Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Val av 308 + sikte & lädämpare

Featured Replies

Publicerat

Tjena!

Håller på och letar efter en ny studsare med tillhörande sikte och dämpare.

På marken har vi rådjur, älg och vildsvin så min tanke går till kaliber .308. Har tidigare kört med halvautomat med vill nu ha cylinderrepeter eller liknande för att det skall gå att "smyga" i en patron i loppet vid t.ex. smygjakt. Då jag går i skogen med hund är en kortare pipa önskvärt.

Dessutom gillar jag komposit så det lutar åt det hållet också.

Då många pass i skogen är begränsade till 50-80 meter är jag sugen på ett rödpunkts sikt och ett snabbfäste för att byta till sikte som lämpar sig för längre avstånd (räv, rådjur etc.). Då vissa delar av marken ligger ganska nära bebyggelse samt för att slippa kåpor vid jakt vill jag ha en dämpare.

Jag är inne på något av följa de vapen:

Tikka T3

Sako 85

Mauser M12

Sammanfattning:

.308

Kortad pipa

Komposit

Cylinderrepeter eller motsv.

Kikarsikte med snabbfäste för rödpunkt.

Ljuddämpare.

Någon med synpunkter och råd. Vad tror ni om mina önskemål och är det någon med bra förslag på dämpare och sikte?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Publicerat

Jag har själv ett par Tikka T3 och har inget att klaga på - sett till priset.

Swarovski z6i 1-6 använder jag på min drevbössa och kan skarpt rekommendera det siktet - kan användas som ett rödpunktssikte och fungerar samtidigt ut på de lite längre avstånden. Riktmedel LD-I.

Ang. ljuddämpare så beror det lite på smak och tycke. Jag kör med både Stalon whisper och ASE Utra SL5. Ase:n kan dock göra en bössa med kort pipa lite väl framtung balansmässigt anser jag.

Publicerat

Får börja med att poängtera att jag aldrig skjutit med någon av ovan nämnda bössor, men att döma av att

känna och klämma på dom hade jag valt Sako 85. Tycker hela den bössans konstruktion faller mig i smaken,

det enda jag inte gillar med den är den lösa rekylklacken.

Publicerat

Rubriken säger "lädämpare". Det måste röra sig om en fläkt eller? :D

Publicerat

För egen del gillar jag Mauser m12 bäst av de ovan listade. Jag föredrar korta lådor men utgår från att en lång låda är helt ok med dig då alla i listan har det.

Jag hade smiskat ihop budgetarna för kikare och aimpoint och köpt en kikare typ 1,5-6x42 av riktigt bra kvalitet, helst Helia 5 1,6-8x42.

En RCC tycker jag är en ypperlig första dämpare, kika på deras hemsida och hör av dig till Roger sen angående modell.

Publicerat

Efter ha ägt både tikkan o Sakon i kal 308, så sakon. Mer gedigen o bättre kvalitets känsla.

Sako har kaliberanpassad låda. Sen sköt bägge lika bra, löjligt bra. Ingen skillnad alls.

M12 har jag ej ägt, har bara klämt o provskjutit den. O nja inte är det nån bättre kvalitetskänsla än Sakon inte.

OBS, detta enligt mig.

Publicerat

För egen del gillar jag Mauser m12 bäst av de ovan listade. Jag föredrar korta lådor men utgår från att en lång låda är helt ok med dig då alla i listan har det.

Jag hade smiskat ihop budgetarna för kikare och aimpoint och köpt en kikare typ 1,5-6x42 av riktigt bra kvalitet, helst Helia 5 1,6-8x42.

En RCC tycker jag är en ypperlig första dämpare, kika på deras hemsida och hör av dig till Roger sen angående modell.

Sakon har kaliberanpassad låda,,

Publicerat

Tjena!

Håller på och letar efter en ny studsare med tillhörande sikte och dämpare.

På marken har vi rådjur, älg och vildsvin så min tanke går till kaliber .308. Har tidigare kört med halvautomat med vill nu ha cylinderrepeter eller liknande för att det skall gå att "smyga" i en patron i loppet vid t.ex. smygjakt. Då jag går i skogen med hund är en kortare pipa önskvärt.

Dessutom gillar jag komposit så det lutar åt det hållet också.

Då många pass i skogen är begränsade till 50-80 meter är jag sugen på ett rödpunkts sikt och ett snabbfäste för att byta till sikte som lämpar sig för längre avstånd (räv, rådjur etc.). Då vissa delar av marken ligger ganska nära bebyggelse samt för att slippa kåpor vid jakt vill jag ha en dämpare.

Jag är inne på något av följa de vapen:

Tikka T3

Sako 85

Mauser M12

Sammanfattning:

.308

Kortad pipa

Komposit

Cylinderrepeter eller motsv.

Kikarsikte med snabbfäste för rödpunkt.

Ljuddämpare.

Någon med synpunkter och råd. Vad tror ni om mina önskemål och är det någon med bra förslag på dämpare och sikte?

Ha på dig hörselskydd, fast du kör med dämpare. Att tro att hörseln ej skadas pga att man har dämpare, då är man fel ute.

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren!

Hörselskydd på skjutbanan men i skogen tänkte jag slarva...

Publicerat

Sakon har kaliberanpassad låda,,

Helt rätt. Då väljer jag bort både den och tikkan för att sako sweden är idioter.

Publicerat

Om du ska smyga med patron i loppet skulle jag ta M12 alla dar i veckan. Tycker den är mest bössa för pengarna av de du räknar upp också. Men en 8x57 passar bättre i en mauser än .308 ;)

Publicerat
  • Författare

Jag är väldans sugen på M12an. Varför är en kaliberanpassad låda sämre?

Publicerat

Jag är väldans sugen på M12an. Varför är en kaliberanpassad låda sämre?

En kaliberanpassad låda är inte sämre utan brukar snarare ses som ett plus. Speciellt om man är ute efter ett kortare och smidigare vapen. Enda nackdelen är väl om man tänkt pipa om den i framtiden och då är man låst till korta patroner om man har kort låda.

Publicerat

Har du kollat på Sako a7? de brukar erbjudas med rätt bra paket. Tycker dom paketen uppfyller det mesta av dina kriterier.

Publicerat

M12 säger jag

post-10839-0-35997900-1430293775_thumb.j

Publicerat
  • Författare

:)

Publicerat
  • Författare

Glömde säga att jag har en budget på 25 000 kr

Publicerat
  • Författare

Så! Då var man med nytt gevär.

Det blev:

- Sako 85 syntet SS med kortad pipa 52 cm.

- Dämpare whisper 110

- Kikare burris 3-12x56 med snabbfäste

- Aimpoint 9000L med snabbfäste

Publicerat

Grattis till nya bössan då! Du kommer säkert inte bli besviken. :D

Publicerat

Så! Då var man med nytt gevär.

Det blev:

- Sako 85 syntet SS med kortad pipa 52 cm.

- Dämpare whisper 110

- Kikare burris 3-12x56 med snabbfäste

- Aimpoint 9000L med snabbfäste

Burriskikaren kommer du inte bli missnöjd med :)

Grattis!

Publicerat
  • Författare

Längtar efter att få dra iväg några skott på banan [emoji2]