Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Har ni Lodjur på markerna?

Featured Replies

Publicerat

Hej! som man kan läsa lite här och var, verkar det som om Lodjuren ökar. I våra trakter hade vi spår från ett Lo 1 februari i år (småland)

Som jägare blir man inte precis jätteglad över detta då man värnar över rådjursstammen. Därför frågar jag, hur ser det ut på era marker?. Man oroas ju för att det ska bli likadant misslyckande här nere som det blev uppåt i landet (att lodjuren blir för många och i sin tur kraschar rådjursstammen. Sen en annan fråga, hur vanligt tror ni det är med illegal jakt på lodjur?

Publicerat

Större omedelbar omvälvning i ett befintligt ekosystem än en loföryngring går knappt att uppbringa. Vi gick från en årlig avskjutning på ca 30 rå/1000ha till 3/1000ha på två år. Detta för ett antal år sedan, råstammen var väck i princip. Via legal jakt fick vi bort den lokala honan med avkomma och då vände det sakta igen. Visst har vi lo idag också men det är den ynglande honan som står för den stora störningen.

Lodjur flyttar efter maten till viss del, illigal jakt tar säkert någon också men att den skulle vara omfattande tror jag faktiskt inte. 

Publicerat

Vi har haft lodjur under många år och vi har i princip slutat jaga rådjur då det knappt finns några. Som mest har vi spårat 3 olika lodjursföryngringar samma år + ensamma djur. Något år kan man se en liten uppgång av rådjursstammen och hoppet tänds men det släcks ofta snabbt. Vi skjuter nu ca 1 rådjur per 1000 Ha och år.

Riktad tjuvjakt tror jag är väldigt ovanligt utan om det tjuvskjuts något så är det nog tillfället som avgör under annan jakt men då är det oftast andra jägare i skogen vilket lär avskräcka de flesta. Där tjuvjakt möjligen kan ske är väl i så fall under åteljakt på räv eller vildsvin samt lockjakt med har/fågelskrik.

Publicerat

Vi har länge misstänkt att lo rör sig i marken. Spår i snön har bekräftat detta mist en gång varje säsong. Nu senast vid bockjaktspremiären 2014 så smög en kille i jaktlaget på en bock och get.

Mellan honom och rådjuren satt ett lo och slicka sig runt munnen och observerade samma djur. Tog inte lång stund efter att han fick några dåliga mobilbilder som Lo:n stack och skrämde iväg bocken och geten.

Lo:n bar ett större blått sändarhalsband

Förklarar nog varför vi inte skjutigt ett ända rå på tre år eller gör några observationer av några på marken.

Publicerat

Vet ine hur många vi har men minst en finns då på mina jaktmarker.

Publicerat

På Gästrikemarken gick vi ifrån drygt 20 skjutna rå till 1 på 3år, ytan 2200ha. Kraschen blev total men efter några år uppstod en jämnvikt och vi ligger nu runt 10 nu per år. De bonuskatter som skjuts är förmodligen oftast rena slumpen.

Publicerat

Vet ine hur många vi har men minst en finns då på mina jaktmarker.

Det är väl ungefär samma hos också o dom vandrar in o ut ur marken.

1 är skjuten för ett 3 år sedan, tror jag det var. :smile:

Renskötarna i Kalix koncessionssamebyn var iaf glada.  :biggrin: