blöt,när går den ner då?

Mycket intressant tråd ;)

Publicerat
Jag kan inte alls detta med räv..när ligger dom inne då?

Har ett par följdfrågor,går en blöt räv ner i gryt? eller väntar den på upptorkning av pälsen innan den går ner?

Ligger rävar mestadels i gryten när det regnar? Även om det regnar i flera dagar i följd? Tillslut måste den ju ut o käka vart fall som helst. Ifall räven inte går ner i grytet blöt,när går den ner då?

Mycket intressant tråd ;)

Då det är snöblandatregn (slaskigt) brukar dom kunna ligga under...men främsta orsaken till att dom går under är nog att dom har en hund efter sig och vill slippa det.

Räven ligger inte under alltid när det regnar...tvärt om så ser man ofta räv som är ute och springer när det regnar som mest.

En blöt räv går nog i gryt om den har en stövare efter sig...jag tycker nästan att dom går fortare i gryt då stövarn driver dom när dom är genom våta... ::) det är iag så jag upplevt det.  ;)

Publicerat

Härligt Foxkiller .här kommer fler frågor så klart...

Jo,jag har oxå noterat att rävar kan vara ute o springa öven när det hällregnar,oftast vill jag inte vara i skogen när det öser ner,men jag har noterat detta från,bla. bilen. Jag bor numera vid en gård med mycket öppet landskap så man ser både det ena och andra ;D

Om man säjer så här då,hur tänker en rävjägare? När är det lönt att släppa,och när är det inte?

Som har jägare har jag mycket bestämda åsikter om detta när det gäller väder och harar som fält eller skogshare,shit vad noga jag blev nu då...tysk eller svensk så klart ;D Som sagt jag har rätt stor erfarenhet av tjuriga svenskharar så fort det droppar litet...

Vad är räv väder? Tror nån innan skrev att rävar i bebyggelse o mer öppna landskap visar upp ett visst betende medans skogsrävar ett annat,Yes,det vet jag har efter år av tester med rävfällor, fångat räv hur lätt som helst i jordbrukslandskapen ,medan dom i skogen aldrig kommer närmare en ett hagelhåll från fällan :-

Min fråga om blöta rävar ställde jag för att jag har en kompis som sa att det går utmärkt att vaka på räv i augusti ,när det regnat för dom går inte in när dom är blöta...

Angående rävar i snö,sköt jag min finaste räv en dag då det var minusgrader och nyfallen snö på alla grenar i skogen. Det var kanonväder ute, upplega med klarblå himmel :) Stövaren väckte och jag som var nödig gjorde vad jag måste göra i såna lägen ;D

Efter viss tafflande i ryggsäcken efter papper kände jag mej plötsligt iaktagen,vände mej försiktigt om och såg en räv som tittade på mej :D

Historien som nu följer är att jag inte kunde vända mej om ,utan jag fick snurra runt i luften med brallorna nere vid fötterna och skjuta mer eller mindre från höften :D Räven låg ca.15 meter från mej och fick svärmen i halsen där den fortfarande låg...

Detta är mitt finaste skinn ;D

En annan kul sak är att jag denna dag kunde blåsa "räven är död" på mitt jakthorn felfritt!!!!!  Inte en falsk ton här inte. Har aldrig gjort om det igen :D

Publicerat

Det absolut bästa rävstövarväder är...10 - 15 cm nysnö och + - 0 grader. ;D

Men jag jagar nog i all slags väder. :-

Det sämsta rävjaktsvädret är däremot kallt väder - 10 gr och mera... eller skare.  >:(

För då är oddsen på rävens sida redan från släppet. ;)

Tror förövrigt att jag skjutit dom flesta av mina rävar då det varit regn eller slaskföre.

Publicerat

en räv kan ligga i ett gryt i flera dagar vi spåra in en räv och hundarna sprängde den men den såg en skjut och vände sen var den inte sugen på att komma ut så den låg inne i grytet 11 dagar innan den satt i fällan

Publicerat
en räv kan ligga i ett gryt i flera dagar vi spåra in en räv och hundarna sprängde den men den såg en skjut och vände sen var den inte sugen på att komma ut så den låg inne i grytet 11 dagar innan den satt i fällan
Hade ni placerat fällan i in/ut gångshålet... ???
Publicerat

Kom tänka på en sak,det finns sk.grytmjärdar man kan placera i ingång resp.utgångar.

Så klart att detta måste se mystiskt ut i rävens ögon ???

Efter elva dagar skulle jag också trots misstänksamheten våga mej ut,pga.kurrande mage......

Bara en tanke ???

Publicerat

Just det Foxkiller...du menar att bara för att det regnar...så kan man med fördel släppa rävstövaren?

Som du vet är ju detta inte det direkt vanliga i harjakts sammanhang,även om det HÄNDER att jag gör det ;D

Fan..detta är kul..vi som använder stövare har mycket att lära av varann :D

Ju mer jag läser av dej och andra rävfantaster ju mer sugen blir jag. Men i dagligt tal har jag nog för små marker tror jag :'(

Men vem vet kanske det ändrar sej nån dag ;D

Har även frågor om vad man gör med den andra jycken,menar då den som jag tror ofrånkomliga grythunden men om detta startar jag en ny tråd.