Publicerat April 26, 201511 yr Hej, behöver man fylla i nån blankett eller nåt för att få ha vildsvinsåtel?
Publicerat April 26, 201511 yr 1: Du ska ha jakträtt 2: Du bör inte lägga åteln för nära (100m) markgräns 3: Du FÅR inte åtla med genmodifierade spannmål. Dvs inte massa jävla börd,flingor eller smågodis. 4: Du bör inte fodra ut mer än vad grisarna äter. Dvs kör inte ut 3ton sockerbetor för det ser förjävligt ut. 5: Det viktigate, skjut inte mer än vad marken tål. Så ser jag på åtling av vildsvin. Andra har säkert andra åsikter. Hls Rickard K-T
Publicerat April 26, 201511 yr 1: Du ska ha jakträtt 2: Du bör inte lägga åteln för nära (100m) markgräns 3: Du FÅR inte åtla med genmodifierade spannmål. Dvs inte massa jävla börd,flingor eller smågodis. 4: Du bör inte fodra ut mer än vad grisarna äter. Dvs kör inte ut 3ton sockerbetor för det ser förjävligt ut. 5: Det viktigate, skjut inte mer än vad marken tål. Så ser jag på åtling av vildsvin. Andra har säkert andra åsikter. Hls Rickard K-T 100m är i snålaste laget ..
Publicerat April 26, 201511 yr Tror t.o.m att det är föreskriver 80m från markgräns? Men det kanske någon från förbundet kan svara på bättre. Hls Rickard K-T
Publicerat April 26, 201511 yr Tror t.o.m att det är föreskriver 80m från markgräns? Men det kanske någon från förbundet kan svara på bättre. Hls Rickard K-T jägareförbundets riktlinjer har iaf tidigare varit minst 200 meter, vilket även det är för snålt anser jag.
Publicerat April 26, 201511 yr Så är det nog, jag som har fel. Glömde en sak! Sätt inte upp någon kamera om du inte har tillstånd från länsstyrelsen Hls Rickard K-T
Publicerat April 26, 201511 yr Detta är en populär post. 1: Du ska ha jakträtt 2: Du bör inte lägga åteln för nära (100m) markgräns 3: Du FÅR inte åtla med genmodifierade spannmål. Dvs inte massa jävla börd,flingor eller smågodis. 4: Du bör inte fodra ut mer än vad grisarna äter. Dvs kör inte ut 3ton sockerbetor för det ser förjävligt ut. 5: Det viktigate, skjut inte mer än vad marken tål. Så ser jag på åtling av vildsvin. Andra har säkert andra åsikter. Hls Rickard K-T Minst 200 meter, alla fastigheter oavsett storlek passar inte för en åtel. Håll svinen borta från åkermark, består marken mest av åker så ingen åtling. Skilj på åtel och utfodring, vildsvin behöver inte bulkutfodras, allra minst sommartid. Finns inga lagkrav beträffande gmo. Dock svårt att hitta genmodifierad spannmål i Sverige, Soja är ett undantag. Det du tänker på är processad spannmål, dvs livsmedel med tillfört socker. Vad marken tål är subjektivt, men grisar växer inte på stenar och stammen kan absolut skjutas ner/bort. Tycker att grisarna kan vara i fred på åtlar fram till åtminstone 1/9, skjut dem där de gör skada i stället.
Publicerat April 26, 201511 yr Det roliga med kravet på 200 meter är att många "jaktmarker" i Skåne med flertalet åtlar är betydligt mindre än 200 långa/breda men likförbannat kör man åtlar... Det är inte ovanligt med åtlar så lite som 20 meter från grannmarken och det tycker jag är helt förkastligt - även om situationen kanske ser lite annorlunda ut här nere. Den minsta "jaktmarken" jag har sett hade 4 stegar och ett torn med en stor åtel i mitten. Marken var på ungefär 20x30 meter! Här sköt man både vildsvin och rådjur frekvent och tusentals procent mer än vad marken kunde bära - framförallt vad gällde rådjuren... Jag vände hem igen den gången jag var ditbjuden för jag kunde verkligen inte sätta mig där och ha ett någorlunda rent samvete...