Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gamebore Tinshot

Featured Replies

Publicerat

Nån som har provat Gamebore Tinshot?

Har gått och blivit med jakt på andra sidan sundet, och har krav på skovhagl på vissa områden.

Jag vet att div tungstenpatroner fungerar, men då dom är hutlöst dyra så är detta ett lite billigare alternativ..

Publicerat

Varför inte stålplugg som vi vet fungerar, har sett några varianter av dessa men inte provat dem noggrannare. Christian

Publicerat

Bra fart, men totalt hopplös prestanda på lite håll. En 20m patron......

/T

Publicerat
  • Författare

Skjuter normalt med stålplugg i DK, men när det är jakt skogen så får vi inte använda stålhagel utan ska använda godkända patorner för skog. Bismuth/tungsten/tinshot etc..

Bly är ju no-no i DK.. :wallbash:

20m patron låter inte kul :dry: .. så det får nog bli nåt tungsten alternativ..

Publicerat

Eley Bismut is da shit.......

/T

Publicerat
  • Författare

Eley Bismut is da shit.......

/T

but expensive shit... 

Publicerat

Har skjutit tinshot av fabrikat Fiocchi.

Kort räckvidd som pmt säger,jag blev tvungen att gå upp till us1 för att få samma prestanda som bly us5-6 på 35m.

/Mike

Publicerat

Bismuth ska väl inte vara så blodigt dyrt i DK, i synnerhet om det endast är en jakthelg eller så det handlar om.

Publicerat
  • Författare

Har gått med i ett konsortie, så det är lite mer än en jakthelg..

Bismuthsmällarna ÄR dyra men om det är det bästa, så får det bli det. Köper nog en ask TinShot för att prova också..

Det är bara i skogen som vi använder alternativhagel, på fälten och runt remisserna är det stålhagel. Så det blir nog ändå ett begränsat antal dyra skott som går åt..

Publicerat

Tinshot kallas inte för tinshit för inget... 

Det är som att skjuta damm på avstånd över 20 meter och det är en patron jag helst skulle förbjuda då den tveklöst ställer till med mer skadeskjutningar än någon annan patron gissningsvis...

Eley Bismuth är lösningen på alla problem och kostnaden för en näve patroner torde vara väldigt försumbar jämfört med arrendekostnaderna i region syd eller? ;)

Bra prylar kostar lite, även om jag tycker att man borde subventionera miljöhagel...

Publicerat
  • Författare

Fan vad bra det är med ett forum... alltid nån som har provat ens egna märkliga idéer  :thumbsup:

Det blir nog en stor näve, men visst det får väl räknas som en försumbar kostnad i förhållande till arrendet.. OCH då det är i DK så framförallt i förhållande till matbudgeten för jakten  :thumbsup:

Publicerat

Nyfiken. Vad är det för peng/pang ca. vad avser Eley Bismuth i mindre mängder? Låter som det är guldplätterade hagel...

/Må

Publicerat
  • Författare

25 kr smällen.. Förra gången jag handlade så gave jag 460 danska för 25 styck... Jämfört med bra vanliga plugg som kostar 3-4 spänn styck så är det rätt häftigt..

Publicerat

Jag undrar vilka bra plugg för jakt som kostar 3-4 spänn styck?

Stålhagel använder jag inte av två anledningar. Den första är att det inte är bra för tänder, knivar och motorsågar och den andra för att även om de har en initial fart som är högre än bly så tappar de fart väldigt fort och blir verkningslösa allt för tidigt.

Jag har fortfarande kvar en hel del av Eleys gamla Bismuth i kaliber 20 och de använder jag även på fältjakt. Jag brukar leta reda på en patron som funkar till all hageljakt utom gåsjakt och så använder jag den jämt.

De nya Eley Bismuth har inte samma fart som de gamla dessvärre men det borde dyka upp lite nya produkter på marknaden inom kort för efterfrågan för blyfri ammunition ökar varje år.

Jag har funderat på att börja handladda hagel i framtiden men då jag har haft ett ofrivilligt avbrott i jakten har jag inte funderat så mycket på den saken på ett par år, men det är för att jag skall kunna ladda wolframhagel till den fart jag vill ha och är nöjd med till kaliber 20.

Publicerat
  • Författare

Jag undrar vilka bra plugg för jakt som kostar 3-4 spänn styck?

Diverse RIO patroner ligger faktiskt under 3 spänn, Gamebores ligger mellan 3 och 4. Givetvis förutsatt att man köper 1000 åt gången..

Man kunde köpa Black gold på Friluftsgården i höstas till 3.99, Pigeon Extreme till 3.60.. Och min favoritplugg Rio Basic 30 g 6:0r till 2.49.

Publicerat

Jo men det är ju i princip bara lerduveplugg liksom ;)

Man hittar inga 36g 4:or för de pengarna om man säger så, och det är vad jag räknar som jaktplugg.

Publicerat
  • Författare

Man hittar inga 36g 4:or för de pengarna om man säger så, och det är vad jag räknar som jaktplugg.

Allt är ju relativt..  :thumbsup: Nu är jag inte bra nog skytt för att skjuta på allt för långa håll, så jag klarar mig med dylika "lerduveskott"  :yes:

Annars är väl Black gold 36 g i lagom storlek? 

Publicerat

Vi köper black gold för 3.99 o får kan man ju få 1,3,5,7 för samma peng i 36 g

//Simon. Fint skare va serru

Publicerat

men va fan skjut bly!

Publicerat

men va fan skjut bly!

Vet du vad det kostar att ens ha en blypatron i fickan i danmark?

/T

Publicerat
  • Författare

Jag vet vad det kostar.. Är rätt noga med att tömma fickor på både fulla och tomma patroner. Dessutom drar dom in jagttegnet, och du lär inte få tillbaks det inom överskådlig tid.. Och du får inte ha vapen utan jagtegn, så "you do the math"

Blir du tagen i sverige utan jaktkort så får du lite böter, i DK åker du på vapenbrott.. Så, nej jag kommer nog inte att skjuta bly i DK

Publicerat

Hajjar inte detta.. Varför inte köra stål bara? Ok, du har inte samma effekt på 35-40 meter som med bly, men det fungerar bevisligen. Skjuter rätt mycket stål under höstarna och när jag gör rätt så stendör änderna..

Publicerat

Skjuter normalt med stålplugg i DK, men när det är jakt skogen så får vi inte använda stålhagel utan ska använda godkända patorner för skog. Bismuth/tungsten/tinshot etc..

Bly är ju no-no i DK.. :wallbash:

20m patron låter inte kul :dry: .. så det får nog bli nåt tungsten alternativ..

Aha..  :dry: