Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur lång kolv?

Featured Replies

Publicerat

Jag tycker att jag har vårt att nå främre avtryckaren på min hagelbössa. Vid anläggning faller bössan fint på plats och högerhanden landar fint på böcker avtryckaren och jag har bra koll på korn, spång och natur. För att nå den främre för nästa skott måste jag ändra grepp och sträcka mig ordentligt. Då blir allt liksom stört på något sätt. Spontant känns det som kolven skulle vara kortare. Vad kan ge mig en hint om hur mycket jag ska ta bort? Har frågat runt lite kring Östersund men inte fått några bra svar.

Tack- Johan

Publicerat

I jaktskytte boken av P-O Östergren finns beskrivet hur man mäter upp kolvlängden, tror han tom hade en mätlinjal?  Finns även beskrivet i flera andra jaktskytteböcker som borde gå att låna på biblioteket. I en artikel i JoF beskriver Fransson= hur kolven; även längden har stor betydelse för träffläget.

Du tycker själv den är för lång, kan du ta bort backkappan och testa om det blir bättre? Sen måste man testa med olika tjocka kläder på, det kan ju lätt skilja 2 cm på vinter och höst kläder.

För att vara synisk så är det ju  "bara" en träbit som går att kapa, förlänga eller bygga på efter behov men det ska inte göras förrän det är riktigt utprovat.

HAr själv haft en för kort kolv som jag lagt extra mellanlägg, mellan trät och bakkappan av hård svart skumplast som man bygger skosulor av. Funkade kanon bra.

Publicerat

Det är ju vanligast att man avfyrar högerpipan (främre trycket) först, blir liksom lite tvärsom annars, men visst går det.....

På mina vapen med dubbla avtryckare så justerar jag kolvlängden för den främre avtryckaren, men det finns säkert andra metoder.

Har ju en del med skjutstil att göra också. Testa att dra tillbaka vänsterhanden på förstocken en aning, kolven upplevs kortare då.

Publicerat

Är det kolvlängden eller greppet som felar?

Kolvlängden är apenkel att kontrollera: blunda, lägg an bekvämt runt 30-45grader upp. Öppna ögonen och du ska ha cirka 2 till 3 fingrars bredd mellan nästipp och skjuthandens tumme.

Spontant tror jag betydligt mer på greppet (i storlek) eller ett felaktigt grepp, inte att kolvlängden i sig spökar med mindre än att du har ett märkligt stance.

T

Publicerat

Hagelbössa =  hellre för lång än för kort

Kulvapen   =   hellre för kort än för lång

Publicerat
  • Författare

För mig spelar det ingen roll vilken pipa jag bränner av först. Har full trångborrning på båda. Greppet är rakt och engelskt på en Husqvarna från 1914. Ska kolla era tipps och testa mig fram. Tack så mycket. Återkommer antagligen...

-Johan