Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dubbelstudsare och 30-06!?

Featured Replies

Publicerat
B)
Publicerat

Hej Jim,

Jag skall vara så objektiv som möjligt då köparen finns i detta forum, han får kliva fram med sina åsikter om han vill. Inget jag skriver här har jag dock "glömt"att nämna för honom. ::)

Bössan köptes för 4 år sedan då grisarna gjorde sitt intåg på marken och jag ville ha ett lätt och smidigt vapen.

Håller med dig att 3006 är en bra fullgod patron för allt förekommande svenskt vilt men den har sin tillkommakortande som brytpatron, tyvärr. Ejektorn missade en del inledningsvis men detta fick jag justerat, inte till perfektion då det är omöjligt på icke randpatron, till och med på en bössa med övermedel kvalité som Heym. Franska dbs har jag dålig kunskap om tyvärr.

Jag blev aldrig vän med denna dock trots att den sköt väl. I samband med en grisjakt i Polen fick jag låna min första halvautomat (pga trassel med slagstiftet på denna dbs) och blev mycket imponerad. Två vilt slillda vapentyper extriört och funktionellt men med den jakt jag bedriver är funktion viktigare än fåfänga. Har idag en egen Browning Bar Evolve 9,3x62 med Zeiss varipoint 1,1-4 som svinbössa. Med denna bössa har jag hittat hem. En repa är ingen katastrof och ingen har förutfattade meningar om en person som bara har en halvautomat. ;D

Bössan jag sålde var emellertid i mycket gott skick, fullt genomgången i Klippan. Gissar att jag sålde den för billigt egentligen.  ::)

Kan man välja måste 8x57JRS vara den optimala dbs kalibern.

MVH Magnus

Publicerat

Käre Jimbo, du tvingar mig att svar trots att jag för tillfället på grund av mycket stor arbetsbelastning borde hålla mig borta  ;)

Jag har aldrig påstått att 30-06 inte skulle fungera som allround patron till i princip allt europeiskt vilt men däremot är den tråkigare en mellanmjölk och den ultimata kompromissen...OK tiull allt men inte bäst på något 8).

Trots att jag har hyfsat stor erfarenhet av olika dbs har jag väldigt liten erfarenhet av randlösa patroner i dylika sköna skapelser. Baserat på den erfarenhet jag ändå har skulle jag inte råda någon att skaffa en dbs för en randlös patron, framför allt inte om dubbelstudsaren har ejektorer (eftersom dessa i princip kräver randpatroner). Om man däremot väljer en bössa utan ejektorer är det färre saker som kan gå åt skogen men du bör betänka att 30-06 är laddad till ett betydligt högre tryck än vad som är fallet med till exempel 8x57 IRS eller 9.3x74R. Det högre trycket gör att marginalerna betydligt mycket mindre och det som kan gå sönder kommer som du vet att gå sönder ???

Även om jag förstår hur Magnus resonerar och har stor respekt för hans erfarenhet skulle jag inte kunna tänka mig att jaga med en halvautomat, självomladdade bössor blev jag effektivt botad från hos kungen ;D

Chapuis är ett kapitel för sig själv,om du får tag i ett bra exemplar är det förmodligen den mest prisvärda dbs på marknaden idag och ett fantastiskt trevligt vapen. Jag har dock aldxrig varit med om ett vapenfabrikat som har mer varierande kvalitet än dessa fransmän, att tala om ömsom vin och ömsom vatten har aldrig varit mer relevant än när det gäller Chapuis.Jag har sett bössor där spängerna lossade i lödningen, undermåligt utförda hakmontage (från fabrik), pinsamt dålig nätskärning etc... som får mig att misstänka att man kombinerat kvalitetskontrollen med vinprovning. Samtidigt  har jag en bekant som använt en liten Chapuis i 9.3x74R i tio år helt utan problem och som inte kan tänka sig att någonsin göra sig av med den bössan....

Hoppas att detta hjälpte på traven... nu gäller det att bege sig in i grottekvarnen igen 8)

Lev väl,

Henrik

Publicerat

Klok man den där Henrik ;) Vi lever ju i mellanmjölkens land men även jag gillar att sticka ut (vilket kanske märks iforumet ibland) .3006 är en tråkig kaliber absolut och samtidigt ganska trälig att skjuta med i vissa vapen kontra sin prestanda. En dubbelstudsare inhandlas ju sällan heller för sina flackskjutande egenskaper utan för sin förmåga att klubba vilt effektivt 0-50 meter från mynningen. Således är 3006 fel kaliber för en sådan skapelse även om vi bortser från dess avsaknad av Rand.

Kunden på min bössa hade redan 3006 i sin repeter och i sin drilling! och var med det nöjd. Har man accepterat kalibern så långt har han knappast köpt en gris i en säck nu heller.

Jag ljög lite om min 0-kunskap om Chapius. Vi bjuder lite kunder varje år från Europa på klövviltsjakt i Sörmland. Oftast en blandning av tyskar, fransmän och engelsmän (don't ever...EVER mention the war ;D) Där kommer ofta de patriotiska fransmännen dragandes med sina Chapius med öppna riktmedel och framhåller dom som den moderna tidens bästa grismördare. Inskjutningen på 80 meter i den mellansvenska skymningen brukar bli ett rätt långdraget kapitel för fransoserna, speciellt efter det att tyskarna dragit sina två Blaser/Zeiss 5 ettor utan att blinka.

Tror att du skall lyssna på Henrik om kvaliten, är du beredd att lägga 15-25' för en dbs skulle jag välja något annat (läs tyskt) i en annan kaliber.

Ödmjukast

/Magnus

Publicerat

En sak har man lärt sig efter att ha börjat bli gråhårig och det är att man aldrig blir nöjd om man inte får precis det man vill ha (och det får man ju ändå aldrig...). Och då kan man ju aldrig nöja sig med en dubbelstudsare i 30-06 hur billig den än är, för du kommer allltid att vilja ha den där sida-sidan i 8x57JRS eller 9,3x74 tex. Kolla Heymen (88) på blocket förresten, den har jag klämt på och blev väldigt förtjust i, men fastnade ändå för en Krieghoff. Nu skall jaga bara köpa en drilling och en kipplauf så är jag nöjd, för tillfället...

Publicerat

Mr Fiberclass,

Bjud inte emot mig den 22a bara, ibland är jag tjockskalligare än vad som är bra för min ekonomi ;)

Publicerat
  • Författare
B)
Publicerat

MKJ - om du menar Chapuisen på Widforss den 12:e så tänker jag inte bjuda på den, men kanske på nån drilling eller nåt annat kul

Publicerat

Ja 12e var det nog kanske ja. Jag kommer att vara där med en kamrat som letar drilling också, men Krieghoff bössorna tror jag han låter bli. Själv letar jag bara en bra 222 eller 243 åt frugan.

Vore kul att byta några ord i så fall.

Mvh

Publicerat

Är inne på min 3:e dubbelstudsare och den senaste i raden i kaliber 30-06. De 2 tidigare har varit i 9,3x74R.  Då jag har tagit fram laddningar för samsskjutningen på samtliga så upplever jag att det var lättare med 30-06:an då kulutbudet är dramatisk större.

Ska en dubbelstudsare fungera bra med en flänslös patron är ejektor en förutsättning. Vad man tycker om ejektor är upp till var och en. Personligen tycker jag att det är ett otyg då man inte kan ladda / ladda om tyst.  En flänspatron kan plockas / hällas ut förhållandevis tyst.

Kalibern som sådan är ju förviss "tråkig" men med rätt kula så räcker den till det mesta i vårt avlånga land.

Publicerat
  • Författare
B)
Publicerat

Tidagre innehav har bestått av 2 st Antonio Zoli i bockutförande. Den första med hakad 4x henzolt och kaliber 20-pipor till. Den andra hade weaverskena fastskruvad i spången. Båda 2 sköt bra och de avyttrades endast pga att begärt pris betalades.

Nuvarande är en smäcker sak från Franz Sodia Ferlach. Den oxå i bockutförande. Detta med bockutförande strider mot mina egna värderingar och min 3:e dubbelstudsare var tänkt att bli en sbs men pga arv så blev det inte så. Tyvärr är det även här en skruvad skena men det gjordes på inrådan från en av landets mer kända vapensmeder pga det tunna pip-paketet. Risken att förstöra samskjutningen totalt var allt för stor. I och med Leupolds QRW-fästen så fungerar den både med och utan sikte. Nuvarande sikte är en Leupold 2-7x35. den skjuter mycket bra. 4-5 cm med en dubbelsmäll och 4 skott inom 8 cm. Nuvarande kula är Lapua mega. Försök ska påbörjas med Norma Oryx oxå i 200gr.

Den fransosen du klämt på finns den i trakterna runt Kalmar?

Publicerat

Jimbo - köp en sako M98 .375 istället på Widforss auktion....

PS. Jag åker kanske förbi Finspång den 15/11 på väg till Torsbo - hur går det med licensen? DS.

Publicerat
  • Författare
B)
Publicerat

Jag har inte bestämt riktigt med förmodligen åker jag på auktionen och försöker göra något fynd...