Publicerat April 29, 201511 yr Det kan bli dyrare att ta jägaexamen det verkar som de teoretiska proven ska ändras på något sätt. http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2015/04/nya-foreskrifter-for-jagarexamen/
Publicerat Oktober 5, 201510 yr Det är jue klart att dem måste höja jägarexamen med skulle inte bli förvånad om de blir som med billkörkortet vilket förövrigt är närmare 20.000 nu på vissa ställen (förutsatt att man klarar allt på en gång) å de verkar bara bli dyrare för varge år också bli politikerna förvånade att antalet som tar Bkort minskar varge år men åter till topic tycker inte att dem borde höja priset för jägar examen utan gör den mer lätt tillgänglig? typ 500kr för en kurs på en studiecirkel? tog min på så vis å de var riktigt trevligt^^ Ne bort med penga jagandet säger jag bara,,,,
Publicerat Oktober 6, 201510 yr Det är tal om en höjning på 160 kr? Detta för att höja kvalitén på examen! Känns rimligt tycker jag.
Publicerat Oktober 6, 201510 yr Jägarexamen är ingen kassako om man inte har en anläggning för intensivkurser gissningsvis så en höjning för att bekosta uppdatering av materialet känns helt på sin plats tycker även jag. Det är ett väldigt omfattande material och det är nog rätt många timmar bakom arbetet att ta fram en ny revision. Med undantag för vanlig skolgång är det nog svårt att hitta en lika omfattande utbildning till samma låga pris faktiskt?!
Publicerat Oktober 6, 201510 yr Jag tog jägarexamen i slutet på augusti. Köpte boken för 450:- Pluggade lite i somras när det var dåligt väder Gjorde teorin för att kolla läget, missade, pluggade det jag hade minst koll på Gjorde teorin igen, klarade det och klarade alla skjutproven på första försöket. Har skjutit förr och nyss lite grann, gick medborgarskolans teorikurs för 30år sedan men sen kom lumpen ivägen. Totalkostnad: 1950:- inkl allt, det är billigt tycker jag. ...men 6000:- verkar vara nån snittkostnad om man tittar på kurser från 4500:- till 3dgrs för 10.000 och många gånger så anges inte själva ammokostnaden heller.
Publicerat Oktober 6, 201510 yr Nu vet jag inte om jägarexamen är direkt omfattande - den kräver att man är typ läskunnig och har en eller två dagar ledig tid vad gäller teorin. Praktikdagen och skyttet ser jag som närmast ett skämt. Att man höjer priset har jag inga problem med givet att det ger en kvalitetshöjning i slutet. T
Publicerat Oktober 6, 201510 yr Nu vet jag inte om jägarexamen är direkt omfattande - den kräver att man är typ läskunnig och har en eller två dagar ledig tid vad gäller teorin. Praktikdagen och skyttet ser jag som närmast ett skämt. När jag tog examen så var det ca 20 personer som hade gått hos en och samma lärare, dom hade givetvis övningsskjutit hos honom men kanske bara vid ett eller två tillfällen som det lät men förövrigt troligen ingen skjuterfarenhet alls tyckte jag mig kunna utläsa av samtalen, för dom var det SKITSVÅRT och jättenervöst samt MÅÅÅÅNGA omskjutningar på de olika stationerna, trots halvautomat och skjutstav på älgbanan, dom såg det garanterat inte som något skämt :-)
Publicerat Oktober 6, 201510 yr Jägarexamen kan vara någonting man rapar av på en vecka utan att direkt bli svettig - eller så är det en ypperlig form för ett gäng att tillsammans med en ledare sitta ner en kväll i veckan och resonera fram varför vi har de regler vi har och varför svaren på frågorna är så? I den sistnämnda varianten så får man en riktigt bra grund för att sedermera kunna ge sig ut och så småningom titulera sig själv "jägare" medans man i den första har variabla förkunskaper. Nu tycker jag att man skall kunna gå och skriva provet utan att ha gått någon studiecirkel eller liknande men vi måste samtidigt slå ett slag för de som gör detta seriöst och som faktiskt leder till ökade kunskaper!
Publicerat Oktober 6, 201510 yr Vissa saker med skytte är kanske inte så självklart alla gånger... - Håller man i en pistol så ska den vara riktad nedåt för att inte skjuta personer runtomkring eller över skjutvall et.c, kulfång viktigt. - Håller man i ett hagelgevär/kulgevär så ska det vara riktat framåt så man inte skjuter hunden MEN framåt har vanligtvis inget kulfång som man försöker pränta in i skallen på nybörjare.... Min tanke är ju att man kanske ska hålla ordning på jycken och hålla vapnet så att det gör minsta möjlig skada vid ev vådaskott.
Publicerat Oktober 6, 201510 yr Nu tycker jag att man skall kunna gå och skriva provet utan att ha gått någon studiecirkel eller liknande men vi måste samtidigt slå ett slag för de som gör detta seriöst och som faktiskt leder till ökade kunskaper! +1 Mitt fokus var sportskytte men jag vet att det blir bra diskussioner på kurserna och att man förhoppningsvis träffar likasinnade som man kanske kommer jaga tillsammans med i framtiden. För naturmänniskor som har ätit och skitit jakt i större delen av sitt liv är nog många saker både enkla och självklara, men så är inte fallet för de flesta som tar jägarexamen idag skulle jag tro efter att ha sett deltagare vid ett antal tillfällen på en skjutbana hemmavid, det viktigaste är nog att det finns fadderverksamhet som fungerar, det är så man lär sig oavsett ålder.
Publicerat Oktober 6, 201510 yr En höjning av provavgifterna med sammanlagt 160kr för hela jägarexamen kan väl i jösse namn inte vara ett problem överhuvudtaget?!?! Jag förväntar inte ens någon kvalitetshöjning för det, i så fall är det en ren bonus. Det är väl i runda svängar vad en tur till älgbanan kostar eller en fjärdedel av första licensansökan. Det finns väl argument för att revidera både formen och nivån på jägarexamen med jämna mellanrum, men det görs väl också, även om vissa förespråkar avsevärt större förändringar än det som blir verklighet? Jämförelsen med körkort för 20000 haltar lite, det är inte heller där provavgifterna som är kostnaderna.
Publicerat Oktober 6, 201510 yr När jag tog examen så var det ca 20 personer som hade gått hos en och samma lärare, dom hade givetvis övningsskjutit hos honom men kanske bara vid ett eller två tillfällen som det lät men förövrigt troligen ingen skjuterfarenhet alls tyckte jag mig kunna utläsa av samtalen, för dom var det SKITSVÅRT och jättenervöst samt MÅÅÅÅNGA omskjutningar på de olika stationerna, trots halvautomat och skjutstav på älgbanan, dom såg det garanterat inte som något skämt :-) Om du är "normalbegåvad" som skytt så kan jag snudd på garantera dig att jag efter 20 minuters instruktion ett silvermärke på älgbanan på 6 serier. Men det gör dig inte till en kompetent skytt eller ens lämpad att ha ihjäl vilt. Då måste man skjuta mer, långt mer än så. Och nöta in grunderna först. /T
Publicerat Oktober 6, 201510 yr Höj priset men inkludera då även grundkunskaper i tillvaratagande av fält vilt och allt vad det innebär. Finns ju inget sådant alls i dag?
Publicerat Oktober 6, 201510 yr Jagade med en tysk herre som hade tysk examen. Han hade läst in den svenska med. När han flyttade hit. Han tyckte den svenska var ett skämt. Och intensiv kurs tyckte han var skam. S.