Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Min majsbomb stinker inte :-(

Featured Replies

Publicerat

Har precis startat min första majsbomb MEN den luktar inte särskilt mycket... Som en ordinär surdeg ungefär. Jäser som tusan iallafall. Men när man läser om folk som knappt kan ha dem i huset blir jag lite fundersam om min näst intill angenäma arom kommer duga... Det jag stoppat i är: en liter vatten, en liter utgången julöl, 400g majs, nån dl ris och polenta, lite rågflingor, lite gammalt kaffebröd, ett kilo socker och en jästkub.

Frågan är duger arom eller måste man uppnå stank för att grisen ska bli intresserad?

Publicerat

Det är nog ett internetfenomen att det skall lukta för djävla illa. Har gjort flera majsbomber och som brukar stå i 14 dagar i värme när jag är iväg på jobb. Aldrig har det luktat för djävligt kanske för grisarna som uppskattar det dock. Sen är väl folk olika känsliga vad och hur som luktar dåligt.

Publicerat
  • Författare

Jäsningen verkar nu vara i det närmaste klar efter ca 3dygn. Den ganska svaga doften påminner inte så lite om en torr flaskjäst cider. Hade det inte varit för att jag blandade ihop allt i en rätt skitig hink jag hittade i förrådet hade jag utan problem kunnat tänka mig att smaka på det. Får väl se om det tilltalar svinen.

Publicerat

Köp anis eller fänkål och spetsa bomben. .

Lakrits doften lockar gris. .

Publicerat
  • Författare

Hoppas de kan nöja sig med fänkålsfrön så slipper jag springa till affär'n ;)

Publicerat

En majsbomb ska minst stå i 2 veckor,ju längre den står, ju mer luktar den, ju godare tycker grisarna den är. Sen ska den ju självklart inte stå för länge så den möglar och ruttnar helt. Sen är det också viktigt att du inte har i för mycket vatten. Gör du i en 10L dunk så är det lagom med en vattennivå ca 3-4 cm över majseN då det kommer sjunka något under jäsningen :)

Mitt recept

10L dunk

7L majs

1L socker

Vatten

Låt dunken stå någon stans där det är jämn temperatur någon stans mellan 19 - 25 grader. Skruva inte åt locket på dunken helt, men låt det sitta på.

Hur vet du att den är klar? Kruva åt locket, låt stå i ett dygn. Har inte dunken blivit till en fotboll är den klar. Har den blivit en fotboll, öppna locket lite och låt stå ett par dagar till.

Publicerat

kanske dum fråga men varför gör man sånt här? finns det gris i närheten kommer dom bara du kastar ut ett äpple.  

Publicerat

kanske dum fråga men varför gör man sånt här? finns det gris i närheten kommer dom bara du kastar ut ett äpple.

Alla grisar är inte lika lättflörtade och vill man öka chanserna för skott och få grisarna att stanna längre på åteln.

Spättar man även ner eller lägger ut strategiskt så ger det gott om tid att studera och välja ut en bra gris som får följa med hem. Bättre än en äpple med andra ord.

Publicerat

nja riktigt så lätt är det inte spec inte nu när det finns nysådd över allt. Många grisar går nu hellre ut på en åker än till en åtel. Men med en majsbomb så ändrar du oddsen lite :) 

Publicerat

fortsätter på avdelningen dumma frågor - är det inte bättre att skrämma dom på nysådden då än att sitta i skogen och skjuta dom?

Beror väll helt på om du äger nyådden eller inte :) Vi har en åtel ca 500m från gärdet för att locka dom dit (där vi äger marken) istället för till grannens nysådd. Det uppskattas både av oss och grannen :)

Publicerat

Har ingen tillgång till jakt på nysådd eller i böljade fält med mjökmogen säd.Men enligt markägaren som bor mitt i byn finns det inte något problem med skador ännu.

Publicerat

Min första tanke när jag såg överskriften var att "du duschar för ofta"... ;-D

Publicerat
  • Författare

Så nu är den icke stinkande majsbomben planterad i skogen. Vi får se om det kan locka ändå. Rapport kommer...