Publicerat April 24, 201510 yr Är det någon som har en bild på hur Håll-truten fällan ser ut eller kan förklara funktionen. Naturvårdsverkets skiss säger inte så mycket http://www.naturvardsverket.se/Nerladdningssida/?fileType=pdf&traceFile=/upload/stod-i-miljoarbetet/rattsinformation/beslut/fangstredskap/godkanda/L018.pdf
Publicerat April 25, 201510 yr Sitter på jobbet och kan inte ladda ned läskigheter.. Men jag förmodar att det är den jag byggt och testat. Fyrkantig ram. Voljärnät som tak och en stolpe i mitten. Jag byggde ramen 50 cm hög och så gjorde jag 8 sektioner som var ca 150-180 cm långa o 50 höga. Dessutom ska du bygga fyra "strutar" med ganska tunt kycklingnät. Gjorde en ram och stiftade fast kycklingnätet och tryckte ihop det som en strut. Sen satte man ihop en sektion därefter strut och sen en ny sektion. ---II--- typ så såg det ut sen drog man ihop dem med snabbt och lätt på plats. La voljärnät utmed en sida och började mata i fällan. Strax drog man nät över halva fällan, viktigt med en stolpe i mitten så man fick bra höjd på nätet. När man tyckte det var bra drag så stängde man med nätet. Jag testade den några gånger, fångade en massa fiskmås, änder och skator på ett ställe. Sen testade vi den vid en foderplats för änder.. Fick slå ihjäl 150 kajor där och det hade blivit betydligt mer om inte kajorna hade hoppat runt i fällan och då tryckt till strutarna. Kan vara läge att ta lite bättre nät för strutarna, fint kycklingnät tål inte så mycket. Om jag får liv i min stationära dator någon gång framöver så kan jag peta in bilder.
Publicerat April 26, 201510 yr Håll truten är en fälla byggd i läkt..en fyrkantig låda ungefär 3 gånger 3m med en meters höjd.. i taket som är av ribbor finns ett hål ungefär 1,5 m i fyrkant. Fångstredskapet matas in likt den norska kråkfällan och vid fångst läggs ett galler på..stora maskor 20×20cm typ armeringsmatta.. fåglarna hoppar ner och kan inte hoppa upp så lätt igen. För att förenkla vittjning byggs två nätburar på som fåglarna kan vandra ut i ...då övriga fällan är av ribbor så ser nätburarna ljusa och trevliga ut..i nätburarnas öppningar fäster man giller..sådana pinnar som används till brevduvors duvslag..dessa pinnar kan man köpa på tex högberga eller firmor med utrustning för brevduvor.
Publicerat April 28, 201510 yr Författare Jag kommer att rikta jakten mot kajor på en bondgård så jag kommer använda krossat spannmål.
Publicerat April 30, 201510 yr Bröd..spannmål. ...fisk..ägg..Brö funkar perfa //Simon. Fint skare va serru